Loni si sáhl na dno. Zavedením covidových opatření přišel Slevomat až o devadesát procent tržeb a obával se o svou existenci. S pozvolným navracením se do předpandemických časů už však znovu oprašuje původní plány: roztáhnout se po Evropě a možná ještě dál.

Největší tuzemský zážitkový portál se i přes pomalý jarní rozjezd, způsobený restriktivním uzavřením většiny služeb, vrací na čísla, na která byl zvyklý. Uplynulé čtyři měsíce vykazuje zisk a vděčí za to zejména zvýšenému zájmu o dovolené v Česku.

„Náš byznys je založený na důvěře, lidé relativně hodně kupovali vouchery s předstihem, často jako dárky. Také se ale velmi odvíjí od toho, jestli jsou ubytování a služby otevřené, nebo zrovna zavřené,“ přibližuje CEO společnosti Ladislav Veselý.

Prodejní model Slevomatu dnes stojí na třech pilířích: cestování (padesát procent), zážitcích v restauracích, wellness, salonech či na atrakcích (čtyřicet procent) a zboží (deset procent).

Přestože první dva segmenty byly značnou část loňského a letošního roku zcela odstřihnuty, chce Slevomat do cestování napnout síly ještě více. Veselý a jeho tým věří, že touha lidí po poznávání a zážitcích i přes přetrvávající nejistotu neutichne. Nevyužitý potenciál vidí zejména v zahraničí, kde se při expanzi může opřít o svého vlastníka, britskou skupinu Secret Escapes.

Dosud Slevomat zprostředkovává zájezdy a pobyty především do okolních zemí: Slovenska, Polska, Rakouska a Maďarska, které letos doplnilo Chorvatsko. Brzy by ale měly přibýt i vzdálenější destinace s leteckou dopravou, od Portugalska přes Řecko až po severní Afriku.

„Naší představou je, aby u nás časem bylo vše, co Češi potřebují k cestování minimálně po celé Evropě,“ tvrdí šéf firmy, pod niž spadá rovněž cestovní kancelář Zanzo.

„Rádi bychom, aby k nám lidé chodili s cílem sestavit si dovolenou podle svých představ. Například že jim pro plánovanou víkendovou cestu do Říma prodáme nejen letenku a ubytování, ale k tomu si v daném místě přikoupí a naplánují ještě večeři nebo další zážitky,“ přibližuje záměr Slevomatu.

Rozsáhlou zahraniční nabídku začala společnost budovat dva roky nazpět. Spustit ji chtěla již loni s očekáváním, že bude představovat polovinu všeho prodaného cestování. Jenže pandemie byla proti, a tak se projekt odložil až na letošek.

Prozatím není jasné, které konkrétní země přijdou na řadu mezi prvními. Záležet bude na poptávce, která se momentálně stále koncentruje hlavně na Česko. Jen za léto stoupla oproti roku 2019 o padesát procent a překvapivě nejrychleji rostoucí lokalitou na Slevomatu je v posledních měsících Praha.

Češi ve velkém využívají, že metropoli nadále chybějí zahraniční turisté, kteří její centrum obvykle plní až neúnosně. Jestliže loňským bestsellerem byla noc v hotelu Hilton na nábřeží nebo ve vysočanském Clarion Hotelu, letos táhne vysoký hotel Corinthia poblíž Nuselského mostu – během léta se do něj skrze portál prodalo přibližně padesát voucherů denně.

V regionech panuje standardně velký zájem o zařízení v západočeském lázeňském trojúhelníku, Českém Krumlově nebo Krkonoších, a to i z polské strany. Veselého a spol. navíc musí těšit, že Slevomat, oslavující jedenáct let na trhu, už dávno nezprostředkovává pouze pobyty ve všedních dnech, které hotelům a penzionům vykrývaly prázdná okénka v (ne)obsazenosti.

Zároveň se prodlužuje čas, který lidé na cestách tráví – není výjimkou, že se prodávají čtrnáctidenní dovolené. Přesto si z milionu českých zákazníků, které Slevomat ročně zláká, pořídí ubytování pouhá pětina. Firma tak větří dostatek prostoru pro růst a ráda by se dostala alespoň na metu 500 tisíc ubytovaných.

S tím souvisí ambice, aby sto procent voucherů bylo využitých a nedocházelo k jejich stornu, propadnutí či reklamaci z důvodu nespokojenosti zákazníka. Ubytovací zařízení, případně salony své peníze od Slevomatu vidí totiž až v případě, že klient neměl vůči pobytu nebo službě žádné oprávněné výhrady.

„Běžně se stává, že o Vánocích máme na účtu přes miliardu korun. Jsou to ale peníze třetí strany, našich partnerů, na které nijak nesaháme, netočíme je dál. Teprve ve chvíli, kdy vše proběhne, jak má, je posíláme a bereme si z nich provizi,“ dodává Ladislav Veselý, který vedení firmy převzal krátce před vypuknutím pandemie.

Až tak letos uplyne 24. a 25. prosinec, které jsou z hlediska tržeb prvním a druhým nejsilnějším dnem Slevomatu v roce, dost možná se na účtu společnosti objeví ještě větší suma.

Rekordní rok 2019, kdy portál utržil 2,5 miliardy korun, kvůli letošnímu nepříznivému startu dost možná nepadne. Veselý by však rád vylepšil alespoň bilanci z druhé poloviny roku, a to přinejmenším o patnáct až dvacet procent.