Skoro to vypadá, jako by se nic nedělo. Češi zvyklí na letní dovolenou u moře věří, že loňská plážová pauza letos nepřijde, a ve velkém nakupují zájezdy ve zvýhodněných nabídkách first minute, jak byli zvyklí v předchozích letech.

Prosinec, leden a únor jsou totiž měsíce, které byly pro cestovní kanceláře a agentury jedním ze dvou vrcholů sezony. Za vše mluví situace z doby před dvěma lety: „Poprvé v historii jsme tehdy jen za leden utržili skoro miliardu korun, když se prodalo skoro 13 procent všech dovolených roku,“ uvádí Andrea Řezníčková, mluvčí cestovní agentury Invia – největšího online prodejce zájezdů v Česku.

Zkraje loňské zimy byl trend před nástupem pandemie podobný. Prodejní čísla napříč trhem vypadala slibně, ale chuť turistů nakupovat se začala v lednu snižovat až do té míry, že se prodej zájezdů v následujících měsících zastavil prakticky úplně.

Teď se znovu naskakuje na vlnu z roku 2019. Loňský pandemický rok jako by pro cestovky vůbec neexistoval.

„Aktuálně si dovolenou na léto objednává tisícovka klientů denně,“ říká Petr Kostka z Exim Tours. Podle Jana Bezděka z CK Fischer dosavadní čísla naznačují, že by se tržby v rámci first minute mohly v celkovém objemu dostat na 60 procent roku 2019. Podobně hovoří i lidé ze Student Agency, kde letošní odhady pro celý rok vidí na 65 procent předloňských čísel.

K přání vyjet k moři tlačí Čechy kromě hladu po odpočinku ve spojení se zajímavými slevami také tisíce nevyužitých voucherů za neuskutečněné zájezdy v minulém roce, jimž končí platnost 31. srpna.

Kdo voucher nestihne vyčerpat, o peníze sice nepřijde, protože cestovní kancelář má povinnost nevyužitý voucher proplatit, nicméně jeho výměna za nový zájezd se mnoha lidem může jevit výhodnější. Například v Invii ho tak místo platby penězi v současnosti používá 20 procent zákazníků.

Trendem je placení zálohy v řádech stovek korun.

Situace je však dlouhodobě nejistá a cestovní kanceláře se proto turisty snaží přesvědčit, že i když covid-19 zasáhne do turistické sezony v podobné míře jako loni, o své peníze nepřijdou.

„Kromě všemožných připojištění, kryjících problémy spojené s covidem, je dobrou výhodou například možnost změny destinace zdarma. Někdy dokonce ještě týden před odletem,“ konstatuje Andrea Řezníčková z Invie.

Trendem je také možnost zaplatit jen zálohu v řádu stovek korun a zbytek zájezdu doplácet krátce před odjezdem. V případě Exim Tours nebo CK Fischer to znamená uhradit 990 korun za osobu při podepsání smlouvy, zbytek se doplácí 30 dnů před odletem.

„Pokud zákazník na dovolenou nechce, nemusí uvádět žádné důvody a my mu všechny peníze vrátíme zpět. Ať už klient platil zájezd penězi, nebo uplatnil voucher, v každém případě mu vrátíme už jen hotovost, žádné poukázky,“ slibuje Jan Bezděk z Exim Tours.

A kam si Češi myslí, že letos za mořem vyrazí? Tady změny oproti minulým letům nejsou. Vítězem se pro letošek zdá být Řecko, které si v Invii vybírá 35 procent klientů, následuje loni pro turisty úplně uzavřené Turecko s 15 procenty a s 12 procenty Bulharsko.

Ve hře bude tradičně i Chorvatsko nebo sousední Slovensko, ale to jsou země, kam velká část českých turistů jezdí na vlastní pěst. Dlouhodobě úspěšný je i Egypt, jarní dovolenkáři často volí Kapverdské ostrovy, Spojené arabské emiráty nebo Zanzibar.

Vydání Forbesu Outsider

I když očkování hranice turistům z dlouhodobého hlediska nejspíš otevře, pořád bude potřeba počítat s tím, že dovolené v hotelových komplexech budou oproti letům bez covidu jiné. Téměř jistá je povinnost mít roušku během cesty v letadle a dobré je být smířený i s tím, že vycestovat do většiny zemí nepůjde bez testu na koronavirus.

Některé cestovní kanceláře PCR test proplácejí, jiné jdou dál: „Přímo u pražského letiště máme laboratoř na testování klientů. Mohou se nechat pohodlně otestovat, rychle dostanou výsledek a mají tak jistotu, že odlétají zdraví a nehrozí jim karanténa v cizí zemi,“ říká Bezděk.

Otevřenou otázkou také je, jestli některé země nezavedou povinnost prokazovat se dokladem prodělaného očkování. Tato záležitost je vzhledem k pozvolnému startu vakcinace zatím ve stádiu úvah, nicméně Evropská komise se tento týden začala problematikou očkovacích potvrzení oficiálně zabývat.

Slevy sice k nákupu first minute lákají, ale počet nakoupených zájezdů bude celkově určitě nižší než v letech bez covidu. Do hry se tak možná víc než v minulosti vrátí last minute zájezd.

Aleš Ondrůj ze Student Agency si dokonce myslí, že ostatní nabídky budou převálcovány právě last minute – letošní start hlavní sezony pro nákup dovolenkových cest podle něj začne teprve v dubnu, kdy bude jasnější, jak se pandemie dál vyvíjí.

„Obecně klienti doufají, že se do léta situace díky očkování natolik zlepší, že bude zapotřebí co nejméně testování. Přestože se dostupnost i ceny testování výrazně zlepšily, stále je povinnost testů největší překážkou a klienty nejvíce odrazuje při volbě destinace,“ říká Ondrůj.

Nad strachem ze samotné nákazy podle něj převažují obavy spojené s jejím dopadem na průběh cesty. I proto ve Student Agency zaznamenali patnáctiprocentní nárůst zájmu o cestovní pojištění, zejména takové, které kryje pojištění storna zájezdu.