Šéf téměř 39 tisíc zaměstnanců v Česku i zahraničí se dnes poprvé naplno ujal své pozice. Do ředitelské kanceláře v mladoboleslavské budově, které škodováci přezdívají Pentagon, se nastěhoval nový předseda představenstva Škody Auto Klaus Zellmer.

Do práce paradoxně naskakuje ve chvíli, kdy se výroba aut v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí na týden kompletně zastaví. Za celozávodním volnem stojí především nedostatek dílů.

Po jeho konci ale bude Zellmer stoprocentně všemožně tlačit na to, aby se aut vyrábělo co nejvíc, respektive maximum toho, kolik nejisté dodávky náhradních dílů dovolí. Kvůli problémům s výrobou se totiž doba dodání některých modelů prodlužuje až na dva roky.

Kdo je vlastně člověk, který v boji o jednu z nejsledovanějších pracovních pozic v zemi dokázal uspět v konkurenci osmi dalších zájemců? Podle Martina Jahna, člena představenstva automobilky odpovědného za oblast prodeje a marketingu, je namístě čekat od Zellmera jen to nejlepší.

„Je to profesionál a člověk s pozitivním myšlením. Jeho výhoda spočívá i v tom, že má v koncernové centrále ve Wolfsburgu dobré jméno,“ uvažuje Jahn. „Do Česka přichází s cílem Škodu Auto dál rozvíjet v duchu toho, na čem jsme tady v posledních letech pracovali. Zásadní kurz Škodovky je nastartovaný,“ dodává v automobilce nejvýš postavený Čech.

Zellmer s Jahnem se znají několik let – oba až doteď pracovali na stejné pozici v koncernu Volkswagen. Odlišnost byla jen ve značkách, protože zatímco Jahn kope za Škodovku, Zellmer byl doma ve Volkswagenu. Proto spolu byli v úzkém kontaktu, což se logicky zintenzivnilo poté, co se zpráva o Zellmerově přesunu do Mladé Boleslavi dostala na veřejnost. 

Zellmer si bude muset zvykat na nový systém fungování v rámci celého koncernu. Odcházející šéf Thomas Schäfer totiž nebude šéfovat jen Volkswagenu, ale nově bude mít na starost i takzvané objemové značky, což jsou také Seat, Cupra a právě Škoda Auto.

Případného střetu starého a nového šéfa se ale Martin Jahn neobává. „Na nastavení nového systému řízení i celého směřování se budou podílet věkem i uvažováním hodně podobní lidé, kteří mají stejný přístup k tomu, co Škodovka dělá,“ uvedl Jahn.

Prokáže se to nejspíš už na konci srpna, kdy bude Zellmer prezentovat něco, co je z velké části Schäferova práce: nový designový jazyk Modern Solid, který v souvislosti s elektromobilitou zřejmě zásadně změní dosavadní podobu škodovek.

Zatímco až doteď byly úpravy postupné, Modern Solid slibuje radikální proměnu aut, která se dotkne jak podoby vnějšku, interiéru, tak loga. „Jedná se o největší změnu od doby, kdy se Škoda Auto stala součástí koncernu Volkswagen. A na Zellmerovi bude, aby ji zákazníci přijali za svou,“ dodává Jahn.

To by ale mohl být ten příjemnější z mnoha úkolů, které na Zellmera čekají. Větší starosti mu způsobí ruský trh, který má Škoda Auto v rámci celého koncernu na starost. Ve dvou ruských závodech se už měsíce nic nevyrábí a na nule jsou logicky i prodeje. Rusko přitom ještě loni představovalo desetinu celkových prodejů české značky.

Situace se navíc nijak nevyvíjí. „Pořád bohužel platí, že výroba stojí a zaměstnancům zatím pořád platíme dvě třetiny mzdy, což je dáno zákonem. Žádné další rozhodnutí nepadlo,“ řekl Forbesu Martin Jahn.