Byla to jízda na horské dráze, která naštěstí pro rodinnou firmu Ski a Bike Centrum Radotín skončila úspěšným dojezdem. Covidový rok vystřelil poptávku po kolech a zmrazil prodej lyží. Nakonec společnost dosáhla na výsledky, které očekávala, jen byly tržby jinak rozložené.
Na začátku byl velký strach. „Vypadalo to na konec světa,“ popisuje loňskou jarní vlnu pandemie spolumajitel firmy Lukáš Princ. Prodávají lyžařské a cyklistické vybavení a lockdown, který zastavil život nejen v Česku ale i ve světě, hrozil totálním nezájmem zákazníků.
Zatímco sklad zimního zboží už byl v březnu téměř vyprodaný – ještě se vezl na vlně sezony bez pandemie –, cyklistická sezona ale startovala ve chvíli, kdy svět začal sužovat koronavirus.
Stal se však pravý opak, nejenže zájem lidí o kola neklesl, ale byl tak velký, že se zásoby vyprodávaly závratnou rychlostí. „Cyklistika se dostala do hledáčku těch, kteří na kole roky neseděli. V průběhu jara a léta jsme jen s obtížemi zvládali nápor zájemců o kola a doplňky k nim,“ konstatuje Lukáš Princ. Důvod byl jasný, lidé se chtěli hýbat, ale tělocvičny zůstaly zavřené.
Za fiskální rok 2019/2020, který firma začíná prvním zářím a končí posledním srpnem, si tak připsali tržby okolo 260 milionů korun.
Jenže podzim zkropil úspěšné hospodaření ledovou sprchou. Horská střediska se zavřela nejen v Česku, ale i Rakousku, Itálii a Francii a nebyl důvod kupovat novou sjezdařskou výbavu. Prodeje lyžařského vybavení se propadly na zlomky čísel minulé sezony, Lukáš Princ hovoří o poklesu ve sjezdovém lyžování až o sedmdesát procent.
Ladem ležely nejen lyže, ale i lyžařské boty a oblečení. „Zůstala nám téměř kompletní skladová zásoba pro sjezdaře, kterou doprodáme až další zimu,“ říká Lukáš Princ.
Vleky a lanovky sice dostaly palec dolů, ale lyžaři to nevzdali. Začalo se víc jezdit na běžkách a skialpech. „Běžkovat šlo i v nížinách a prodeje v těchto kategoriích nám pomáhaly překlenout těžké zimní měsíce bez sjezdového lyžování. To nás hodně podrželo,“ svěřuje se Lukáš Princ.
V současné době podle Prince znovu čeká firmu jízda nahoru a dolů. Právě začíná cyklistická sezona, na kterou jsou podle jeho slov výborně připraveni, udělali velké předobjednávky a mají už hodně zboží i skladem. Jenže…
„Všichni výrobci obdrželi díky minulému roku spoustu objednávek a musí je kvůli výrobním kapacitám krátit. Nestíhají, trápí je nedostatky komponent, a k tomu se přidává problém s dopravou, většina zboží se vyrábí v Asii,“ vypočítává možné komplikace.
I jim dodavatelé část předobjednávek zrušili a část zboží dorazí s velkým zpožděním. Podle všeho to bude tímto způsobem pokračovat až do roku 2022. „Jdeme z extrému do extrému. Některé zboží je neprodejné, jiné, po kterém je poptávka, zase nedostupné,“ dodává.
Obává se, že až v květnu vyprodají, co mají, bude obtížné objednávat dál. „Pokud jsme v minulých letech vyprodali například kola americké firmy Specialized, která má centrální sklad v Holandsku, dostali jsme na sklad nová během několika dnů. Teď? U některých modelů kol se ukazuje, že by to mohlo být třeba v červnu, nebo dokonce až na podzim,“ spekuluje.
Anebo se zákazník bude muset spokojit s jiným modelem nebo barvou. Poptávka po kolech narostla v celé Evropě i Spojených státech o desítky procent a výrobci zatím nebyli schopni adekvátně zareagovat. Silně nedostatkovým zbožím jsou i komponenty důležité pro výrobu kol. To všechno včetně ztížené dopravy vede k nárůstu cen.
Prognóza pro nadcházející zimu je také obtížná. Sezona lyžařských nákupů začíná tradičně už v září, kdy nakupují fajnšmekři, druhý vrchol má před Vánoci a pak v lednu a únoru.
Lukáš Princ očekává, že sezona bude velmi zasažena dozvuky letošní zimy. Lyžaři budou vyčkávat, zda bude možné vůbec vyrazit na hory, a na rozdíl od cyklistů sjezdaři možná nakoupí o dost levněji.
Dá se očekávat, že cena sjezdové výbavy by mohla začínat hned při startu na minus patnácti či dvaceti procentech z původních čísel. Na vině bude výprodej skladových zásob, které zbyly ze zimy, která právě skončila.
„Považujeme proto za úspěch, že jsme dokázali v takto komplikovaných časech dál obratově růst. Hlavní podíl na tom má náš e-shop, který jsme už předtím chápali jako důležitou část našeho podnikání a měli jsme ho dobře připravený na skokový nárůst poptávky,“ říká Lukáš Princ, který doufá, že se tržby za období 2020/2021 dostanou na úroveň 300 milionů korun.
Přispívá k tomu i pružná změna komunikace se zákazníky. Zatímco do pandemie stavěli své vazby s nakupujícími na osobním setkání, v nouzových podmínkách zavedli celodenní chat a posílili telefonní linky.
Společnost dnes vlastní dva manželské páry, založil ji tchán a otec dcer – současných spolumajitelek – Jaromír Průcha už v roce 1988. Komunisté tehdy povolili přivydělávat si při práci formou takzvaných drobných služeb obyvatelstvu. Otevřel si lyžařský servis, ke kterému později přibyl bazar, půjčovna a prodej nového zboží, firmu postupně předával rodinám svých dcer.
V roce 2019 společnost rekonstruovala na okraji Prahy za desítky milionů korun areál bývalé Vyndyšovy továrny o rozloze 8500 metrů čtverečních. Použila na to částečně vlastní zdroje a finance nového společníka, majitele firmy Vafo Praha (výrobce krmiva pro psy a kočky Brit a Carnilove) a 18. nejbohatšího Čecha Pavla Boušky, který v ní koupil patnáctiprocentní podíl.
„Do areálu jsme vedle cyklistické a lyžařské prodejny, servisu, půjčovny umístili i sál pro pořádání akcí, šatny se sprchami, restauraci, venkovní cyklistický pumptrack a další,“ popisuje investici Lukáš Princ.
K tomu společnost provozuje v rámci své odnože Skibi Kids, která nabízí dětské vybavení, pět kamenných prodejen.
„Už se nemůžeme dočkat, až se situace zlepší a znovu bude možné otevřít. Potřeba potkávat se a žít společensky je podle nás neoddělitelnou součástí každého z nás, a věříme proto, že až se vše uklidní, nastane v tomto směru podobné oživení, jako to bylo třeba po skončení španělské chřipky v minulém století,“ doufá Lukáš Princ.