Možná z toho máte strach. Ale je lepší ho překonat než litovat, že jste to vůbec nezkusili. Chcete-li dostat přidáno, připravte se na vyjednávání s pomocí triků od českých manažerů. 

Podle jejich zkušeností mají problém žádat o přidání častěji ženy než muži. Některé si místo žádosti o přidání dokonce radši seženou druhou práci.

Rada pro ně a pro všechny, kdo si zaslouží zvýšení mzdy? 

Především si před schůzkou zjistěte, jak je s vámi šéf spokojen, zůstaňte zdvořilí, argumentačně se připravte, uvědomte si, v čem jste pro firmu „atraktivní“, a buďte zdravě sebevědomí, přirození a autentičtí. 

Kdy žádat

Některé společnosti zvyšují mzdu pravidelně, spolu s každoročním hodnocením. „Doporučuji však žádat v jiném okamžiku, než kdy žádají všichni ostatní. Tedy vyvolat diskusi třeba i v průběhu roku a nečekat až na roční hodnocení,“ tvrdí profesionální vyjednavač a lektor Vít Prokůpek a doplňuje, že je třeba zohlednit aktuální tržní situaci – pokud je nedostatek kvalifikovaných pracovníků a mzdy v odvětví rostou, ta správná chvíle může být právě teď.

Podle Marcely Suchánkové, vrchní ředitelky a členky představenstva ČSOB, je ideální žádat u příležitosti přestupu na jinou pozici nebo v rámci ročního hodnoticího rozhovoru. To platí v prostředí velkých korporátů.

Jak se připravit

„Nejlepším okamžikem je, když získáte nabídku od jiného zaměstnavatele. Dodá vám to zdravé sebevědomí k vyjednávání,“ říká Prokůpek a dodává, že nejdůležitějším prvkem na vyjednávání je výstavba argumentace.

Podle Věry Komárové, ředitelky české kosmetické značky Dermacol, je nejdůležitější připravit si pádné argumenty, proč by měl zaměstnanec dostat přidáno. Na to navazuje i doporučení od Marcely Suchánkové: „Uveďte na schůzce, v čem jste pro firmu atraktivní, v čem spočívají vaše silné stránky. A postavte svou žádost tak, aby uspokojila obě strany.“

Jak žádost načasovat

a) Když má šéf dobrou náladu. Nechoďte za ním hned ráno před první kávou.

b) Když se firmě daří. 

c) Nejlépe při vyjednávání o rotaci nebo cílech na příští rok, například poté, co představíte svoji vizi a plán, které jsou zajímavé, ambiciózní a realistické.

Jak jednání začít

Především svého šéfa na jednání připravte. Pošlete mu e-mail, požádejte ho jasně o schůzku ke zvýšení mzdy. 

Zjistěte si nejdříve zpětnou vazbu. „Nezačněte mluvit hned o sobě, nejdříve se zeptejte svého šéfa, jak je s vaší prací spokojený. Pak v rámci jednání pracujte s pozitivními informacemi,“ vysvětluje Věra Komárová.

Nepřešlapujte na místě. Řekněte, o kolik chcete přidat a proč. „Zaměstnanci dělají tu chybu, že téma začlení do jiné schůzky, jejímž hlavním tématem je něco jiného. Pamatujte si jednu důležitou věc: zvýšení platu si často nevyjednají ti nejlepší zaměstnanci, ale ti nejlepší vyjednavači. Nemusí se nám to líbit, můžeme to pociťovat jako nespravedlnost, ale je to fakt. Buď nad tímto faktem budeme hořekovat, nebo uděláme něco pro to, abychom se zlepšili ve vyjednávání,“ vysvětluje Prokůpek.

O kolik si říct

Podle Prokůpka lze obecně považovat za rozumné a zaměstnavatelem obvykle akceptovatelné zvýšení o 10 procent, ve zhoršených tržních podmínkách to ale může být i výrazně méně, v některých letech a v některých pozicích k navýšení nedochází vůbec. Naopak pokud má dotyčný trhem potvrzeno, že je o něj zájem, lze si říct o výrazně více než 10 procent.

A tip od Marcely Suchánkové to doplňuje. Řekněte si o férovou částku – férovou pro sebe i pro firmu, v kontextu tržního prostředí.

Jakou chybu nikdy neudělat

Nevyhrožovat odchodem a neukazovat nabídky od konkurence.

Neplést si debatu o vyjednávání mzdy se soubojem argumentů a poziční hrou. „Uvědomte si, že vyjednáváte s člověkem, se kterým jste na denní bázi v kontaktu a váš vzájemný vztah by měl být pro oba velmi důležitý. Někdy můžete dojít i ke kreativnímu řešení a reálně nemusí dojít vůbec na zvyšování mzdy, a přitom zaměstnanec bude uspokojen jiným způsobem,“ vysvětluje Prokůpek.

Nežádat z osobních důvodů. „Vyšší mzda je ohodnocením vaší práce, vašich výsledků. Nedává se za to, že jste ve firmě už pár let, budete mít svatbu nebo chcete založit rodinu. Musíte mít firmě co nabídnout, aby vás ohodnotila,“ doplňuje Věra Komárová.