skip to main content

Plzeňský prazdroj vydraží deset aukčních lahví. Letošní design inspirovala ženská tajemnost

Šestnáct verzí, než se povedlo vyladit tu finální. Takovou historii má letošní jubilejní aukční lahev Pilsner Urquell. Její design má na svědomí Lucie Koldová, umělecká ředitelka české firmy Brokis, která je součástí společnosti Janštejn Glass Group.

Lahví vzniklo deset, všechny putují do charitativní dražby. Peníze z ní pak pomohou neziskové organizaci Centrum Paraple, která pečuje o lidi s postižením míchy. Aukci pořádá největší pivovar v zemi už od roku 2012 a za tu dobu vybral pro Paraple přes třináct a půl milionu korun.

Každý rok se na designu aukční lahve podílí jiný umělec a vyrábí se v jiné sklárně. V minulosti to byl například Bořek Šípek, podle jehož návrhu vznikla lahev ve sklárně Ajeto na Českolipsku, jedním z autorů byl i hlavní designér Lasvitu Maxim Velčovský. Loni ji podle designéra Michala Froňka, zakladatele studia Olgoj Chorchoj, foukali skláři z Moseru.

Reklama

Letos se výroby ujala sklárna Janštejn v Horních Dubenkách na Vysočině. Než spatřila nová lahev svět, trvalo to od prvních návrhů až po realizaci půl roku. Lucii Koldovou při inspirovala ženská tajemnost, vyzývavost a jemné tvary.

Člověk nemusí mít ani velkou představivost, aby zjistil, že tak trochu připomíná lahvičku dámského parfému. Výjimečná je i tím, že je schovaná pod skleněnou „košilkou“, která má zatím tři barvy – olivově zelenou, zlatou a pastelově jahodovou červenou.

„Chtěla jsem po sklářích, aby rozfoukli barevnou tyčinku do křišťálu tak, aby u hrdla byla nejintenzivnější a postupem směrem dolů mizela. Podpořili jsme ji i vnitřním pískováním. Barvy jsem vybírala tak, aby v nich pivo krásně vyniklo,“ říká designérka.

Právě tvarování bylo pro skláře trochu náročné. „Hlavně u krčku záleží na každém milimetru. Bylo také důležité rovnoměrně rozvrstvit barvu. Ale hrát si nás baví, zvlášť, když víme, že to šlo na dobrou věc,“ vysvětluje sklář Milan Vlach. A přiznává, že pár lahví se ze začátku nepovedlo a zbyly z nich jen střepy. „To je ale normální, vždy, když se něco nového učíme, musí se s tím počítat.“

Reklama

Lucie Koldová vycházela i z toho, že jde o umělecký sběratelský artefakt a snažila se, aby byla lahev jednoduchá, a přesto výjimečná. „Začínala jsem analýzou předchozích ročníků a zvažovala, čím bych mohla přispět letos. Inspirovala mě ženská elegance, smyslnost, nic vás na té lahvi neosloví víc než právě její jemnost,“ dodává Lucie Koldová, pro kterou to byla první příležitost podílet se na charitativní akci. Věnuje se především komerčním projektům. V tomto případě byl její honorář pouze symbolický, aby pokryl práci sklářů.

Jako art direktorka Brokisu pečlivě sleduje českou i zahraniční designérskou scénu. A líbí se jí, jak pracují se sklem například ve Finsku. „Třeba tamní tradiční značka Iittala nabízí krásné, čisté a jednoduché věci. Pracuje i s litým sklem do pevných forem. Ale svou kvalitu si rovněž drží české sklo, které jde stále dopředu a v zahraničí se hodně líbí,“ říká designérka.

Tu firma Pilsner Urquell oslovila i proto, že tématem letošní aukční dražby jsou úspěšné a inspirativní ženy. Každá z deseti lahví má svou ambasadorku. Patří mezi ně třeba herečka Magda Vašáryová, zpěvačka Barbora Poláková, dokumentaristka Helena Třeštíková, sportovkyně Bára Špotáková nebo výčepní Martina Navrátilová.

Lahve vznikaly v české sklárně Janštejn, která má více než dvousetletou tradici. Známá je svou rukodělnou výrobou designového osvětlení i těles z recyklovaného skla, od míchání barev po tavení a foukání skloviny. Před pětadvaceti lety ji koupil Jan Rabell a platí za největší manufakturní sklárnu v zemi i ve střední Evropě.

„Sklo a pivo vždy patřily k sobě a tento charitativní projekt v sobě spojuje to nejlepší, co v naší zemi máme,“ zdůrazňuje majitel sklárny. Ta spolu s firmou Brokis, Brokis Glass, Brokis Solutions a Syrovátka tvoří společnost Janštejn Glass Group s obratem kolem dvou set milionů korun.

„Firma Brokis vyrábí svítidla, která vyváží do více než 110 zemí světa, Brokis Glass byla založená pro výrobu panelů ze zbytkového skla. A společnost Syrovátka je naše truhlárna, kterou jsme koupili před čtyřmi lety,“ vysvětluje Rabell.

Letošní jubilejní dražba aukční lahve proběhne online na Mall TV 9. prosince. Projekt navazuje na dlouholetou pivovarskou tradici, kdy s dobročinností začali v pivovaru už jeho zakladatelé. „Plzeňský Prazdroj, který byl založen a první várku piva uvařil v roce 1842, se od samého počátku spojoval s dobročinnými aktivitami. Podílel se například na dostavbě Chrámu svatého Víta a obnově Národního divadla. A od samého začátku bylo důležité i spojení se sklem, které pivo dotváří,“ doplňuje dlouholetý sládek pivovaru Václav Berka.

Reklama
Reklama