Flanel je symbolem mužnosti, přístupnosti i nového luxusu. Proč je košile, kterou si oblíbil generál Petr Pavel, v souladu se světovými trendy?

„On ji opravdu nosí,“ říká mi Štěpánka Pivcová. Česká návrhářka, zakladatelka značky May, se stará o styling Petra Pavla a na některé příležitosti obléká také jeho manželku Evu.

Flanelovou košili měl prezidentský kandidát v šatníku a podle Pivcové v ní působí „mužně a neformálně“. Proto se stylistka a designérka rozhodla ji ve vizuální komunikaci politika ponechat.

Flanelovou košili věnoval generál Pavel své sokyni Danuši Nerudové se slovy, že je pro něj „symbolem pohody a klidu“. Nerudová opáčila, že flanelu dala šanci naposledy v osmdesátých letech, protože jí tento materiál není příjemný.

Světové módní domy by z tohoto výroku byly dost možná překvapené, na Západě totiž flanel nemá konotaci podřadné záležitosti, ba naopak.

Flanel vznikl jako pracovní textilie, extrémní popularitě se těšil v 17. století v oblasti Walesu. Není divu: měkká, teplá, ale zároveň prodyšná tkanina umožnila svému nositeli pohyb, ale také ho zahřála.

Od té doby nosili „flanelku“, což je mimochodem termín z 18. století z němčiny, mnozí: například dřevorubci, se kterými se asociuje nejčastěji, námořníci během druhé světové války, příslušníci subkultur punk a skate, rapeři, hipsteři, mistři technologických pokroků i matky na rodičovské.

Nyní je nabízejí nejen běžné řetězce, ale také módní domy tak sofistikované jako Jil Sander a tak luxusní jako Gucci. Pokud byste chtěli flanelovou košili a zároveň si přejete zůstat elegantní, tak sáhněte po té od Thoma Browna, která vás vyjde na necelých 37 tisíc korun.

Kdo chce podpořit českou značku, ať sáhne po flanelce od značky Raeznik, jejíž model Konungr v tradičním červeno-černém provedení, je vyroben od „nití až po knoflíky“ lokálně.

Šatník státníků není marnivostí ani maličkostí. Bývalý premiér a adept na prezidentské křeslo Andrej Babiš svým perfektně padnoucím oblekem svým voličům říká: „Jsem kompetentní.“

Danuše Nerudová, která se v poslední době nechává vidět v modelech Leeda návrhářky Lucie Kutálkové, zase podtrhuje svou ženskost.

Zvolila v tomto případě odlišnou strategii než například Hillary Clinton, která během svého boje o prezidentské křeslo nosila často obleky v pánském stylu se zvýrazněnými rameny, aby dala najevo svou moc a sílu.

„Nechtěli jsme, aby generál Pavel působil jako britský lord v anglických oblecích z tvídu. Proto jsem pro něj volila obleky modernějšího střihu a spíše italského typu,“ vysvětluje Štěpánka Pivcová.

A připomíná, že pro něj i jeho manželku je důležité podporovat oblékáním české značky.

Bude Pivcová podobně úspěšná jako tým, který pracuje s Volodymyrem Zelenským?

Ukrajinský prezident ve svém vojensky zeleném tričku a mikinou s nápisem I’M UKRANIAN okouzlil nejen obyčejné smrtelníky, ale také francouzského prezidenta Emmanuela Macrona, který se pak nechal zachytit v Elysejském paláci v mikině francouzských parašutistů divize CPA 10.

Jisté je, že pokud chce generál Pavel i nadále působit tak, že přináší klid a řád, jeho image by nikdy neměla sklouznout k přehnané pěstěnosti. Konzervativní český volič ještě není připraven na to, co je běžné na Západě.

Tedy, že světoví politici jsou zvyklí investovat do svého vzhledu i miliony. Donald Trump svého času zaplatil za svůj účes milion šest set korun a podle své exmanželky Ivany podstoupil liposukci brady, transplantaci vlasů i odsátí tuku okolo pasu.