Roman Šroba hrál v osmdesátých letech hokej za Slavii Praha. Dnes do hokejových stadionů dodává chladicí kapaliny. A nejen tam. Chladit se musejí budovy, auta i potraviny. Šrobův Classic Oil je jedním z největších výrobců nemrznoucích směsí v Česku a jako jediná firma ve střední Evropě je dokáže také recyklovat.

Buštěhradskou společnost dnes vede jeho syn Tomáš Šroba a rodinný podnik, který měl loni tržby téměř 270 milionů korun, letos míří ke 320 milionům korun. Díky unikátní recyklační technologii, která dokáže snižovat uhlíkovou stopu o více než čtyřicet procent, chce v příštích letech stoupat ještě mnohem výš.

S recyklací chladicích kapalin začal Classic Oil v roce 2017, tedy ještě předtím, než se dostal do kurzu Green Deal a ESG. Tlaky Evropské unie na udržitelnost ale firmě hrají do karet. Stejně jako přibývání chytrých budov nebo elektromobilů, které vyžadují velké množství chladicích kapalin.

Celý příběh přitom začal v chladu zimních stadionů. Roman Šroba s hokejkou v ruce strávil celé dětství a mládí. Vyrůstal v Kladně, což byla bašta českého hokeje. A vcelku přirozeně si tak cestu na led našel i on sám.

„Trenéři nás vychovávali v tom, že bez poctivosti, píle a zapálení úspěchu nedosáhnete. A to si v sobě nesu dodnes,“ vypráví Šroba, zatímco nás provází továrnou Classic Oil v areálu bývalých strojíren Poldi Kladno.

Dva roky strávil jako voják ve Vojenské tělovýchovné jednotě Vyškov a sedm let hrál hokej za Slavii. „Byla to druhá liga. A časem přišlo vystřízlivění, že v hokeji se asi neprosadím. Bylo mi 28 a přemýšlel jsem, co dál. Měl jsem ale štěstí, že přišla revoluce, která mi otevřela úplně jiné možnosti,“ vzpomíná Šroba.

Řada domů se vracela v restitucích a noví vlastníci je chtěli zpět v dobrém stavu. Kladenský rodák si tak s kamarádem založil úklidovou firmu, která vyklízela sklepy a další prostory. „Hrozně jsme se nadřeli, ale vydělali jsme si slušné peníze. Jenže kolega v tom po čase už nechtěl pokračovat, a tak jsem zase hledal něco nového,“ líčí Šroba.

Podařilo se mu zprivatizovat zásobovací část Poldi Kladno, která vyráběla mimo jiné maziva. A právě na těch si později založil svou firmu Classic Oil, kterou rozjel v roce 2007 a o čtyři roky později doplnil o výrobu chladicích kapalin.

S rozjezdem nové výroby mu pomáhal bývalý hlavní technolog tehdy krachující Velvany Jan Skolil, který je dnes technickým ředitelem a prokuristou Classic Oil. Do podnikání se v té době zapojil také Šrobův syn Tomáš. A v téhle trojici vedou firmu dodnes.

Jan Skolil, Roman Šroba a Tomáš Šroba

V roce 2017 se na ně obrátila výzkumná firma v oblasti membrán Membrain, jestli by si nechtěli pořídit recyklační linku. „Řekli nám, že jsme poslední, koho oslovují. Byla to pro nás velká investice, ale po dlouhých jednáních jsme na to kývli. Suroviny jsme kupovali v zahraničí a ceny velmi kolísaly. Věděli jsme tak, že nám recyklace ušetří peníze,“ líčí Roman Šroba.

V Česku se dnes vyrobí kolem deseti milionů litrů chladicích kapalin ročně, ale zrecykluje se jen asi pět procent. To znamená, že víc jak devět milionů litrů skončí ve spalovnách nebo penetrací kapaliny do cementu, což jsou energeticky i finančně náročné procesy.

„Dřív dokonce končila glykolová kapalina naředěná v kanále. Když jsme s recyklací začínali, nebyla tomu nakloněná ani legislativa, ani firmy. Až teď se to konečně začíná řešit,“ říká zakladatel firmy.

Více než dvanáct procent emisí v Česku přitom pochází z provozu budov, jejich vytápění, chlazení či ohřevu vody. „Využitím kapalin s padesátiprocentní příměsí recyklátu v klimatizaci, vzduchotechnice nebo tepelných čerpadlech dokážeme snížit uhlíkovou stopu o 42 procent. A zároveň recyklace šetří až patnáct procent nákladů,“ říká Jan Skolil.

A dodává, že firma má laboratorně ověřeno, že recyklované produkty jsou kvalitou srovnatelné s produkty z panenských surovin. „Pořád se ale setkáváme s předsudky. Ve výběrových řízeních je často vyloženě podmínka, že nesmí jít o recyklované suroviny. Ať už proto, že mají pocit, že nejsou tak kvalitní, nebo proto, že bychom jako jediní recyklující na trhu údajně měli konkurenční výhodu,“ popisuje Skolil.

To byl i případ pražského dopravního podniku, jehož výběrové řízení Classic Oil vyhrál. Dodává tak chladicí kapalinu pro všech 1200 autobusů, které jezdí po Praze, ale v panenské kvalitě. S dopravním podnikem se tak alespoň Šrobovi domluvili, že od nich budou použitou kapalinu odebírat a recyklovat pro jiné účely.

Dalším významným zákazníkem buštěhradské firmy je Škoda Auto. Classic Oil od ní odebírá na recyklaci kapaliny ze všech provozů a dodává jí chladicí kapaliny do různých strojů.

„Rádi bychom naši spolupráci postupně rozšířili a dodávali jim recyklované kapaliny i do aut. Škodovka je jednou z těch firem, která má skutečně zájem takzvaně uzavřít materiálový kruh, takže věřím, že se nám podaří najít nějaké cesty,“ říká Tomáš Šroba.

Ten postupně přebral otěže od svého otce. „Já už jsem spíš jen takový mentor. Ze začátku jsem měl tendenci mu do toho mluvit až moc, ale dva jedno kormidlo opravdu držet nemůžou. A když jsem viděl, jaký má Tomáš tah na bránu, tak jsem mu vedení kompletně předal,“ popisuje Roman Šroba.

„Ze začátku to bylo náročné jak v práci, tak v osobní rovině. Trochu jsme se přetahovali. Až když táta šlápnul na brzdu, začalo to fungovat dobře. Důležité věci spolu ale pořád řešíme,“ říká Tomáš Šroba.

Jedním z těchto důležitých rozhodnutí byly i masivní investice do rozvoje firmy. Příští rok plánuje Classic Oil postavit novou halu za sto až 150 milionů korun a rozšířit i recyklační technologii.

„Téma využívání odpadů je pořád ještě na začátku. Masový zájem o naše produkty nás tak teprve čeká s příchodem ESG, elektromobility a dalších trendů. Chceme růst ve všech našich segmentech od budov přes automotive a potravinářství až po privátní značky, které tvoří čtyřicet procent obratu,“ přibližuje Tomáš Šroba. A jeho otec k tomu hokejovou terminologií dodává: „Nemáme mantinely.“