Sam Hargrave v Česku točil Vyproštění 2, možná nejambicióznější letošní film z produkce Netflixu. „České prostředí esteticky prospělo,“ pochvaloval si, když do Prahy přijel svou novinku uvést.

Před vstupem do kina Lucerna čekali fanoušci na režisérův podpis. Uvnitř mu pak tleskal vestoje plný sál. Čtyřicetiletý americký režisér přijel do Prahy jako celebrita – přitom ještě nedávno jeho jméno znali jen filmoví fajnšmekři.

O režírování vždy snil, ale začínal jako kaskadér. Režijně debutoval až poctivou akční jízdou s Chrisem Hemsworthem, která se stala streamovacím hitem roku 2020 a nejsledovanějším původním filmem Netflixu.

Režisér Sam Hargrave s Chrisem Hemsworthem

Vyproštění se letos dočkalo pokračování, které se mělo původně točit v Austrálii. Tamní přísná covidová pravidla nicméně odvála štáb do Evropy. Velká část natáčení proběhla v Česku v průběhu loňského roku, zejména v okolí Prahy. Během devětašedesáti natáčecích dnů tu filmaři utratili přes 2,5 miliardy korun.

„Měli jsme jen dvanáct týdnů na to, abychom takhle velký akční film připravili. Ale kolegové tady v Česku byli fenomenální. Pracovali přesčas, dvojité směny, měli jsme na ně štěstí,” pochvaloval si Hargrave.

Natáčení u nás bylo zároveň praktické – děj se odehrává v zimě. „Takže zima byla dost skutečná. Nemuseli jsme tam počítačově dodělávat páru od úst. A když Chris bojuje, tak doopravdy sněží. To se jinak blbě předstírá,” usmíval se sympaťák s výrazným plnovousem

Vyproštění 2 je podobně jako jednička především skvělá akce, která stojí na Hemsworthově charizmatu a fyzických schopnostech. K největším tahákům filmu patří jednadvacetiminutový záběr, který začíná divokým útěkem z vězení, pokračuje lesní automobilovou honičkou a končí scénou v jedoucím vlaku, na který nakonec přistane vrtulník.

Šlo o mimořádný moment i pro Hargravea, který přitom pracoval na kaskadérských scénách v sérii Hunger Games, několika marvelovkách, Deadpoolovi 2 nebo Sebevražedném oddílu. Sám chtěl nechat kaskadéry vyskočit z vrtulníku na vlak, ale pilot Fred North, který na filmu spolupracoval, ho přemluvil k šílenějšímu kousku.

„Tohle je začátečnická věc, kterou jsme viděli už stokrát. Je to nuda. Co kdybychom přistáli s vrtulníkem na vlaku? To ještě nikdy nikdo neudělal,“ řekl mu, načež se toho o chvíli později – jakožto pilot dotčeného vrtulníku – sám zalekl. Hargrave však souhlasil.

„Ale byl jsem vyděšený,“ přiznal. „Když točíte souboj, tak přinejhorším někdo dostane pěstí do tváře a zlomí si nos nebo něco takového. Ale když přistává vrtulník na vlak jedoucí přes sedmdesát kilometrů za hodinu a něco se nepovede, může to skončit opravdu špatně a lidé se mohou vážně zranit nebo i zabít.“

Celá jednozáběrová scéna, která se ve skutečnosti skládá z několika záběrů natočených na přeskáčku, se chystala několik měsíců, natáčela devětadvacet dnů a podílely se na ní stovky kaskadérů a akčních komparzistů.

Hargrave vyrůstal v Severní Karolíně a zkoušel točit filmy už dřív, zároveň ho bavilo i kaskadérské řemeslo. „Chtěl jsem být jako Jackie Chan. Herec, scenárista, režisér, střihač, zvládal všechno. A já všechny tyhle aspekty práce miloval, takže jsem je chtěl dělat,“ zavzpomínal.

V duchu svého vzoru, tedy jako filmový univerzál, dokonce zvládl natočit jeden celovečerní snímek. „Akční. Ale byl hrozný. Nikdy se na něj nedívejte. Naštěstí asi ani nemůžete, není nikde k dispozici,“ smál se.

Pak na dlouhou dobu režisérskou práci opustil. „V Hollywoodu se musíte více specializovat,“ vyprávěl, proč se řadu let soustředil na kaskadérské řemeslo.

Ušel dlouhou cestu od choreografa bojových scén přes šéfa kaskadérů až po asistenta režie, až mu Netflix dal šanci se ke svému snu vrátit. A on ji s Vyproštěním velmi slušně využil.

Navíc se zdá, že tahle značka ještě zdaleka neodchází. Závěr druhého dílu nechává otevřený prostor pro pokračování, o kterém už Sam Hargrave mluvil. Jízda čtyřicetiletého režiséra je teprve na začátku.