Ceníkové ceny nových aut u obchodníků vzrostly za poslední rok o pět až patnáct procent podle modelu.

Zdražování tak bylo nad úrovní inflace, která v lednu dosáhla 2,3 procenta a v loňském roce podle Českého statistického úřadu činila 10,7 procenta.

Ceny nových aut podle prodejců rostou zhruba od roku 2019. Jedním z důvodů byl převis poptávky kvůli nedostatku vozů v důsledku chybějících dílů a narušené logistiky po pandemii covidu-19.

„Poslední zlevňování aut se odehrálo v roce 2019, od té doby automobilky u nových vozů pravidelně upravují ceny, některé i dvakrát ročně, a to většinou směrem vzhůru. Nebo alespoň vyškrtnou nejlevnější provedení výbavy a motorizace,“ uvedl marketingový ředitel Louda Auto Tomáš Brada.

Například jeden z nejprodávanějších modelů Škoda Octavia liftback s motorem 1,5 TSI a automatem v základní výbavě Active stál loni v lednu 629 900 korun a letos 669 900 korun, což představuje zdražení o 6,3 procenta. Za poslední dva roky jde o zvýšení o jedenát procent.

Toyota, která se v lednu zařadila na třetí místo na trhu, zvýšila ceny o pět až dvanáct procent.

Podle generálního ředitele českého zastoupení Martina Pelešky přitom jen následovala trh. „Nejsme ti, kteří určují ceny, dorovnáváme konkurenci a cenovou hladinu trhu,“ řekl ČTK.

Ceny zánovních ojetin naopak podle Brady relativně klesají. „Například roční model Škoda Karoq s patnácti tisíci najetými kilometry prodáváme již třetím rokem za stále nižší a výhodnější cenu rok od roku,“ uvedl Brada.

„Tím, že ojetá auta nekopírují ceny nových aut, luxusní segment zánovních vozů výrazně zlevnil tak, že nejlepší doba pro koupi prémiového auta je právě v těchto dnech. Například rok stará luxusní limuzína Audi A6 v plné výbavě a s minimálním nájezdem kolem dvaceti tisíc kilometrů se teď prodává za cenu nového superbu, to je nevídaný pokles ceny u prémiového segmentu,“ dodal.

Objem registrací nových vozů v lednu vzrostl meziročně o 18,8 procenta na 20 361 aut. Nejprodávanější značkou byla tradičně Škoda.