Celý advent vám ve Forbesu přinášíme příběhy zajímavých a inspirativních lidí, kteří se rozhodli pomáhat druhým. Každou adventní neděli můžeme spolu se zapálením svíčky na věnci udělat jeden dobrý skutek tak jako oni.

Joachim Dvořák, člen našeho výběru 18 inspirativních krom svého nakladatelství Labyrint vydává už sedm let dětský časopis Raketa. Tento čtvrtletník ilustrují přední čeští ilustrátoři i začínající umělci. A je to bezpochyby nejhezčí a nejosobitější dětský časopis v republice. 

Děti z projektu Daruj Raketu

Už v roce 1990 založil Dvořák kulturní časopis Labyrint revue, později stejnojmenné nakladatelství, které je známé tím, že dává prostor novým a neznámým autorům. Zprostředkoval tvorbu Lenky Reinerové nebo spisovatele a výtvarníka Petra Síse, objevil Jaroslava Rudiše, vydal legendární komiks Alois Nebel a tituly z jeho nakladatelství pravidelně získávají prestižní knižní ceny.

Přes dvacet let vydává také knihy pro děti, a když se mu narodila dcera, rozhlížel se, co jí ze světa kolem nás ukázat. „Zjistil jsem, že žádný z tištěných časopisů pro děti mě nebaví. A že mi nekonvenuje nejen jejich obsah a estetická úroveň, ale strašně mi vadí, jak jsou prošpikované reklamou a spotřebitelskými soutěžemi,“ říká Joachim.

Proto se rozhodl vydávat vlastní časopis. Před sedmi lety tak oslovil dvě talentované maminky a kamarádky z Letné, Radanu Litošovou a Johanu Švejdíkovou. Z nich se staly šéfredaktorky Rakety, které také řídí její celý chod od prvního čísla.

Nové číslo Rakety na téma psi & kočky, obálku nakreslil Philip Giordano, italský výtvarník, který žije v Tokiu.

To vyšlo s podtitulem „Časopis pro děti chytrých rodičů“ na začátku prosince 2014 v nákladu 800 kusů. Ohlasy a reakce byly na Raketu natolik příznivé, že se Joachim Dvořák zavázal, že bude časopis vydávat minimálně další rok a pak se uvidí. 

Toto rozhodnutí se později ukázalo jako důležité. Když totiž zpětně spočítal náklady a příjmy, zjistil, že kdyby měl hledět na výdělek, musel by Raketu z oběžné časopisové dráhy stáhnout.

„Mám to štěstí, že jsem v jisté fázi života přehodnotil priority a řadu projektů dělám bez ohledu na profit, protože v tom vidím hlubší smysl. Myšlení, kdy se úspěch poměřuje jen penězi, mi nikdy nebylo blízké,“ vysvětluje.

Kromě krásného zpracování a intelektuálního tematického obsahu v Raketě také nenajdete jedinou reklamu. Právě kvůli absenci reklam je Raketa časopis nevýdělečný, přesto jej posledních pět let Joachim a jeho tým posílá zdarma znevýhodněným dětem, do dětských domovů nebo nemocnic, sociálně slabým, handicapovaným nebo romským dětem do vyloučených lokalit.

Však také přímo děti tuto iniciativu začaly. Když se připravovala Raketa na téma „tolerance jinakosti“, chtěl Joachim motivovat malé čtenáře, aby se učili pomáhat tak, aniž by za to sami něco hmatatelného dostali, a oslovil je přes sociální sítě Rakety. Tam děti dostaly za úkol nominovat kohokoli, komu má vydavatelství časopis zdarma poslat a udělat mu tak radost. 

„Mělo to obrovský ohlas, děti nám psaly ručně dopisy, vytvářely koláže a fotky s přáním, komu máme Raketu darovat,“ vzpomíná dojatě. Dnes má Joachim přes 700 adres, kam Raketu posílá, částečně jde o konkrétní rodiny nebo o různé ústavy, ve kterých se děti čtyřikrát ročně z Rakety těší.

„Chceme inspirovat děti (a jejich rodiče) k dobročinnosti, k pomoci druhým a dárcovství jako k něčemu, co je ve společnosti přirozené. Proto Raketa celý rok létá zdarma do rodin, kde si ji nemůžou dovolit, kde mají dlouhodobě nemocné, svobodným maminkám, ale taky do dětských domovů a do pěstounských rodin,“ říká pyšně Joachim.

Raketu mají rádi i autoři, protože všem, i těm začínajícím a neznámým, platí férové honoráře. Každé číslo je taky vždy tematické a dětem představuje celý svět – včetně toho, že i když není spravedlivý, je barevný a nemusí se ho bát, i když mu nerozumějí. Ať už jde o témata rodiny, finanční gramotnosti, hrdinů, strachu, nebo třeba samotného psaní. 

Celý nekomerční projekt Rakety stál za těch sedm let Joachima už několik milionů. A loni se darované časopisy povedlo zaplatit z peněz vybraných v kampani na Knihu na výlety, která běžela na HitHitu – získala o 250 tisíc korun víc, než byl plán. „Z těchto peněz jsem pak zadotoval roční předplatné všem nominovaným rodinám a jednotlivcům.“

Lidé se ho často ptají, proč vydává časopis, který nevydělává. „Řadu věcí v životě nemám potřebu posuzovat podle finanční prospěšnosti. Nepovažuji se za mecenáše, pomáhat je prostě radost – zejména dětem a rodinám, které nemají tolik štěstí jako ostatní,“ vysvětluje s tím, že ho to navíc baví.

Dopis od obdarovaných dětí.

„Víte, možná jednou rozdám úplně všechno,“ dodává tenhle cool nakladatel, který sám o všechno přišel při povodních v roce 2002, když mu celé nakladatelství i jeho byt v přízemí karlínského činžáku vzala voda. 

Proto také neměl problém poslat letos Raketu osmdesáti dětem z tornádem zničené školy v jihomoravské obci Hrušky a další desítky celoročních předplatných věnoval na podporu projektu Moje tělo nebo rodičům samoživitelům, které prostřednictvím svého Šatníku podporuje Nora Fridrichová. 

Nominovat děti nebo rodiny, které by si tento časopis zasloužily, může každý, stejně tak jej na stránkách DARUJ RAKETU můžete sami někomu pořídit a přidat se k Joachimovi. Raketa vychází čtyřikrát za rok a její roční předplatné stojí jen 450 korun. 

Udělejte dobrý skutek, darujte dětem Raketu!