Z obyčejného stánku s produkty z ovčí kůže na vánočních trzích vybudoval stamilionový byznys. To je ve zkratce příběh e-shopu Ovečkárna, za kterým stojí dvaatřicetiletý zlínský podnikatel Martin Bernátek.  

„Když jsem začal prodávat produkty z ovčí vlny, bylo mi dvacet čtyři a potřeboval jsem se nějak uživit. Bavil jsem se o tom s klukama v hospodě a skoro jsem se styděl, že prodávám deky,“ vzpomíná se smíchem na své začátky.

K produktům z ovčí vlny neměl coby vyučený automechanik původně vztah, postupně si však vybudoval nejen respekt u kamarádů, ale především úspěšný byznys. Ovečkárna loni utržila bezmála 277 milionů korun, tedy o polovinu více než v roce 2021, a zařadila se tak mezi padesát nejvíce rostoucích byznysů střední Evropy.

Podle Bernátka za úspěchem stálo mimo jiné velké pracovní nasazení jeho samotného i manželky. „Prací jsme žili, pracovali i o víkendech, a zároveň s manželkou moc neutráceli. Není to tak dávno, co jsme spolu nešli ani na večeři do restaurace,“ popisuje Bernátek, který si obecně nepotrpí na luxus nebo drahé dovolené. 

Byznys mu přitom vynesl natolik, že zajistil rodinu i na další generaci. „Přistupuji k tomu s velkou pokorou, ale myslím, že v mém věku můžu být inspirací i pro ostatní mladé lidi, že to jde. Přitom jsem si v pětadvaceti letech neuměl představit, že bych si ušetřil na byt,“ říká Bernátek, který svou Ovečkárnu postupně rozprodal.

Před dvěma lety odprodal nejdříve šedesátiprocentní podíl fondu Hartenberg bývalého premiéra Andreje Babiše. Letos v únoru Hartenberg přes svoji dceřinou firmu Enterstore odkoupil také zbývající podíl původního zakladatele.

„Rozhodoval jsem se podle ceny. Oni mi dali bezkonkurenční nabídku a nebylo o čem přemýšlet,“ říká Bernátek, který však přesnou hodnotu transakce neuvádí – podle jeho slov se pohybuje v řádech stovek milionů korun.

Jak těžké je dospět k rozhodnutí vůbec prodat firmu, kterou si člověk sám vybudoval? A proč si myslí, že ovčí produkty tak táhnou? Poslechněte si ve Forbes Byznys podcastu s Martinem Bernátkem.