Brno Talks je seriál odlehčených rozhovorů s inspirativními lidmi, pod jejichž taktovkou vyrostl v moravské metropoli nejeden úspěšný byznys. A taky s těmi, kteří svou prací zvedají celý region jinými cestami a zpovzdálí.
Je to pár měsíců, co usedl do ředitelského křesla slavných brněnských veletrhů. Tomáš Moravec ve firmě vlastněné městem ale figuroval dávno předtím. Osmačtyřicetiletý manažer nastoupil do firmy Veletrhy Brno téměř hned po vysoké škole a prošel si manažerskými pozicemi včetně postu obchodního ředitele.
Zažil hvězdné období i krizi v roce 2009. Teď po pandemii, během níž na výstavišti fungovalo zejména testovací a očkovací centrum, chce do tohoto slavného funkcionalistického areálu přinést nová témata, oslovit mladší cílové skupiny a efektivněji využívat areál výstaviště.
Je vůbec dnešní online doba veletrhům ještě nakloněna?
Osobní kontakt jako základ lidské podstaty funguje i nadále a všechny veletrhy, které aktuálně navštěvuji, to potvrzují. Digitální forma propojení, která byla řešením pro covidové období, ale nepochybně svoji stopu zanechá. A to i na veletrzích.
Rozšířit reálný veletrh o digitální nebo virtuální část může v určitém rozsahu pomoci povznést lokální akci na světovou úroveň. A v tom vidím příležitost i s ohledem na nastupující generace zvyklé trávit více času u obrazovek než na osobních setkáních.
Právě osobní setkání jsou již svým způsobem exkluzivní a více závazná než prvotní digitální kontakt.
Zažil jste několik generálních ředitelů a teď jste jím sám, co chystáte?
Vážím si práce obou mých předchůdců, které jsem měl možnost zažít. Řešili problémy své doby a mě čeká totéž. Nestabilita společenská i ekonomická současné snad již postcovidové doby je výzvou pro pořádání veletrhů sama o sobě – logistika i harmonogramy přípravy veletrhů jsou celosvětově narušené a budou se nově nastavovat.
To je hrozba i příležitost a já se snažím v této situaci cítit spíše příležitost. Stejně vnímám i pronikání prvků digitalizace a virtualizace do klasických veletrhů.
Jak těžce vás zasáhla padnemie? A jak z toho ven?
Covid zasáhl naši společnost výrazně. Na začátku roku 2020 jsme byli připraveni na historický rok s mimořádným plánem a harmonogramem veletrhů. Skončili jsme ale ve výrazné ztrátě z důvodu propadu tržeb a absence podpůrných programů. To celé se zásadně projevilo i na výsledcích z roku 2021.
Recept na jednoduchý start neexistuje – není to o jednom opatření, které když nastavíte, tak se vše vrátí do původního stavu. Zásahy jsou závažné a to celosvětově. Nárůst cen vstupů spolu s poklesem velikosti veletrhů, a tedy obchodního potenciálu, nejsou dobrá kombinace. Ale první veletrhy roku 2022 v areálu BVV (Brněnské veletrhy a výstavy, pozn. red.) potvrzují, že je zájem i o menší formáty.
Jakými novými tématy chcete naplnit veletržní kalendář?
Témat je hned několik, ale až čas ukáže, která se ujmou dlouhodobě. Mezi současné novinky patří třeba PPM Brno Quilt Show – mezinárodní textilní výstava quiltů a patchworku. Jde o akci s bohatou mezinárodní účastí z téměř dvacítky zemí světa. Další nová témata jsou spojená s mobilitou a ostatními výzvami dnešního světa.
Diskutuje se o větším otevření výstaviště veřejnosti, je to reálné?
Celý rozsáhlý areál je již nyní přístupný veřejnosti v rámci jednotlivých veletrhů a eventů celoročně. Otevření faktické – tedy posun nebo zrušení plotů ve vybraných částech areálu – je možné.
Slibuji si od něj nejenom úspory spojené se zmenšením areálu, a tudíž nákladů spojených s provozem, ale i vdechnutí nového života některým méně využívaným objektům a tím posílení atraktivity místa pro návštěvníky odborné i laické.
Zažil jste v BVV zlatou éru i krizi 2009, přineslo vám to nějaké poučení?
Máte pravdu, zažil jsem roky dobré, kdy o veletrhy byl zájem i roky po finanční krizi, kdy zájem dramaticky poklesl a bylo nutné opět obhájit pozici veletrhu v marketingovém a prodejním mixu firem. Poučení, které jsem si za dvacet dva let ve firmě z těchto období odnesl, je, že nic netrvá věčně a o vše je nutné neustále znovu a znovu usilovat.
Jaká je vlastně budoucnost veletržního byznysu?
Veletržní byznys dosáhl na začátku roku 2020 celosvětově svého maxima a následně se díky covidu skokově propadl na padesát až sedmdesát procent původního stavu. Podle jednotlivých regionů bych dále předpokládal postupný nárůst, zánik, případně sloučení některých veletržních titulů a standardizaci hybridního formátu veletrhů.
Veletrhy budou i do budoucna místem, kde návštěvník získá za relativně velmi krátkou dobu velmi dobrý přehled o daném oboru. A zůstane mu zážitek, který mnohdy ovlivní jeho pracovní i soukromý život.
V areálu má také vyrůst nová hala pro hokejovou Kometu. Líbí se vám ta myšlenka? Jak to BVV ovlivní?
Projekt multifunkčního pavilonu je navržený symbioticky s provozem BVV a jako člověk, který má rád změnu a výzvy, jej považuji za mimořádný. Realizace nového centra dění přinese celé západní oblasti areálu nové impulzy a náplň, která této části již delší dobu chyběla.
Pokud by se prodaly pavilony Morava a Brno, kdo by se vám v objektech líbil?
Prodej nebo dlouhodobý pronájem obou pavilonů by měl být v souladu s budoucím otevřením části nazvané „jezírko“ veřejnosti. S ohledem na autentičnost a původ obou staveb si zde dovedu dobře představit uměleckou galerii.
Nebo by tam mohlo být muzeum. Například textilní průmysl, jehož kořeny v Brně na počátku minulého století významně ovlivnily vývoj města, by si takové muzeum určitě zasloužil.
Jak náročné je a co obnáší hostit světové expozice typu Tutanchamon, který začne teď na konci dubna?
Jedná se v podstatě o přípravu veletrhu, který netrvá týden, ale několik měsíců. Podle toho trvá i příprava déle, ale základní principy jsou dost podobné. Naštěstí se této role ujímají většinou pořadatelské agentury a naším úkolem je zajistit odpovídající podmínky pro logistiku, provoz expozice i návaznosti na další probíhající veletrhy v areálu.
Tyto dlouhodobé výstavy máme ve vytipovaných pavilonech, které pro konání standardních veletrhů již dnes neodpovídají očekávání vystavovatelů. I do budoucna budeme usilovat zejména v historické části areálu výstaviště, určené k postupnému otevírání široké veřejnosti, o takové využití.
Kolik máte zaměstnanců a s jakou částkou letos počítáte?
Aktuálně je počet zaměstnanců pod hranicí dvě stě a plán tržeb z veletržní činnosti se blíží šesti stům milionům korun.
Jste také viceprezidentem Asociace výstavářských firem ČR, jaká je mezi nimi nálada za poslední dobu?
Na rozdíl od ryze covidového období se nálada již značně zlepšila. Veletrhy se rozbíhají nejen u nás, ale i v zahraničí, a tak se vše pomalu opět probouzí k životu. Samozřejmě narážíme na nárůsty cen materiálů i lidské práce, nedostatek kvalifikovaných pracovníků, zkrácené termíny mezi veletrhy a neochotu vystavovatelů k zálohovým platbám.
Co vás baví ve volném čase?
Volný čas se snažím věnovat zejména rodině, která s pěti dětmi, dvěma kočkami a jedním psem plně vytíží zejména moji ženu a následně i mě. Když mi opravdu nějaký volný čas zůstane, rád si zasportuji, zahraju na kytaru nebo vykouřím dýmku.