Vlk se najedl, ovce zůstala celá. Do původního stáda už se ale nevrátí. Zlínský e-shop s vlněným zbožím Ovečkárna definitivně přechází od svého zakladatele Martina Bernátka do byznysové stáje miliardáře Andreje Babiše.

Holding Hartenberg, investiční větev byznysu expremiéra a pátého nejbohatšího Čecha, už dříve prostřednictvím skupiny Enterstore odkoupil šedesátiprocentní podíl.

Bernátkovi tehdy zůstala necelá třetina, protože deset procent firmy v rámci stejného dealu prodal skupině eRockets reprezentované investory Jiřím Hlavenkou, Janem Svobodou a Tomášem Fikarem.

Teď – o dva roky později – strůjce huňatého úspěchu pouští i zbylou část Ovečkárny. Navzdory svému loňskému tvrzení v rozhovoru pro Forbes, že další majetkový výprodej už nechystá.

„Ucítil jsem, že je správný čas se posunout dál,“ komentuje své rozhodnutí jednatřicetiletý podnikatel, který základy společnosti, v níž působí několik jeho rodinných příslušníků, položil se svou ženou Lucií roku 2011.

„Vize, se kterými jsem firmu založil, zůstávají, a to je pro mě důležité. Chci si ale uvolnit ruce, odpočinout si a věnovat se tomu, co mě baví, a to je investovat, podílet se a budovat nové projekty a zdolávat nové výzvy,“ nastiňuje, že by v blízké budoucnosti rád předával své zkušenosti z e-commerce ostatním firmám, které o ně projeví zájem.

Ovečkárna, Martin Bernátek
Zakladatel Ovečkárny Martin Bernátek

Se svým životním byznysem, který je rozkročený na pěti evropských trzích a loni vygeneroval rekordní bezmála 277milionový obrat, by však Martin Bernátek měl zůstat nadále spojený, konkrétně coby konzultant a ambasador značky.

„Pozice konzultanta je pro mě ideální. Chci svůj zápal, nadšení a těžce nabyté zkušenosti předávat dalším skvělým projektům. A také se chci víc věnovat své rodině,” dodává otec tří dětí.

Částku, za niž firma z Babišova portfolia zbývající třicetiprocentní podíl ve vlněném e-shopu odkoupila, žádná ze zúčastněných stran nechce blíže komentovat. Podle informací Forbesu by však měla přesáhnout sto milionů korun, což celou společnost ohodnocuje na střední stovky milionů korun.

„Ovečkárna je finančně zdravá, rostoucí firma, která si svým unikátním marketingem a výběrem portfolia vytvořila skvělou pozici nejen v online retailu,“ odůvodňuje akvizici Karol Guláš, generální ředitel Enterstore, dceřinné firmy Hartenbergu, skrze kterou holding Ovečkárnu ovládl.

E-commerce skupina, jejíž součástí je vedle Ovečkárny také prodejce spodního prádla Astratex, sportovní e-shop Sportega a nově také táborská textilka Unuo, si od navýšení mimo jiné slibuje ještě větší sdílení know-how mezi jednotlivými projekty, které by mělo vyústit jak ve zkvalitnění poskytovaných služeb, tak zejména v ještě příznivější hospodaření.

CEO skupiny Enterstore Karol Guláš
CEO e-commerce skupiny Enterstore Karol Guláš; foto Enterstore

Přímo ve zlínské společnosti by ovšem k žádným zásadním změnám dojít nemělo. Naopak. „Nechceme zasahovat do ničeho, co funguje, ale postupně profesionalizovat firmu a pomoci růstu,” tvrdí Guláš.

K netradičnímu odvětví se Martin Bernátek dostal před přibližně patnácti lety prostřednictvím svého otce, který po revoluci začal podnikat s vlněnými produkty. Zatímco otec však zboží prodával na ulici ve stáncích, jeho syn, vyrůstající v stále rozvíjející se době internetové, cítil větší potenciál v e-commerce.

Na ní tak společně se svou manželkou postupně vybudovali vlastní byznys, až se zcela osamostatnili. „Tvrdé jádro našeho byznysu vymyslel táta. Ovečkárna ho však zmodernizovala,“ vzpomínal už dříve pro Forbes.

Postupem času se částečně proměnil i sortiment. Ovčí vlna, na niž Bernátkovi nedají dopustit, sice nadále hraje v jejich – teď už bývalém – byznysu prim, dávno to ale není pouze o ní či o produktech, které z ní firma dodává pod vlastní značkou Vlnka.

V nabídce se dnes objevují rovněž výrobky z bavlny nebo dřeva. Dlouhodobým cílem rodiny totiž bylo vytvořit místo, kde bude k dostání zboží ideálně všech materiálů z přírody, k níž tolik tíhnou. Zdali se tak podaří, nicméně budou sledovat už jen zpovzdálí.