Jeden z největších internetových prodejců oblečení v Evropě má za sebou jeden z vůbec nejúspěšnějších roků ve své historii. Zalando na evropském území obsluhuje přes 38 milionů aktivních zákazníků, kteří mu loni pomohli dosáhnout tržeb ve výši osm miliard eur, což představuje meziroční růst o 23 procent. 

Pandemie výrazně změnila zákaznické chování, což se projevilo nejen v běžném prodeji, ale také v oblasti recommerce, na kterou se firma v posledních měsících čím dál víc soustřeďuje. 

V několika zemích, jako je například Německo, Španělsko, Francie, Nizozemsko, Polsko nebo Belgie, nedávno v pilotním provozu spustila svou novou službu Pre-owned, která zákazníkům umožňuje prodej oblečení z druhé ruky.

Kategorii obnošené módy nově přináší také českým zákazníkům, kteří budou mít možnost na Zalandu prodávat nepotřebné oblečení jakékoliv značky s výjimkou spodního prádla, ponožek a velmi obnošených oděvů.

Nová služba míří v druhé vlně také do Rakouska, Itálie, Dánska, Finska, Irska a Švédska.

„Vzhledem k tomu, že zákazníci trávili více času doma, prodávali na Zalandu více položek než před pandemií,“ říká Torben Hansen, šéf oblasti recommerce v Zalandu.

„Mohli jsme tak pozorovat, jak prodeje v rámci kategorie Pre-owned rostou. To samé platí také pro poptávku, kterou jsme v té době zaznamenali. I tyto trendy ovlivnily naše rozhodnutí kategorii rozšířit,“ konstatuje.

Torben Hansen, šéf oblasti recommerce v Zalandu

Zalando aktuálně působí na sedmnácti evropských trzích, na tom českém pak od roku 2018. Kategorie Pre-owned je nyní dostupná na třinácti z nich.

Hansen upozorňuje, že zájem o oblečení z druhé ruky neustále roste. Podle nedávného průzkumu přibližně 61 procent spotřebitelů považuje takové nakupování za skvělý způsob, jak být udržitelnější.

Necelá polovina potom věří, že značky nabízející sekci či samostatnou prodejnu s již nošenými kousky by jim pomohly k udržitelnějším nákupům. Tento trend je čím dál oblíbenější obzvlášť mezi mileniály a představiteli generace Z.

Kousky nesmí jevit známky nošení.

„Rostoucí poptávku pozorujeme již od chvíle, kdy jsme kategorii poprvé spustili. Nabídku, která původně obsahovala dvacet tisíc položek, jsme proto také rozšířili na aktuálních 75 tisíc. Veškeré zboží je přitom jako nové,“ dodává šéf recommerce. 

Zalando nyní přijímá oblečení od více než tří tisíc běžných značek, kousky přitom musí být jako nové a nejevit známky nošení. Proces je velmi jednoduchý: zákazník nahraje fotografii zboží a přiřadí značku a kategorii, do které kousek spadá.

V případě, že se jedná o položku zakoupenou právě na e-shopu Zalanda, zobrazí se zákazníkovi spolu se všemi potřebnými informacemi automaticky v rámci účtu.

Zákazníkovi se po nahrání zobrazí výše kreditu, který může za prodej takového zboží získat.

Následně se může rozhodnout, zda mu bude příslušná částka připsána na účet ve formě dárkové karty, či ji bude chtít věnovat na podporu jednoho z neziskových projektů. Nakonec zákazník obdrží štítek pro odeslání na místo, kde proběhne kontrola kvality.

Na popularitě přitom nenabírá jen oblast secondhandového oblečení – čím dál větší poptávka je také po udržitelné módě, v rámci které Zalando nabízí 80 tisíc kusů oblečení od 500 značek. 

Co-CEO David Schneider dokonce tvrdí, že Zalando plánuje, aby do roku 2023 nejméně pětadvacet procent hrubého obratu společnosti pocházelo z udržitelnějších produktů. Vloni to přitom bylo šestnáct procent.