Pražský magistrát upraví systém parkovacích zón. Například zruší přenosná parkovací oprávnění nebo parkování zdarma pro elektromobily. Naopak zavede celoměstské parkovací karty pro návštěvníky, za parkování bude nově možné platit měsíčně a vznikne možnost povolení pro zásobování.
Rozsah zón se zatím měnit nebude, stejně tak bude město ještě řešit cenu parkovného. Novinářům to v úterý řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib. Zóny začaly fungovat v devadesátých letech a platí zejména v centru a širším centru města. Rezidenti za roční parkovací kartu platí 1200 korun.
Návrh změn nyní dostaly k připomínkování jednotlivé radnice. „Vnímám městské části jako partnera výzev, se kterými se musíme potýkat. Od začátku říkám, že bych rád zvýšil jejich pravomoci, kdy už nyní určují, zda budou a jaké zóny zavedeny. Teď se chceme soustředit na vyladění systému jako takového, pak budeme řešit cenu,“ řekl Hřib.
Nově bude zaveden návštěvnický celoměstský paušál, který si bude moci pořídit kdokoliv do všech smíšených zón v metropoli. Povolení bude cenově odstupňováno podle typu auta, kdy řidiči elektromobilů či aut na vodík zaplatí méně než řidiči aut na benzin a naftu. Pro vozy, které mají povolení euro 5 a nižší, se pak návštěvnické karty vydávat nebudou. Cílem je zlepšit životní prostředí.
Novinkou bude možnost takzvané subskripce, kdy řidič nebude muset zaplatit roční parkovné, ale bude jej moci platit měsíčně. Pokud za daný měsíc včas nezaplatí, oprávnění bude neplatné. Tuto možnost budou mít návštěvníci i rezidenti.
Zrušeny budou parkovací hodiny, tedy přenosná parkovací povolení. Zejména v Praze 1 se stávala podle Hřiba předmětem spekulací. Na konci letošního roku pak přestane platit parkování zdarma pro elektromobily. Podle Hřiba to bylo od začátku dočasné opatření. Elektromobily budou mít vyhrazená místa pouze u nabíječek.
Pro rezidenty nyní pravidla nemění. Nadále tak třeba platí, že za první auto zaplatí méně než za další. Změny nejsou plánovány ani pro držitele průkazů ZTP či pečovatele.
Nově bude zavedeno povolení pro zásobování. Bude mít dvě verze, a sice pro zásobovaného a pro zásobujícího. Zvolit si budou moci povolení na patnáct minut nebo na půl hodiny. „Cílem je, aby dodávky neparkovaly na chodníku,“ řekl Hřib. Řidič zásobování klikne v magistrátní aplikaci a spustí hodiny. Po uplynutí času bude muset odjet. Také v tomto případě budou řidiči ekologicky šetrnějších aut platit méně.
Jak se změní ceny za parkování, zatím není jasné. Podle Hřiba nyní město dotuje roční kupony MHD z 85 procent. U parkování to je více než devadesát procent. „To je dlouhodobě neudržitelné,“ řekl. Cena se ale bude skládat ze dvou částí, a sice magistrátní a městské části. Výnosy si pak radnice a město rozdělí v poměru, který tvoří zmíněné složky ceny. Radniční složka ale nebude moci být vyšší než magistrátní.
Zóny se v hlavním městě v moderní podobě poprvé zavedly v roce 1996 v části Prahy 1, kde se snaha o regulaci dopravy objevila už v roce 1982. Následně se rozšířily a fungují v Praze 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 13, 16 a 22. Na parkovném vybere magistrát ročně kolem půl miliardy korun.