Česká společnost Revolgy je nejsilnější hráč v oblasti cloudových služeb ve střední a východní Evropě. Za posledních pět let vyrostla desetinásobně – zatímco předloňský obrat činil 250 milionů korun, vloni už to bylo 470 milionů a cloudová jednička made in Czech Republic dál roste.

K jejich stěžejním klientům patří společnosti jako Kofola, Bolt, Windy Iva Lukačoviče i Livesport Martina Hájka, někdejší estonský TransferWise (nyní Wise) nebo globální investiční služby jako Bitpanda a Trading 212.

„Rádi o sobě říkáme, že poskytujeme byznys B2B, tedy Baltics to Balkan,“ komentuje šéf Revolgy Miroslav Vlasák skutečnost, že firma nyní poskytuje služby napříč Evropou. Stejně tak se ale rozšiřuje směrem na západ: působí ve Velké Británii, Švýcarsku, Švédsku a Dánsku.

Obdobně je po kontinentu rozmístěný její osmdesátičlenný tým. „Remote first jsme byli už před covidem, pro své lidi razíme heslo ‚pracujte tam, kde máte nejlepší výkon‘,“ říká Vlasák. Revolgy má tak kousek týmu v Tallinnu, kousek v Bukurešti, další v Chorvatsku, v Srbsku a v Londýně. „Zbytek ani nevím, kde přesně je… určitě už bude pár lidí na Tenerife,“ dodává Vlasák.

Miroslav Vlasák z Revolgy
Miroslav Vlasák, šéf Revolgy

Centrálu nicméně Revolgy drží v Praze. Na konci října se stala součástí organizace The FinOps Foundation, spadající pod vyhlášenou The Linux Foundation. Pro vysvětlení zásadnosti tohoto kroku se ale nejdříve vraťme o pár let zpět, konkrétně o čtvrt století.

Tehdy Revolgy pod vedením Bohuslava Dohnala začínalo jako firma, zjednodušující klientům přístup k technologiím. „Od devadesátého šestého to fungovalo tak, že někdo zavolal, že mu dochází místo na disku, a tak se vzal větší disk a fyzicky se tam doplnil,“ přibližuje původní princip Vlasák.

Bohuslav Dohnal, zakladatel Revolgy

Ježdění s hardwarem po celé republice ale nebylo trvale udržitelné řešení. Trn z paty firmě vytrhl nástup Gmailu a cloudů, s nimiž začalo Revolgy koketovat v roce 2008 – aby se už o rok později stalo oficiálním partnerem Googlu.

Dnes jsou vedle Googlu jejím hlavním partnerem Amazon Web Services. Revolgy nyní funguje tak, že společnostem jednak umožňuje hladký přechod od místních serveroven na cloudové služby těchto velkých hráčů – tomu v Revology říkají „day 1“ – a jednak s nimi v tomto světě pokračují s poskytováním příbuzných služeb – „day 2“, který v ideálním případě nikdy neskončí.

„Klienty dělíme do dvou kategorií,“ vysvětluje Miroslav Vlasák. „První jsou takzvaní digital natives, kteří už v digitálním světě jedou a chtějí se neustále zefektivňovat a růst. Druhou skupinou jsou firmy, říkáme jim cloud ready, které procházejí přerodem ke cloudovým službám,“ popisuje.

Takové firmy doposud technologie přesouvaly na druhou kolej, ale začínají chápat, že v digitálně akcelerovaném světě by šlo nadále o hrubé podcenění situace. Zatímco zmíněný „day 1“ je zcela v rukou Revolgy, „day 2“, čili další fungování s cloudem, už vyžaduje spolupráci a aktivní účast firmy.

Což obnáší i to, že taková firma potřebuje vidět do peněz, které její cloudové služby konzumují a proč. „U digital natives je to jednoduché, tam to umějí,“ komentuje Vlasák. „Ale když na cloud přijde firma z klasického světa, může se stát, že se v novém světě nákladů její vedení nebude schopné orientovat.“

A tady přichází právě chvíle na The FinOps Foundation, která do této rovnice doplňuje strukturu a průhlednost. „Každá komponenta v cloudu má díky tomu systému vlastní label a je jasné, k čemu patří,“ vysvětluje Miroslav Vlasák. „Všichni teď vědí, co k čemu patří, co spolklo kolik peněz a jaký to mělo přínos pro růst byznysu.“

Obchodně jde o zcela zásadní prvek, který stakeholderům dokáže konkrétně vysvětlit, jak přesně jim přechod ke cloudu Googlu nebo Amazonu pomůže. „Tohle ke svému evangelizování cloudu potřebujeme,“ říká Vlasák, jehož firma s přilnutím k FinOps získává další konkurenční výhodu.

Bude ji potřebovat, protože cloudová hra se podle šéfa Revolgy stále teprve rozjíždí. „Myslím si, že cloud je pořád ještě v plenkách, pořád ještě se pohybujeme na povrchu toho, jaký má ta technologie potenciál,“ domnívá se.

Pandemická akcelerace digitální krajiny v tom podle něj ale zase až takovou roli nehraje. „Svět by se cloudu nevyhnul ani bez covidu,“ říká Vlasák. Razantně rostoucí obrat Revolgy v předpanemické, pandemické i postpandemické době mu dává za pravdu.