Když se řekne 2+kk, zřejmě budete tušit, o čem je řeč. Obzvlášť, pokud si dnes hledáte bydlení. Když se ale řekne 3+kk+2d, už asi budete tápat.

Není se ale čemu divit, toto kódování poprvé v Česku zaznělo v uplynulém týdnu na oficiálním zahájení prodejů po generace známého camperu Transporter California od automobilky Volkswagen. Jde o vůbec první model v rozpažené verzi.

„Je lepším kempovacím vozem, protože v porovnání s jeho předchůdcem T6.1 nabízí větší variabilitu,“ zaznělo ve středu z úst zástupců české pobočky značky Volkswagen Užitkové vozy v novém California Centru v pražském Auto Jarov Kunratice, které se stalo vůbec prvním evropským centrem zaměřeným na Californie v Evropě.

info Foto: VW Užitkové vozy
Campery California Ocean a Grand California v novém centru v Auto Jarov Kunratice

V centru jsou k dispozici i k vidění skladové i předváděcí vozy VW California, zákazníci zde najdou kompletní servis pro jejich „bydlíky“ a výhodou je i to, že centrum má i prioritní postavení v objednávání a dodávkách dílů.

Zásadní událostí před brzkým startem další kempovací sezony ale bylo spuštění prodejů nové Californie na základech aktuálního modelu Transporteru Multivan T7. V nabídce je od tohoto týdne v pěti variantách. Základní California Beach má na sobě visačku 1 499 900 Kč, nejdražší varianta Ocean pak přesahuje dva miliony korun.

Legendární campery v minulosti nejvíce proslavili surfaři i hnutí hippies. Za více než šedesát let existence se po celém světě prodalo na 280 tisíc kusů. Nová California vzbuzuje mezi fanoušky jak nadšení, tak i mírné obavy.

Zásadní novinka Californie pak způsobuje obojí. Volkswagen totiž vůbec poprvé uvádí na trh sériově vyráběný camper s dvojími bočními posuvnými dveřmi. Ty na jednu stranu obzvláště v parném létě provzdušní celý prostor vozu a usnadní do něj přístup a po roztažení markýz vůz vypadá jako letící pták.

Tím také vznikne zmiňovaný koncept 3+kk+2d, tedy dvě místnosti pod markýzou na stranách vozu a jedna hlavní, obytná s možností přespání až čtyř lidí. Zkratka 2d tedy není ničím jiným než označením pro dvoje posuvné dveře.

Jejich výhodou je možnost nástupu z obou stran, a to i v úzkých uličkách, rychlé uložení kempovacího náčiní nebo přímý výhled šéfkuchaře na dění kolem vozu. Na straně druhé ale dveře limitují objem úložného prostoru. I s tím se ve Wolfsburgu ale vypořádali.

info Foto: Volkswagen Group

Volkswagen historicky své obytné vozy vyráběl ve spolupráci s výrobcem obytných vestaveb a zvedacích střech Westfalia, před dvaceti lety je ale začal kompletovat sám ve své nové továrně. A i vzhledem k posuvným dveřím na obou bocích si tentokráte s interiérem opravdu vyhrál.

Nová California, která je delší a užší než její předchůdci, se výškově vejde opět do dvou metrů, což jí zajistí možnost vjíždět do podzemních garáží. Přichází se zcela novým konceptem uspořádání úložných prostor, výhodou jsou pak i posuvné a vyjímatelné sedačky, díky kterým do vozu můžete vložit surfovací prkno nebo kolo.

Zadní řada sedaček se dá samozřejmě sklopit, čímž ve verzích California Beach Tour, Beach camper, Coast a Ocean vznikne „letiště“ pro pohodlné spaní dvou osob. Majitelé základní varianty California Beach se musejí spokojit se spánkem jen v „horním patře“ po zvednutí střechy. To samozřejmě zajišťuje elektronika.

Elektronika je prošpikovaná celým vozem, což v majiteli třicet let starého campera T4, kterým autor článku je a v kterém se vše ovládá manuálně, vzbudí na jedné straně nadšení, na druhé ale i obavy, zda ho někde v divočině nenechá elektronika na holičkách. Štěstí ovšem přeje nejen připraveným, ale i odvážným.

Displeje informují o nabití baterií vozu, hladině užitkové vody, ovládacími panely, které jsou nově umístěny i v bočním sloupku Californie, si pak nastavíte například třízónovou klimatizaci, nezávislé topení nebo osvětlení.

Auto lze ale ovládat i na dálku přes mobilní telefon. Volkswagen při této příležitosti představil i aplikaci California, která je kompatibilní i s předchozím modelem VW T6.1, v kterém si s nastavením vozu může detailně vyhrát.

Příjemnou zajímavostí je i to, že VW v tomto směru bral potaz, že poloobytná Californie patří k vozům, které jejich majitelé často půjčují na krátkodobé roadtripy, proto přidalo i možnost se k vozu připojit i skrz bluetooth. Ten, kdo si vůz půjčí, si tak nemusí instalovat aplikaci, aby jej mohl přes svůj smartphone ovládat včetně elektronického klíče.

info Foto: Volkswagen Group

California je odjakživa ze své podstaty o kempování a venkovních aktivitách. A při těch pořádně vyhládne. Majitelé nejnižší varianty California Beach a Beach Tour se v tomto musejí spolehnout na venkovní gril, varianta Camper nabízí venkovní výsuvnou kuchyňku na zádi vozu a vyšší řady Coast a Ocean už kromě úložných prostor nabízejí i malou vnitřní kuchyňku.

Důmyslné jsou i stolečky, které je možné ukotvit na třech bodech, díky čemuž dokážou obsloužit jak vnitřní, tak venkovní prostor.

Každou verzi výbavy lze kombinovat se třemi verzemi pohonu: turbodiesel (TDI) 2,0 litru poskytuje výkon 110 kilowattů, dvoulitrový zážehový motor TSI je vyladěn na nejvyšší výkon 150 kW a eHybrid 4MOTION je plug-in hybridní pohon všech kol nabízející výkon 180 kilowattů, což odpovídá 245 koním.

Volkswagen novou Californií vsadil na prověřenou a přes šedesát let osvědčenou kvalitu a i v novém konceptu se nepustil do zásadních experimentů, které by měly sílu její věrné fandy odradit. Naopak, moderní design, nové technologické vychytávky i chytré kempingové featury mohou k této legendě přitáhnout nové zákazníky.

Koneckonců, California na platformě multivanu byla vždy oblíbená zejména kvůli své variabilitě. Mimo sezonu stejně dobře poslouží i jako rodinné auto ke každodennímu využití.