Šéf americké automobilky Tesla Elon Musk nesouhlasí s rozhodnutím prezidenta Joea Bidena výrazně zvýšit cla na dovoz elektromobilů z Číny. Účastníkům pařížské konference věnované vyspělým technologiím ve čtvrtek prostřednictvím telemostu řekl, že ho oznámení překvapilo.

Ještě v lednu přitom druhý nejbohatší člověk planety říkal, že čínští výrobci aut zničí konkurenty z jiných zemí, pokud nebudou existovat žádné obchodní překážky, informuje BBC.

Biden minulý týden oznámil, že Spojené státy výrazně zvýší cla na dovoz mnoha produktů z Číny. V případě elektromobilů se clo od srpna zvýší na čtyřnásobek, ze současných pětadvaceti na sto procent.

U lithium-iontových baterií pro elektromobily se clo zvýší ze 7,5 na dvacet pět procent. „Ani Tesla, ani já jsme o tato cla nežádali,“ řekl Musk.

Bílý dům uvedl, že vyšší cla jsou reakcí na nespravedlivou politiku a že jejich cílem je chránit pracovní místa v USA.

„Ve skutečnosti mě překvapilo, když byla ta cla oznámena. Věci, které brání svobodnému obchodu nebo které deformují trh, nejsou dobré,“ řekl Musk.

Tesla podle něj na čínském trhu konkuruje docela dobře i bez cel a bez podpory.

Biden zachovává cla, která zavedl jeho republikánský předchůdce Donald Trump, a zároveň zvyšuje cla jiná.

Nová opatření ovlivní dovoz čínského zboží v objemu zhruba osmnáct miliard dolarů (asi 410 miliard korun) ročně.

Spojené státy loni podle amerických statistiků dovezly z Číny zboží celkem za 427 miliard dolarů, jejich vývoz do Číny pak dosáhl 148 miliard dolarů.

Minulý týden Biden prohlásil, že nedovolí, aby Čína „nespravedlivě ovládla trh“ s elektromobily a dalším klíčovým zbožím, včetně baterií, počítačových čipů a základních zdravotnických potřeb.

Čína uvedla, že s Bidenovým krokem nesouhlasí a že přijme odvetná opatření. Tento týden zahájila antidumpingové vyšetřování dovozu široce používaného plastu z USA, Evropské unie, Tchaj-wanu a Japonska.

Oznámení čínského ministerstva obchodu, že prošetří dovoz kopolymeru polyoxymethylenu, který se používá v elektronice a v automobilech, je považováno za signál, že Čína ve svých obchodních sporech s USA a Evropou vrátí úder.

Čína také tento týden naznačila, že u větších aut s benzinovým motorem, která se dovážejí ze zemí EU a z USA, by mohla zvýšit clo až na pětadvacet procent.

Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku EU, si dala lhůtu do 4. července, aby rozhodla, zda zavede opatření proti dovozu elektrických aut vyrobených v Číně.