skip to main content
Nový normál

Petr Borkovec: Finanční gramotnost roste, Arca nebo Zoot jsou lekce rizika

5 minut čtení

Forbes.cz se ptá českých miliardářů, majitelů či šéfů firem na to, jak se podle nich bude po pandemickém roce 2020 vyvíjet obor, ve kterém podnikají, a jaké výzvy a příležitosti jim koronavirus přichystal pro letošní rok.

Petr Borkovec je jedním ze zakladatelů a šéf finančněporadenské společnosti Partners a také zakladatel investiční skupiny Brno Investment Group (BIG), které patří i část skupiny Sklizeno Foods.

Většina segmentů finančních služeb včetně finančního poradenství jednoznačně patřila mezi ty šťastnější obory v době covidové. Negativní dopad byl cítit pouze v segmentu spotřebitelských úvěrů, kde začaly být logicky velmi opatrné samotné banky.

Drobný pokles zažilo paradoxně i životní pojištění, které je vždy bohužel jedním z prvních výdajů, kde se šetří.

Tím však končí výčet produktů s negativním vývojem byznysu. Pojištění aut a majetku pokračovalo v růstu z předchozích let a velkým překvapením roku byl segment investic.

Reklama

I přes propad trhů z prvního čtvrtletí nezačali lidé panikařit a překotně vybírat, naopak vzrostl zájem o investování a – vydržel až dokonce roku. Od druhého kvartálu také vidíme skokový růst v míře úspor domácností, které méně utrácejí a výrazně více spoří, a tedy i investují.

Aktuální vydání magazínu

Druhým velkým překvapením byl neuvěřitelný růst hypotečního financování. Na počátku roku celý trh očekával pokles nového byznysu až o čtvrtinu. Výsledkem je však rekordní rok a meziroční růst až 40 procent. I ten je spojen s touhou investovat a také využít rekordně nízkých úrokových sazeb.

Výše uvedené spolu se strachem a potřebou řešit svoje finance a rodinné rozpočty generovalo poptávku po finančním poradenství a konzultacích. Velkou výzvou pro obor tedy nebyla poptávka, výzvou bylo ji zvládnout.

Lockdowny, strach ze setkávání, zavřené kanceláře, home office na centrálách i děti poradců a zaměstnanců s výukou doma byly překážkami a zároveň iniciátory dlouhodobých a strukturálních změn. 

Další výzvou a oblastí k novým řešením bylo, jak zvládnout proces náboru, výběru, zaškolování a zapracování nových partnerů. Růst zájmu o finanční služby a pracovní flexibilita a na druhé straně uvolnění na trhu práce a problémy v mnoha sektorech znamenaly zvýšenou poptávku po práci v oboru a zejména po našich franšízách.

Vidíme skokový růst finanční gramotnosti lidí.

Nejsilnějším trendem je jednoznačně flexibilita. Přestává se rozlišovat odkud pracuji, odkud komunikuji a s tím zároveň přestává být důležitá otázka času. Denně zažívám situace, kterou jsou novým normálem, ale ještě v roce 2019 byly nepředstavitelné.

Že spolu klient a poradce komunikují ve velké míře online a přes video, byla ještě před rokem představa absolutně nemyslitelná. Koronavirus obě strany naučil, že to možné je – a že to vlastně skvěle funguje. Hůře směrem k akvizici nových klientů a k úvodnímu poznávání a analýze, nicméně v oblasti dlouhodobého servisu a následných služeb už o nový normál jde.

Obrovsky tomu pomohla skoková adopce nástrojů online komunikace způsobená přesuny na home office či výukou na dálku, kterou není třeba nikomu vysvětlovat. Nebudou takto probíhat všechna jednání, protože většina klientů i poradců dá stále přednost osobnímu setkání, ale podíl online konzultací skokově vyroste a bude růst i nadále. 

Pro mnoho profesionálních poradců s vybudovanou klientelou to ve spojení s technologickými trendy zásadně změní styl práce i života. V podstatě postupně zmizí jejich připoutání k regionu. Tam si stačí nechat fungující menší kancelář s koncipienty a asistenty.

Reklama

Podobný trend pak vidíme i v oblasti vzdělávání, pořádání konferencí, řízení týmu, výběru a zapracování nováčků. Došlo k rychlejšímu přesunu „komoditních“ seminářů do moderního e-learningu, vznikly hybridní školicí místnosti umožňující kombinaci online a offline seminářů.

Stále věříme v sílu setkávání.

Online komunikace umožňuje mnohem efektivnější dohled nad prací nováčků u klientů, kde se garant jednoduše zúčastní online. Informační a koordinační porady přešly do online prostředí kompletně a už tam i zůstanou. 

Přesun do rychlejšího a flexibilního fungování pak vidíme i na centrálách Partners, jakkoli pro nás to jistě nebude znamenat zrušení kanceláří a hromadný přesun na home office. Stále věříme v sílu setkávání a v to, že kreativita a správně tvořivá a hádavá energie funguje jen při osobním setkání.

Pro mě nejzajímavějším úkazem doby koronavirové je skoková adopce mnoha nových dovedností a přístupů. Nejde přitom jen o skokový růst nákupů na e-shopech, růst online nakupování potravin, vzdělávání na dálku či využívání celé palety nových nástrojů pro videokonference.

Poptávka po finančních službách, nulové úrokové sazby, strach o vlastní rozpočet a zajištění příjmů, nedůvěra ve stát a také více času vedou k vyššímu zájmu o vlastní finance, investování i srovnávání v jednotlivých kategoriích produktů. Projevuje se to růstem vyhledávání na webu a změny jsou vidět i na počtu vygenerovaných leadů z online prostředí.

Zakladatel Partners Petr Borkovec

Troufám si říct, že vidíme i skokový růst finanční gramotnosti lidí. Tento růst je a bude hnaný i negativními událostmi vyplývajícími z ekonomické situace, ať je to neschopnost splácet některé úvěry, vyšší volatilita na akciových trzích, či nejčastěji krach mnoha dluhopisových emitentů, kteří svoje „junk“ dluhopisy prodávali nezkušenému retailu.

Nesplácení i velkých a zdánlivě kvalitních emisí typu Arca Capital, Zoot, Emtc, Pietro Filipi, Kary a dalších dávají lidem lekce na téma rizika a výnosu.

Samotná technologická evoluce v oboru je dlouhodobý trend bez ohledu na koronavirus. Zásadně však pod tlakem zrychlila a zásadní změnou prošel také přístup a odvaha velkých finančních korporací a jejich právních oddělení.

Drobný posun vidím také u regulátora, například v podobě benchmarku pro realizaci certifikovaných dálkových zkoušek. SMS nebo vektorový podpis či akceptace zaplacení podpisem na dálku používáme v Partners již roky, stejně jako interaktivní řešení pro úvodní komunikaci, analýzu finančních potřeb a audit osobních financí. Nyní jsou však rozšířeny o identifikaci klienta a AML proces na dálku a použitelné i při setkávání přes video.

Velká potřeba online procesu srovnání a sjednávání a změn nad stávajícími smlouvami ale prolomila a zrychlila inovace napříč trhem. Zejména segmenty investic a životního pojištění udělaly během osmi měsíců skokovou technologickou revoluci a k digitalizaci dochází i v oblasti hypoték a ostatních úvěrů.

Nejde jen o posun do nového normálu – většina nastartovaných změn je nevratná. Jde o celé nové trendy, které budou pokračovat a projeví se v nových nástrojích, produktech pro klienty i novém přístupu v klientské péči.

Věřím, že koronavirus změnil přístup klientů k jejich financím a posunula se také úroveň finančních služeb a finančního poradenství. Tento posun umožnilo masivní pročišťování a profesionalizace oboru, probíhající již několik let čím dál větším tempem.

Reklama
Reklama