Seriálová a filmová sezona opět začíná, nebo vlastně nikdy neskončila? Díky následujícímu výběru nebudete ztrácet čas hledáním, co si to vlastně pustit. Půjdete na jistotu a slibujeme, že si během sledování ani nevzpomenete třeba na to, že chcete projíždět zprávy na telefonu.

Scény z manželského života (na HBO GO)

Drama Ingmara Bergmana z roku 1973 údajně zvedlo vlnu rozvodů, nová pětidílná americká verze s Oscarem Isaacem a Jessicou Chastain v roli rozcházejícího se páru pravděpodobně zvedne především vlnu výročních cen.

Čekejte velmi komorní ponor do různých fází jednoho vztahu, který se rozprostře přes několik mohutných dialogových pasáží, v nichž se miluje, ubližuje, rozpitvává, složitě „odmilovává“, aby se pak zjistilo, že po společných letech nemůžete toho druhého jen tak vymazat. 

Izraelský tvůrce Hagai Levi oproti originálu obrátil tradiční genderové role v tom, kdo začne podvádět či kdo více vydělává. Na rozdíl od švédské klasiky mu to také občas trochu tezovitě zaskřípe v dialozích, o čemž už se píše méně. Přesto jde o další trefu od HBO, i když zejména po čtvrté epizodě vůbec nebudete chápat, proč by se někdo rozváděl s Oscarem Isaacem.

Titan (právě v kinech)

V Cannes letos vyhrál hlavní cenu, tedy Zlatou palmu, snímek, v němž má tanečnice s titanovým plátem v hlavě sex s autem, po němž se vydává vraždit pomocí jehly ve vlasech.

Víc toho o filmu režisérky Julie Ducournau vlastně ani vědět nepotřebujete, spíš se připravte na formálně vycizelované pásmo vyhroceně tělesných výjevů, které chce šokovat, překvapovat a nevysvětlovat, aby se v druhé polovině překlopilo do svébytně procítěného rodinného dramatu.

Část diváků má sice Titan za prázdnou manýru, buďte si však jistí, že na řadicí páku se už nikdy nepodíváte stejným způsobem.

Boj o moc (na HBO GO)

Není mnoho seriálů, jejichž druhá řada by překonala už tak skvělou řadu první, Boj o moc je však jedním z nich.

Sága jedné bohaté rodiny, jejíž patriarcha se rozhodne odstoupit z vedení obřího mediálního konglomerátu, se rochní v intrikách, penězích i poklescích zpovykané elity.

Zároveň ale slouží jako satira na současnou mediální a politickou krajinu – mnozí ostatně v rodině Royových, v níž se bojuje o nástupnictví v miliardovém podniku, vidí klan bývalého amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Snad bude tenhle ponor do terária těch nejbohatších zase tak chytře škodolibý jako minule.

Moje slunce Mad (v kinech od 21. října)

Animovaný film Michaely Pavlátové Moje slunce Mad o životě v Afghánistánu přichází do kin v momentě, kdy se o blízkovýchodní zemi mluví víc než kdy jindy.

Popostrkovat skrze aktuální skutečné události ale tenhle film vůbec nepotřebuje. V příběhu Češky Heleny, která se provdá do velké afghánské rodiny, v níž se bijí city s tradicemi, vězí univerzální témata, která Pavlátová dokáže podat se střízlivou procítěností.

Snímek, který vznikal několik let v Česku i ve Francii a získal cenu poroty na festivalu v Annecy, nepotřebuje skrze své postavy poučovat nebo zachraňovat, neboť ve své zdánlivé jednoduchosti ctí komplexnost života.

Je to vlastně čistá práce. Zapomeňte na Zátopka, tohle je nejlepší český film roku. 

Invaze (na Apple TV+ od 22. října)

Videotéka Apple TV+ letos rozhazuje desítky a desítky milionů dolarů, jako by se nechumelilo. Po adaptaci sci-fi klasiky Isaaca Asimova Nadace, jež se ale úplně nechytla, to zkusí s další drahou podívanou.

Invaze bude sledovat pět obyčejných lidí rozesetých různě po planetě, na niž zrovna zaútočí mimozemšťané. Podle prvních ukázek to nevypadá na hřmotný blockbuster z ranku nedávné Války zítřka s Chrisem Prattem.

Invaze spíš půjde po postavách a atmosféře. Snad se Apple TV+ hlavně podaří prolomit svoje prokletí, které spočívá v tom, že produkuje kvalitní obsah, o němž ale nikdo neví.

Poslední souboj (v kinech od 21. října)

Zatímco my jsme během lockdownu pekli banánové chlebíčky, třiaosmdesátiletý Ridley Scott dokončil dva velké, ambiciózní filmy. Ve velkolepé moralitě z Francie 14. století se střetnou dva rytíři v podání Matta Damona a Adama Drivera.

Manželka jednoho z nich, již hraje Jodie Comer, totiž obviní druhého ze znásilnění. Podle prvních recenzí se mohutný snímek, který poprvé od Dobrého Willa Huntinga napsali Matt Damon a Ben Affleck, sune stopáží skrze perspektivy hned několika postav a patří mezi nejlepší Scottovy filmy.

Pokud by to náhodou nevyšlo, v listopadu bude mít premiéru jeho druhý letošní snímek Klan Gucci, v němž hraje hlavní roli italský přízvuk Lady Gaga.

Armáda lupičů (na Netflixu od 29. října)

Horor Armáda mrtvých od Zacka Snydera letos sice nevyrukoval s lepšími nápady než „zombie tygr“ a musel se spolehnout na tragické herectví Davea Bautisty, přesto byl jedním z největších streamových hitů.

V prequelu nazvaném Armáda lupičů se pozornost zaměří na kasaře Dietera v podání Matthiase Schweighöfera, který se vydává dobývat sejfy v Evropě ve chvíli, kdy se svět kvůli zombies nedívá.

Ukázky slibují svěží týmovku natočenou během lockdownu za čtyřicet dní kompletně v Česku, takže v ní budou vidět pražské tramvaje nebo Tonya Graves. Filmovalo se i na Slapech, v Mariánských Lázních, ve Vraném nad Vltavou nebo v lomu Amerika.