Během uplynulé sezony vyhrál Lewis Hamilton, co se dalo. Na nejvyšším stupínku vítězů stanul hned dvanáctkrát, čímž v počtu celkových triumfů předstihl i legendárního Michaela Schumachera. Stejně tak si jako druhý jezdec v historii dojel pro sedmý titul mistra světa a svému týmu dopomohl k další obhajobě v Poháru konstruktérů. Navzdory tomu všemu ale o své budoucnosti stále jasno nemá.

Hamiltonův dosud poslední kontrakt ve formuli 1 vypršel 31. prosince 2020. Díky němu si v uplynulých dvou letech každou sezonu přišel na částku převyšující hranici 40 milionů dolarů a stal se nejvýdělečnějším jezdcem v historii královny motorsportu.

Ten nový, pokrývající období roku 2021 a dále, měl být podle původních plánů již dávno podepsaný. Z nějakého důvodu se ale tak doteď nestalo.

Obě strany, tedy jak pětatřicetiletý Hamilton, tak jeho zaměstnavatel Mercedes, v průběhu sezony několikrát zopakovaly, že nová smlouva je jen pouhou formalitou a že ji uzavřou, jakmile se na trati rozhodne o obou titulech.

Německá stáj ten svůj – sedmý v řadě – získala 1. listopadu na Imole, britský pilot o dva týdny později v Instabulu. Na podepsání kontraktu měli tedy času víc než dost, zhruba měsíc a půl. S nástupem roku 2021 každopádně vychází najevo, že potenciální nová smlouva je snad vším, jen ne onou zmíněnou formalitou.

Hamilton, z něhož královna Alžběta II. udělala minulý týden člena nižší britské šlechty, podle italské mutace renomovaného webu Motorsport.com stanovil Mercedesu čtyři konkrétní podmínky, za kterých je ochoten nový kontrakt podepsat.

Od týmu údajně požaduje čtyřletou smlouvu na částku 35,5 milionu liber ročně (přes miliardu korun) a k tomu ještě 10procentní podíl z takzvaných prize money vyplácených jednotlivým stájím po konci sezony. Jen pro zajímavost: pokud by tato podmínka platila již nyní, přilepšil by si o dalších 13 milionů liber.

Dále Hamilton chce, aby mu Mercedes vyčlenil jeden z 275 dlouho očekávaných hybridních hypersportů AMG One v hodnotě 70 milionů korun a naplno jej zapojil do procesu elektrické transformace jeho silničních vozů.

Mercedes-AMG Project ONE | Foto Mercedes AMG

O takové peníze si v 70leté historii formule 1 dosud žádný jiný jezdec neřekl. Pravda, najdou se lukrativnější sportovní odvětví – koneckonců třeba Roger Federer si vloni po započtení všech příjmů, tedy i těch z reklam, přišel skoro na dvojnásobek toho co Hamilton. I tak se ale dá s přehledem říct, že se sedminásobný šampion snaží ze svého zaměstnavatele vytřískat, co se dá.

Právo na to jistě má, nesmí však zapomínat na skutečnost, že jeho pozice v týmu už není, co bývala. Paradoxně to totiž podle všeho nejsou neshody ohledně financí, které aktuálně podpisu nového kontraktu brání.

Zástupcům Daimleru, mateřské společnosti Mercedesu, se spíše nelíbí samotná délka smlouvy. Rodák ze Stevenage oslaví 7. ledna šestatřicáté narozeniny. A přestože se nyní nachází, alespoň soudě dle výsledků, ve vrcholné formě, právě vzhledem k vyššímu věku pro tým již tolik perspektivní není.

Šance, že se sedminásobný mistr světa skutečně ocitne letos na dlažbě, je i navzdory vlekoucím se jednáním malá.

Tím spíš když v pozadí na svoji další šanci číhá nadějný George Russell, který se tak skvěle blýskl v loňské Velké ceně Sáchiru, kde u Mercedesu zaskakoval právě za Hamiltona, toho času zotavujícího se z korony.       

Šéf Daimleru Ola Källenius ví, že nechat Russella závodit další čtyři roky v nekonkurenceschopném Williamsu si zkrátka dovolit nemůže.

Posadit jej vedle krajana Hamiltona ale nejspíš také ne, protože jsou oba natolik výtečnými jezdci, že by to uvnitř týmu pravděpodobně dělalo neplechu. A tím si po zkušenostech z let předešlých, kdy pro německou stáj ještě závodil Nico Rosberg, nikdo znovu projít nechce.

Jak ale z nastalé situace ven? Šance, že se sedminásobný mistr světa skutečně ocitne letos na dlažbě, je i navzdory vlekoucím se jednáním malá. Obě strany mají čas dohodnout se do konce března – právě tehdy by měl nový ročník F1 podle nejnovějších informací začít.

Je však pravděpodobné, že bude muset dojít k ústupkům. A je ještě pravděpodobnější, že nikoliv na straně Mercedesu.