Inflace nepřestává růst, všechno zdražuje, ale vaše finanční ohodnocení zůstává neměnné? Víme, za jakých podmínek si můžete říct o přidání – i jak se na vyjednávání o mzdě připravit.

Nejdůležitější je načasování

„Pokud se vám dlouhodobě daří dosahovat nadstandardních výsledků nebo reálně suplujete dva zaměstnance, řekněte si o víc,“ říká personalistka a mentorka Martina Koláčková. Připravte si logické argumenty a porovnejte, na čem jste se při nástupu dohodli, se současnou situací. Jakou práci dnes odvádíte za původní, a kvůli inflaci tedy nižší ohodnocení? 

Důkladná analýza

„Nejprve je potřeba analyzovat, v jakém vyjednávacím postavení jste, tedy jak snadno vás může zaměstnavatel nahradit. Můžete argumentovat třeba tím, jaké náklady bude mít firma při hledání nového pracovníka oproti navýšení vaší mzdy,“ doporučuje Koláčková.

Nahrubo si spočítejte, kolik může stát firmu vyhledat nového zaměstnance: cena inzerce, hodiny strávené na výběrovém řízení, vstupní testy, hodiny zaučení i období, kdy nového člověka budou platit a on ještě nebude schopen plnit svou roli naplno. 

Pokud si nevážíte své hodnoty, pak si k vám zaměstnavatel dovolí tolik, kde jsou vaše hranice. Jste ochotni dělat přesčas? Vaše volba. Všimněte si, že ti, kteří mají ve firmě nejvyšší plat, obvykle neodvádějí nejvyšší výkony. Možná jsou to sobci, ale možná se mají natolik rádi, že si nastavili hranici a okolí ji respektuje.

„Při žádosti o zvýšení platu doporučuji nevystupovat z pozice oběti nebo jiné negativní emoce. Naopak buďte klidní a k jednání přistupujte s vědomím své hodnoty a dobře odvedené práce,“ nabádá Martina Koláčková.

Na vyjednávání o výši mzdy máte právo

„Myslete na to, že vyjednávání mzdových podmínek je legitimní součástí pracovního vztahu,“ připomíná Tomáš Ervín Dombrovský, analytik LMC.

„Jde o vztah jako každý jiný a musí být oběma stranám příjemný. Jedině tak bude fungovat. Pokud cítíte, že jste hodnoceni nedostatečně, přichází frustrace,“ konstatuje. Jak se ale na diskuzi o penězích připravit?

Udělejte si představu o tom, jakou má vaše práce hodnotu a jak je poptávaná. Zjistěte podmínky v jiných firmách, podívejte se na pracovní portály, jaké jsou nástupní mzdy. Často bohužel platí, že čím loajálnější člověk, tím méně mu mzda roste. Proto je určitě dobré se ozvat.

Pokud něco řeknete, stůjte si za tím a neblafujte.

Nebojte se ani říct, o jakou částku chcete svou mzdu zvýšit. I když víte, že jinde byste dostali třeba o dvacet procent více, můžete zaměstnavateli nabídnout, že za deset procent navíc zůstanete. „Na to firma většinou přistoupí, nebo přidá benefity. Při vyjednávání buďte věcní, asertivní, slušní a nehádejte se. A pokud něco řeknete, stůjte si za tím a neblafujte,“ radí Dombrovský.

Co se vám povedlo?

„Mnoho firem má nastavené mzdové standardy, kterých se drží, a větší navýšení se obvykle pojí s přesunem na jinou roli. V menších firmách je zase těžší odhadnout procento navýšení nebo čas, kdy je vhodné toto řešit,“ vysvětluje HR poradkyně Petra Nulíčková.

„Obvykle to bývá konec zkušební doby či konec doby určité a přechod na neurčitou, pokud se vám rozšířily kompetence na dané pozici, nebo pokud jste posledních osmnáct měsíců nedostali přidáno,“ nastiňuje možnosti.

Argumentujte tím, co se vám povedlo, v čem jste přínosem, vašimi schopnostmi, znalostmi a dovednostmi, ale i potenciálem do budoucna a chutí se učit. Lze zmínit i posun mezd v daném odvětví – nesrovnávejte se však s cizí mzdou a cizí neschopností na podobné roli. „Osobně nemám ráda jako jediný důvod k navýšení inflaci,“ dodává Nulíčková.

„Myslete na to, že pokud chcete odměnu navýšit do dvaceti procent, bude debata jednodušší. Nad dvacet procent potřebujete lepší přípravu a argumenty. Pokud navýšení nadřízený odmítá, ptejte se, co musíte udělat pro to, aby k němu došlo. Chtějte plán vedoucí k rozvoji na pozici a tím i k navýšení – a časový odhad, kdy ke společnému vyhodnocení posunu dojde,“ shrnuje Nulíčková.

Mějte odstup

Zvýšení mzdy a zlepšení podmínek je pro zaměstnance velmi citlivé a stěžejní téma. Mnohdy se však bere příliš osobně a vážně. Chybí odstup a jiný pohled na odměňování a přebývá naopak strach z nepříjemného jednání s nadřízeným.

„Kdy naposled proběhlo zvýšení mzdy, co byl důvod zvýšení, co se od té doby změnilo, co se vám povedlo, v čem jste se posunuli a zlepšili?“ nabízí HR konzultantka Petra Kubáková otázky, která vám mohou pomoci k ucelenějšímu pohledu na věc.

Ekonomické argumenty dejte stranou.

„Porovnávejte se jen sami se sebou a svým já před půl rokem nebo rokem. Zároveň buďte otevření novým příležitostem k rozvoji. Udělejte si plán aktivit, na kterých chcete pracovat a zároveň jsou prospěšné pro firmu,“ přináší své tipy.

„Vžijte se zároveň do role nadřízeného a dívejte se na to jeho očima. Proč vám má navýšit mzdu? Ekonomické argumenty dejte stranou. Stejně tak, jako vám rostou náklady, rostou náklady i zaměstnavateli. I když vám nyní mzdu nezvýší, berte pozitivně svou snahu, co vše jste pro to udělali,“ nabádá.

Přidáno dostávají ti, kdo se nebojí

„Přidáno nedostávají automaticky všichni nejlepší zaměstnanci, ale hlavně ti, kteří se nebojí ozvat. Než půjdete vyjednávat, nejprve vyhodnoťte, zda je ta správná doba. Ideální je, pokud je krátce po vašem úspěchu, nadřízený je v dobrém rozpoložení a firmě se celkově daří,“ připomíná Tereza Ščerbová, kariérní poradkyně a koučka.

Mějte jasno v tom, co je vaším cílem – požadovaná částka, časový horizont, případně jiné změny? Nejprve si zjistěte, jaká je politika odměňování ve firmě a zda dochází k pravidelnému navyšování mzdy.

„Při schůzce nechoďte dlouho kolem horké kaše. Shrňte své úspěchy v posledním období a řekněte si o vyšší mzdu. Zdůrazněte, proč chcete dále pracovat pro vašeho zaměstnavatele a předložte konkrétní důkazy vašich úspěchů. Navrhněte, do jakých aktivit v dalším období se rádi zapojíte. Dejte nadřízenému čas a domluvte se, kdy se vám k navýšení vyjádří,“ radí Ščerbová.

Do vyjednávání o mzdě nikdy nemíchejte osobní záležitosti, jako například hypotéku nebo rodinné problémy. Také se nevyplácí vyhrožovat odchodem z firmy.

„Při navyšování mzdy ve firmě máte šanci si polepšit obvykle o zhruba deset procent. Záleží na typu pozice, vaší jedinečnosti a současném ohodnocení,“ říká Ščerbová. Pokud je vaše pozice úzce specializovaná a firma by jen těžko hledala náhradu, máte šanci si vyjednat navýšení mnohem vyšší.