Na seriál Carnival Row se takřka zapomnělo. První řada přišla v roce 2019 a pak se vlivem různých okolností čekalo na pokračování až do letoška.

Což je škoda: Carnival Row je fantasy seriál, kterých obecně není mnoho, a navíc jsou mu vlastní neokoukané fantasy s originálním světem, ve kterém mytické víly musely uprchnout ze zničeného domova do města, kde se na ně nahlíží jako na podřadná stvoření.

To vše navíc ve svébytném prostředí neoviktoriánského města, které nijak nezakrývá svůj pražský předobraz a jehož kulisy tuzemské diváky jistě potěší.

Kritici z Carnival Row nijak odvázaní nebyli, ale publikum ano, průměrné hodnocení těchto dvou skupin se tak na serveru Rottentomatoes diametrálně liší: 48 versus 88 procent. Sága z produkce Amazon Prime Video, která se měla původně dočkat čtyř řad, se nakonec po nynější druhé, jež měla v únoru premiéru, s diváky rozloučí.

Rozporuplné přijetí ale zřejmě důvodem brzkého konce není, tím hlavním se zdá být covid, který zkomplikoval natáčení už tak ambiciózního seriálu a určitě ho ještě prodražil. Však jen v Česku utratili filmaři za obě série 3,9 miliardy korun, což je v tuzemsku rekordní suma v rámci zahraničních produkcí.

„Jde o přímou finanční injekci české ekonomice, z níž více než šedesát procent jde nefilmovým malým a středním podnikům, a to nejen v oblasti stavebnictví, realit, pohostinství a cateringu, cestovního ruchu a dopravy, ale i zdravotnictví, energetiky, módního a kosmetického průmyslu, finančních a právních služeb a podobně,“ popisuje Helena Bezděk Fraňková, ředitelka Státního fondu kinematografie.

Často podle ní navíc jde o regionální dodavatele, nejen pražské. Výše pobídek v Česku je pak dvacet procent, tolik se tedy filmařům z nákladů vrací.

První řada seriálu měla premiéru koncem srpna 2019 a už v listopadu se rozjelo natáčení druhé série. Pak ho ale v březnu 2020 zastavil covid, pokračovalo se v létě a nakonec i v roce následujícím. Zapojilo se do něj kolem 900 lidí.

A produkci v Česku si filmaři pochvalovali: „Neexistuje nic, absolutně nic, s čím by si čeští filmaři neporadili. Cokoli si vymyslíte, oni vždy přijdou se skvělým řešením,“ řekl producent Gideon Amir. Ostatně měl s nimi poměrně dlouhou zkušenost, počet natáčecích dnů obou sérií se vyšplhal na velmi velkorysých 302.

„Řemeslná zručnost Čechů je prvotřídní, jedna z nejlepších, kterou jsem zažil za svých více než třicet let práce u filmu. Gigantické dekorace pro Carnival Row jsou dovedené do tak pečlivých detailů, až byste neřekli, že jste na filmovém place,“ pochvaloval si Erik Olesson, který byl od druhé série hlavním mozkem seriálu.

Právě on nakonec dovedl Carnival Row do finiše. Kromě Prahy se filmaři vydali do lomů Velká Amerika, Kosov či Ledčice, na Kokořín, do Liberce, Doksan nebo na zámek Sychrov.

„Stavby dekorací, které by byly jinde až prohibičně drahé, Češi realizují za rozumnou cenu a navíc s úsměvem. Tady se zahraniční producent musí štípnout, aby uvěřil, že je to vůbec možné,“ dodal Olesson.

Hlavní tváří seriálu je Orlando Bloom, známý zejména díky rolím Legolase v trilogii Pán prstenů a Willa Turnera v sérii Piráti z Karibiku. I on vzhledem k délce natáčení strávil v Česku slušnou část profesního života a pobyt v Praze si oblíbil.

„Měl tu svého pejska, je nadšený cyklista, trávil hodně volna na výletech po Česku, několikrát se v médiích objevilo, že se tu cítí jako doma,“ řekla Pavlína Žipková, vedoucí České filmové komise, pro Forbes.

Objevil se na zápase fotbalové Slavie, na pivu v Lokálu nebo výstavě v Rudolfinu, šel si zaplavat do Berounky, ráno chodíval běhat, zejména ale brázdil Česko na kole tuzemské značky Festka, kterou mu doporučil kamarád.

Jeho hlavním úkolem nicméně bylo ztvárnit inspektora Rycrofta Philostratea, který se snažil v Carnival Row přijít na kloub konspiraci uvnitř města a jako jeden z mála obyvatel města netajil sympatie vůči mytickým vílám. Jednu z nich hrála Cara Delevingne, další z hvězd seriálu, známá třeba z filmu Valerián a město tisíce planet.

Příběh seriálu se nakonec uzavřel už ve druhé řadě, kterou však tvůrci alespoň mohli natáhnout z původně plánovaných osmi epizod na deset. „Věřím, že seriál přečká zkoušku času. Dělal jsem ho moc rád a mrzí mě, že skončil,“ uvedl Bloom pro RadioTimes.com.

Ať už si ho diváci zapamatují jakkoli, české ekonomice přinesl nezanedbatelnou podporu a celé zemi udělal dobrou reklamu.

„Každá úspěšná produkce filmu nebo seriálu znamená dobrou pověst, o které si mezi sebou zahraniční producenti řeknou. V konečném důsledku potom mají divácky úspěšná díla pozitivní vliv na příliv zahraničních turistů a tím pádem následný přínos z turistického ruchu do míst natáčení,“ dodala Žipková.

Česko je mezi zahraničními produkcemi v posledních letech oblíbené. Pro Amazon Prime Video tu vznikal i jiný drahý fantasy seriál Kolo času. A často v Česku natáčí i Netflix, ať už to byl The Gray Man, nejdražší film Netflixu vůbec, očekávaný akční hit Extraction 2, nebo válečné drama Na západní frontě klid, které ovládlo nedávné vyhlašování cen BAFTA a bude o něm slyšet zřejmě i na Oscarech.