Martin Lipovčan se živil stavěním lešení. Po narození dcery ale začal nakupovat a prodávat dětské plenky – a během sedmi let se mu jich podařilo prodat za dvě stě milionů korun.
Narození prvního dítěte je pro rodiče milníkem, který od základů změní život celé rodiny. Nejinak tomu bylo u Martina Lipovčana. Když se mu v roce 2016 narodila dcera Lily, hledali se ženou dětské plenky, které by byly stejně kvalitní jako ty od zavedené značky Pampers, ale levnější.
„Našli jsme značku Dada, která se do Česka vozila z Polska a byla tehdy hodně populární. Abych je koupil levněji, nakupoval jsem přímo v Polsku,“ vzpomíná Lipovčan, který časem plenky zkusil prodávat přes facebookovou skupinu. „Celkem se mi to dařilo, a tak jsem ráno stavěl v práci lešení a k večeru jezdil nakupovat do Polska,“ popisuje svou tehdejší rutinu.
Tímhle stylem fungoval tak dlouho, až to v kombinaci s prací přestalo být únosné. Se svým zaměstnavatelem se chtěl domluvit, že by pracoval jen dopoledne – ten nejdříve souhlasil, ale den poté Martina z práce vyhodil.
„Nějakou dobu jsem byl na pracovnímu úřadu a pokoušel jsem se to nějak rozjet. Mezitím se ke mně přidal společník. Dady už ale prodávalo příliš mnoho lidí, tak jsem došel k závěru, že potřebuji produkt, který bude v Česku jedinečný,“ vypráví ostravský podnikatel.
Chvíli pátral po internetu, až nakonec kontaktoval belgickou firmu Ontex, která vyrábí produkty pro osobní hygienu a továrnu má v Turnově. Právě tady se vyrábějí i plenky Dada, vyvážené na polský trh, odkud je zpětně nakupují české firmy.
„Tento koloběh vznikl proto, že je v Polsku nižší DPH a výsledný produkt je pak celkově levnější,“ vysvětluje Lipovčan – zatímco v Polsku činí u plenek daň osm procent, u nás je to jedenadvacet.
Z portfolia firmy Ontex si podnikatel vybral typ plenek Baby Charm, které do té doby nebyly na trhu dostupné. „Baby Charm nejsou barvené, jsou bez chloru, bez těžkých kovů a nejsou cítit žádným zápachem. Pro porovnání, plenky od Pampers jsou běleny chlórem a při rozbalení to jde mírně cítit,“ vysvětluje svou volbu.
Objevil se nicméně první větší zádrhel: firma LIOS Trade, kterou si mezitím Lipovčan zřídil, musela odebrat celý kamion zboží za nemalou částku . Tu začínající podnikatel neměl, a tak se rozhodl vsadit vše na jednu kartu a vzal si půjčku.
„Skočil jsem do toho tenkrát po hlavě, bez dlouhého rozmýšlení i jakýchkoli zkušeností. Každý krok byl pokus a omyl. Když se na to dívám zpětně, tak zpočátku to fakt byla katastrofa,“ hodnotí podnikatel se smíchem své začátky.
O podnikání, natož onlinovém, tenkrát nevěděl vůbec nic a jediným pomocníkem mu byl Shoptet, u kterého si založil e-shop. Díky jeho vzdělávacím videím se naučil, jak správně ho nastavit i jak prodávat zboží. „Všechno, co jsem se ve videích dozvěděl, jsem si pak zkoušel v praxi a vyhodnocoval, jak to funguje,“ popisuje Lipovčan.
Vyhrabat se z červených čísel trvalo téměř tři roky a podnikateli tenkrát pomohl Instagram. „Průlom přišel před covidem, kdy se do módy dostali influenceři. Hodně z nich začalo dobře fungovat a my vybírali ty nejkvalitnější. K úspěchu vedla i cena, naše plenky byly vždy o polovinu levnější než Pampers,“ konstatuje muž, který je ze sportu zvyklý jít do všeho naplno a nevzdat se.
Vůbec nejvíc ho potrápily neustálé změny, které jsou s podnikáním spojeny: stěhování do větších prostor, nábor nových zaměstnanců, kterých má firma aktuálně šest, a taky logistika. Navíc stále splácí podíl bývalému společníkovi, který z byznysu odešel po čtyřech letech.
„Bylo pro nás třeba hodně těžké naučit se, jak správně nakupovat, protože plenek je sedm nebo osm velikostí, a pokud si neřeknete, tak vám v tom kamionu dodají většinou stejný počet z každé velikosti. Některé se ale prodávají víc, jiné méně, takže nám třeba jedna velikost došla,“ popisuje Lipovčan příklad těžkostí, se kterými nějaký čas bojovali.
Největším hnacím motorem byla snaha zabezpečit rodinu. A pak také jeho přátelé z florbalu, kteří už delší dobu úspěšně podnikali. „Říkal jsem si, že když to jde jim, musím to zvládnout i já,“ směje se Martin Lipovčan.
Než se dostal do plusu, trvalo to skoro tři roky. Dnes už má tři dobře fungující e-shopy, a konečně se vyzná i ve všech odborných termínech z online světa, které dříve neznal.
Zboží prodává v Česku i na Slovensku a s firmou pomalu začíná pronikat i na maďarský trh. „Dodáváme například do Rohlíku, Alzy a dalších e-shopů, které mají dětské plenky v sortimentu. Během pár týdnů budeme i v kamenných obchodech JIP a Balshop,“ prozrazuje Lipovčan.
Většina zboží jde nicméně na odbyt přes e-shop. „Měsíčně prodáme zboží za zhruba 3,5 milionu korun, přes Rohlík pak za zhruba 400 tisíc korun měsíčně,“ porovnává podnikatel a doplňuje, že jen za loňský rok díky tomu dosáhli obratu 49 milionů korun a za sedm let podnikání už překročili hranici 200 milionů.
Do budoucna plánuje zlepšování nabízených plenek – přibude například indikační proužek. A nadále se ve firmě chtějí snažit, aby byl jejich produkt ještě dostupnější než konkurenční značky.