Jeden z nejpopulárnějších světových maratonů se vrací. Ulicemi stověžaté Prahy se v neděli po tříleté pauze způsobené covidem znovu proběhne více než deset tisíc profesionálních a amatérských atletů a atletek z poloviny planety.
Jejich opětovná přítomnost v hlavním městě může být pozitivní zprávou nejen pro organizátora RunCzech, ale také pro samotnou metropoli či místní byznysy. Vedle částečného dopravního kolapsu totiž Volkswagen Maraton Praha do největšího českého města každoročně přivádí přes sto tisíc tuzemských i zahraničních turistů, kteří v něm utrácí nemalé peníze.
Podle nezávislé studie přináší závody RunCzech metropoli na přímém ekonomickém profitu téměř 700 milionů korun. „Právě maraton se tak může stát jedním z prvních velkých hybatelů turismu pro Prahu,“ věří Carlo Capalbo, ředitel běžecké ligy RunCzech.
Záběry ze Staroměstského náměstí, Karlova mostu a dalších pamětihodností v kontextu jedné z největších sportovních akcí pořádaných u nás může prostřednictvím proslulých televizních kanálů rok co rok sledovat přes 700 milionů diváků ze 130 zemí světa. Za stejné období se ve světových médiích objeví až tři tisíce pozitivních výstupů o maratonu spojených s Prahou.
„Vnímáme, že tato akce je magnetem pro sportovně založené turisty z celého světa a významným způsobem naše město propaguje,“ potvrzuje Vít Šimral, pražský radní zodpovědný za oblast školství a sportu. Na start 42,195 kilometru dlouhého běhu, jehož je Forbes hlavním mediálním partnerem, se letos nepostaví pouze jednotlivci.
Poprvé budou běžci a běžkyně soupeřit také v týmové soutěži Battle of The Teams. Každý ze šestice týmů – Volkswagen, ČEZ Group, Mattoni, Birell, adidas Runners a Generali Česká pojišťovna – budou reprezentovat čtyři elitní běžci. Doplnit je ale může kdokoli z dalších účastníků závodu, přičemž i na jejich výsledku bude záležet.
„Systém, který jsme vymysleli, je přelomový a poutá pozornost atletického světa. Z královského individuálního závodu jsme udělali týmový sport a důležitý bude zaběhnutý čas každého účastníka,“ tvrdí Carlo Capalbo na adresu soutěže, jejímiž ambasadory jsou i členové Forbes výběrů 30 pod 30 Bára Votíková a Jiří Prskavec.
Pro vítězný tým je připravena odměna 30 tisíc dolarů, tedy téměř 700 tisíc korun, které si rovným dílem rozdělí všichni jeho profesionální zástupci.
Vítězové individuálních kategorií se mohou těšit na prize money ve výši 12,5 tisíce dolaru (bezmála 300 tisíc korun). Pakliže by padl světový rekord, jeho nositel by si navíc odnesl sto tisíc dolarů (2,3 milionu korun).