Azurově modré moře, zlatavý písek, od kterého se odráží zapadající slunce… A čím dál více českých turistů.

Řeč není ani o exotickém ráji v Thajsku, ani orientální Dubaji a dokonce ani o Chorvatsku. Začátkem turistické sezony roste česká obliba u nečekané destinace – Polska.

Zdaleka nejde jen o výlety zaměřené na levné nákupy. Výrazně roste také počet českých turistů, kteří si Polsko vybrali jako destinaci pro letošní dovolenou. Shoduje se na tom několik největších prodejců a zprostředkovatelů zájezdů v Česku.

„Vůbec poprvé vidíme, že se Polsko drží mezi nejoblíbenějšími letními destinacemi. V meziročním srovnání prodeje pobytů v Polsku vzrostly o padesát procent,“ uvádí ředitel portálu Slevomat Ladislav Veselý. Očekává navíc, že zájem o Polsko ještě poroste.

Nárůst zájmu o sto padesát osm procent od ledna meziročně eviduje také portál Dovolená.cz spadající pod Student Agency podnikatele Radima Jančury. „Zákazníci si kupují především ubytování s polopenzí nebo plnou penzí, které kombinují s vlastní dopravou,“ přibližuje mluvčí Alexandra Janoušek Kostřicová.

Dvojnásobný zájem o dovolenou v Polsku eviduje od loňského roku také cestovní agentura Invia, která prodává zájezdy stovek cestovních kanceláří. „Polsko nabízí krásné sakrální památky, historická města, nedotčenou přírodu, moře, hory, jezera… Má toho hodně co nabídnout,“ láká mluvčí agentury Jiřina Ekrt Jirušková.

Právě množství možností, jak dovolenou v Polsku trávit, je jedním z důvodů, proč jeho obliba mezi Čechy stoupá. Čím dál oblíbenější jsou roadtripy vlastním autem. „Lidé mohou skloubit více aktivit a výletů najednou, i proto je Polsko na vzestupu,“ komentuje mluvčí cestovní kanceláře Fischer Jan Bezděk.

„Zejména u cestovatelů, kteří jezdí na dovolenou po vlastní ose – a těch přibývá – budou naši severní sousedé top destinací letošního léta,“ očekává Veselý ze Slevomatu.

Nejvíce turistů pak podle oslovených společností míří k Baltskému moři. „Konkrétně dovolená u Baltu se stává velkým trhákem. Češi objevili kouzlo tamních pláží, které jsou písčité, čisté a především nejsou zdaleka tak přeplněné jako jinde,“ připomíná Veselý.

Vyhledávané jsou i další lokality: Jirušková z Invie uvádí například Krakov, Dolní Slezsko nebo polské Tatry.

Obliba Polska stoupala už v období pandemie, omezující možnosti v cestovním ruchu, a severní soused navíc nabízel jedny z nejmírnějších covidových podmínek. Navštěvovanosti pak nahrála současná vysoká inflace.

Podle dat agentury Invia utratí Češi za dovolenou v Polsku v průměru jen necelých devět tisíc korun. „Cenová dostupnost je dalším důležitým faktorem. Většina služeb, ať už se jedná o ubytování, restaurace či zábavní atrakce, je v Polsku levnější než u nás,“ konstatuje Jirušková.

Jde ale také o levnější alternativu pro dovolenou u moře – zejména v době, kdy výrazně zdražuje dovolená v Chorvatsku, kam dlouhodobě vyráží na vlastní pěst nejvíce českých turistů. Cenový růst v zemi u Jadranu výrazně přiživilo i letošní zavedení eura.

„U Chorvatska se letošní míra zdražení pohybuje okolo patnácti procent. Mnozí Češi ho však stále vnímají jako letní destinaci číslo jedna. I přes zdražení se tak podle našich statistik žádný masivní odklon českých výletníků od Chorvatska nekoná,“ uzavírá Jirušková.