Omezení způsobená pandemií se pomalu zdají být minulostí a turisté se dávají znovu do pohybu. Po dvouleté pauze kupují letenky i do exotických destinací. Musí ale počítat s tím, že hlavně za lety směrem na východ zaplatí o dost víc, než byli zvyklí.

Jaro 2019 – 10 014 korun. Jaro 2022 – 15 836 korun. Takto vypadají dvě akční nabídky letecké společnosti Emirates na zpáteční letenku do Dubaje. Cenový rozdíl je víc než poloviční. Letenka do thajského Bangkoku je pak dražší o pětinu, letenka do Dillí o dvě třetiny… 

„Zdražení se nejvíc projevilo u letů do Asie,“ potvrzuje Josef Trejbal, ředitel prodeje letenek společnosti Letuška.cz. Za vyššími cenami stojí několik důvodů, které se momentálně sešly. Jedním z nich jsou vyšší palivové taxy, které aerolinky do cen promítly prakticky ihned po začátku války na Ukrajině. Zdražení přitom bylo poměrně razantní.

„Některé letecké společnosti navýšily palivový příplatek, jiné promítly navýšení ceny přímo do ceny samotné letenky,“ uvedla manažerka Student Agency Lenka Kašická.

Pokud zůstaneme u Emirates, lety do jihovýchodní Asie jen díky příplatku na letu v ekonomické třídě podražily o dva a půl tisíce. Cestující v byznys a první třídě zaplatí navíc dokonce o dvanáct tisíc korun. Ještě víc je to pak u letů do Austrálie nebo do Jižní Ameriky.

Vliv na celkovou vyšší cenu letenek má oproti roku 2019 i slabší konkurence. Ne všechny společnosti se totiž na trasy mezi Evropou a Asií vrátily. A ty, které jsou zpátky ve hře, často nenasadily stejný počet letadel. „Potom je tu fakt, že se musí oblétávat ukrajinský a ruský vzdušný prostor, takže rostou náklady na navigační poplatky, posádky i spotřebované palivo,“ dodává Trejbal.

Vyšší ceny ale, zdá se, turisty nijak zásadně nebrzdí. Každé rozvolnění ve vybrané zemi znamená nárůst počtu prodaných letenek. Většina zemí už se navíc dostává do režimu, kdy ke vstupu stačí pouze očkování a negativní PCR test před nástupem do letadla.

Objem rezervací letenek rekordně přesahuje úroveň roku 2019.

„Se vstupem do druhého čtvrtletí vidíme už nyní značný nárůst počtu rezervací na letní období. Jejich objem rekordně přesahuje úroveň roku 2019,“ říká Iain Wetherall, finanční ředitel prodejce letenek Kiwi.com.

Konkrétně je změna vidět v případě Thajska nebo Indonésie, tedy zemí, kam v minulosti každoročně zamířilo v součtu mezi 50 až 100 tisíci Čechů. Rozvolňování v obou zemích bylo postupné, což v praxi znamenalo, že turisté museli PCR podstoupit ještě po příletu, a navíc je čekala i preventivní několikadenní karanténa. 

To většinu turistů od cesty bezpečně odradilo. Změna přišla od chvíle, kdy ke vstupu do země stačí negativní PCR test před nástupem do letadla. „Prodeje letenek do těchto destinací nyní rostou v řádu stovek procent. Dá se tak čekat, že se brzy znovu vrátíme k předcovidovým číslům,“ odhaduje Josef Trejbal.

Ne všude se ale daří tak dobře. Komplikovanou destinací je i nadále Čína, která se kvůli covidu-19 znovu prakticky uzavřela. Když už se tak podaří objevit cestu, kterou by se dalo do Číny vycestovat, cena za letenku v ekonomické třídě je i 50 tisíc korun.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Menší cenový šok naproti tomu způsobí cestování směrem na západ. Rozdíly cen do USA nebo Kanady jsou totiž ve srovnání s rokem 2019 jen minimální. Najít tak let s přestupem z Prahy, případně z jiného z okolních větších letišť, do New Yorku, Miami, Los Angeles či Toronta za cenu do dvanácti tisíc korun není nic složitého. Z Prahy navíc začne od 27. května denně létat přímý spoj do New Yorku, u něhož cena letenky začíná na necelých 13 tisících korunách.

Do Spojených států už se po rozvolnění omezení začalo ve větší míře létat od loňského listopadu. Ceny tak při zemi drží vzájemná konkurence aerolinek, které se snaží lukrativní trasy znovu urvat pro sebe. Vliv má i to, že Američané se kvůli konfliktu mezi Ukrajinou a Ruskem na starý kontinent příliš nehrnou a sedadla směrem do Evropy létají málo obsazená. „Proto je kapacita v opačném směru větší, a proto jsou ceny takto příznivé,“ poznamenává Josef Trejbal.

Růst cen nenastal ani u letů po Evropě. I tady je za tím velká konkurence leteckých společností a také kratší vzdálenost, u níž se tolik zvýšené náklady na palivo zatím neprojeví. Dopravci se navíc nízkými cenami snaží povzbudit poptávku po cestování během hlavní letní sezony.

Podle Kiwi.com nízkonákladoví přepravci, kteří téměř opanovali Evropské nebe, také obecně těží z moderních a co do paliva efektivnějších flotil. To jim umožňuje vyrovnat se se stoupající cenou paliva lépe, než je tomu u tradičních aerolinek.