Duster je pro Dacii auto, které rumunskou automobilku ukrytou pod křídly koncernu Renault Group, extrémně nakoplo. Teď přichází jeho třetí generace – a příští rok navíc automobilka představí ještě větší Bigster.
Ten designový vývoj nejde nevidět. Doby, kdy se auto značky Dacia rovnalo něčemu, co má hlavně převést posádku z místa A do místa B a bylo skoro jedno, jak vypadá, jsou pryč. Z Dusteru se stalo auto, které se bude i líbit.
„Design pro nás před lety nebyl faktorem číslo jedna,“ přiznal nedávno v rozhovoru pro Forbes viceprezident automobilky Xavier Martinet, senior viceprezident Dacie pro marketing, prodeje a provozní operace.
„Když jsme před čtyřmi lety zkoumali důvody nákupu Dacie, zákazníci na prvním místě uváděli cenu. Dnes je na prvním místě design. Cena samozřejmě dál hraje roli, ale zákazníci si naše auta čím dál víc kupují i proto, že se jim líbí,“ pochvaluje si.
Dalším důvodem, proč Duster uspěl, je i jednoduchá skutečnost, že jde o SUV. Auto na vysokém podvozku chtějí všichni: prorazilo s ním Porsche, Lamborghini a na opačném zákaznickém pólu i Dacia. Za třináct let, které uběhly od zahájení jeho výroby, vznikl Duster ve víc než 2,2 milionu kusů a denně z linky v rumunské Pitesti sjede skoro tisíc tisíc exemplářů.
I proto jde o auto, které bylo mezi roky 2018 a 2022 nejprodávanějším SUV v Evropě mezi soukromými zákazníky – loni se ho prodalo 197 100 kusů a čísla dál rostou. Podle Jitky Skaličkové, mluvčí skupiny Renault Group, si Duster v Evropě koupilo 154 460 zákazníků, což je více než čtyřprocentní meziroční růst.
U odcházející generace, která se ovšem ještě nějakou dobu bude vyrábět vedle nového modelu, přitom prodejní čísla obvykle klesají.
V České republice loni Dacia prodala celkem 9203 vozů a meziročně si tak polepšila o skoro pětatřicet procent. A právě Duster byl se 4044 kusy jednoznačně nejprodávanější, což mu v segmentu SUV vyneslo druhou příčku na zdejším trhu. I u nás jde přitom o auto, kupované především soukromými zákazníky.
Dacia zažívá hvězdné období, z čehož těží celá skupina Renault Group, pro níž rumunská značka představuje pravidelný zdroj financí, stejně jako například Škoda Auto pro koncern Volkswagen. Šéf koncernu Luca De Meo v půlce listopadu odhalil, že marže značky Dacia je přes deset procent, přičemž cíl pro rok 2030 je ještě o pět procent víc.
To je mimochodem podobný údaj, jehož dosahují prémiové značky typu BMW nebo Mercedes-Benz. De Meo zároveň doplnil, že závody v Rumunsku a Maroku běží na maximum výrobní kapacity. To vše s polovičními náklady na distribuci oproti západoevropskému průměru.
Teď je hlavní pozornost upřena na Duster třetí generace. Ten dostal novou platformu Renault-Nissan CMF-B, kterou využívají také modely Sandero a Jogger. Novinka je stejně dlouhá jako odcházející model, ale nabídne víc místa pro cestující. Mírně se zvětší i objem zavazadlového prostoru, výška auta se kvůli lepší aerodynamice o tři centimetry snížila.
Dacia také pomalu směřuje k elektromobilitě, byť v jejím případě pomaleji než u jiných značek. Do Dusteru se tak poprvé dostaly dvě hybridní jednotky.
První kombinuje benzinový čtyřválec o objemu 1,6 litru a elektromotor. Podle automobilky by si tak auto s výkonem sto čtyřiceti koní při jízdě ve městě až v osmdesáti procentech mělo vystačit s elektrickým pohonem. Vůz se navíc pokaždé rozjíždí v elektrickém režimu.
Druhý stotřicetikoňový hybrid kombinuje benzinový motor o objemu 1,2 litru s osmačtyřicetivoltovým mildhybridním systémem s baterií o kapacitě 0,84 kilowatthodiny. Systém podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise přibližně o deset procent.
Dacia vedle toho dál zůstává věrná i pohonu na LPG, což kromě nižších nákladů na jízdu díky dvěma nádržím znamená i dojezd až třináct set kilometrů.
Co ale z nabídky zmizí, je naftová verze – automobilka ji bude nabízet jen v zemích severní Afriky. „Kdo chce Duster v dieselu, kupte si ho teď, protože už brzy nebude,“ vzkazuje proto zákazníkům Xavier Martinet.
Nejasno zůstává ohledně cen nového Dusteru, protože automobilka oficiální ceník zatím nezveřejnila. Základní model se aktuálně nabízí za 410 tisíc korun a jeho nástupce bude pravděpodobně o něco málo dražší.