Pandemie přinesla mnohým podnikatelům krušné časy, pro jiné se ale stala příležitostí, jak začít něco nového. Jedním z nich je i Jiří Kratěna, majitel George’s Delicatessen na pražských Vinohradech. Podnik otevřel začátkem loňského prosince s pomocí manželky Gabriely, která stojí například za značkou Flamant.

Jiří se dlouhá léta pohyboval v reklamě, v roce 1990 založil společný podnik s tehdy největší agenturou na světě Young&Rubicam, později se přesunul do Londýna a New Yorku jako kreativní ředitel. Ve Spojeném království založil významné produkční společnosti, aby se nakonec vrátil do Česka, začal vydávat časopisy Glanc a Gurmet. A také se věnoval produkci známých pořadů S Italem v kuchyni, Ano, šéfe! a mnoha dalším.

„Měl jsem v plánu žít v Londýně, který dodnes považuji za svůj druhý domov. Rodina ale rozhodla, že zůstaneme, a tak jsem řešil, co budu dělat dál. Ve svých oborech jsem vyčerpal všechny možnosti. To, co umím, je budování brandu a toho se hodlám držet,“ popisuje Jiří rozhodnutí v roce 2020 založit vlastní značku sušeného ovoce George & Stephen.

Minimální investice se zde pohybovala okolo dvou milionů korun, protože, jak říká Jiří Kratěna, pod tuto sumu se nedá udělat objednávka, ani vytvořit zásoby.

Jeho letošním cílem je dostat se na 2,5 milionu balíčků. Na Rohlíku stojí padesát korun, takže Kratěna si v tomto ohledu přeje dosáhnout na tržbu ve výši 125 milionů korun.

Dal si za cíl vytvořit nejkvalitnější produkt ve střední třídě, který dnes, i přes výrazné komplikace covidové doby, najdete v pěti zemích. I zde má Jiří Kratěna vysoké ambice, kdy oříšky by měly být sortimentem těch nejluxusnějších hotelů, včetně Ritzu v Paříži.

Značka George už se stihla rozrůst o řadu oříšků z těch nejvyhlášenějších oblastí, k nimž se nedá jen tak dostat. Tady covid Jiřímu paradoxně pomohl a mohl odkoupit produkci, která by původně patřila jiným odběratelům. Lískové oříšky z italského Piemonte, pistácie Verde di Monte ze svahů Etny nebo největší kešu z Indie jsou jen začátkem plánovaného portfolia.

Pražská pobočka vznikla rychle, ani ne za tři měsíce. Obchod George’s Delicatessen nepoutá žádným výrazným způsobem, možná byste si ho ani nevšimli. Jakmile ale vejdete, poznáte, že tady si dali s výběrem záležet. Přední část zaplňují regály se zbožím a vzadu se můžete usadit k velkému stolu, dát si něco dobrého a užít si sousedskou společenskou atmosféru tohoto místa, kterou se Jiří snaží přirozeně vytvářet. 

„Celý život jsem cestoval, objevoval a ochutnával, jídlo je zkrátka multikulturní záležitostí. Jsem dost vybíravý a vnitřně jsem vždycky směřoval k tomu nejlepšímu. V projektu obchodu s delikatesami je víc vášně než rozumu a tak trochu uspokojení vlastního ega,“ vysvětluje Jiří.

Sám o sobě říká, že musí pracovat s lidmi a potkávat se s nimi, což pochopí každý, kdo do vinohradského podniku zavítá. Většinu produktů, které v obchodě nabízí, jinde v Česku nekoupíte. A Jiří vám odvypráví příběh každého z nich do nejmenšího detailu. 

Nečekejte mraky značek, Jiří s manželkou Gabrielou vybírají to nejlepší podle sebe a své chuti, ke každé značce ve svém obchodě má osobní vztah.

Vydejte se sem pro skvělé uzeniny a roastbeef z německé rodinné firmy Bedford, prémiový švýcarský sýr Mauerhofer vyráběný podle století starých receptur, francouzské hořčice Bornibus, čaje francouzské značky Mariage Frères, kávu z berlínské pražírny The Barn nebo exkluzivního uzeného lososa H. Forman & Son z Velké Británie, kterého byste našli třeba na pultech londýnského Harrods nebo Selfridges.

„I když jsem ochutnal spousty věcí, nikdy bych netvrdil, že jsem extra znalec. Jsem spíše teoretik a moje žena praktik, ta se nenechá ošálit cenou, ale jde hlavně po chuti,“ popisuje Jiří ideální spojení.

Pro Jiřího je obchod viditelně srdeční záležitostí a snem, aby se rozvíjel po generace, stejně jako vyhlášená lahůdkářství v Evropě. „Mým cílem není vybudovat obchod s řadou poboček, to možná jednou přijde. Cílem je vytvořit silný brand George’s, jehož sortiment se bude postupně rozšiřovat a dostane se do celého světa,“ vypráví svou vizi Jiří.