V rohu místnosti jsou vyrovnané role kůží nejrůznějších barev a textur. Nechybí mezi nimi ani exotické kousky ze pštrosa či hada. O kus dál jsou rozestavěné stoly se šicími stroji. Na stěně nad nimi visí střihy a nářadí. A za oknem se rýsují obrysy Pražského hradu.

V ateliéru na Smetanově nábřeží se rodí kabelky mladé návrhářky Denisy Adolfové. Ta je jedním z mála designerů, kteří sami tvoří doplňky od návrhu až po výsledný produkt. Řemeslo se učila u věhlasné bruselské firmy Delvaux, která je nejstarším módním domem s luxusními doplňky na světě.

„Ve dvaceti letech jsem odešla studovat oděvní design do Paříže. Tam jsem objevila svět kůží, který mě pohltil natolik, že jsem se rozhodla místo oblečení dělat doplňky. Absolvovala jsem také Institut umění a řemesel v Bruselu. Ale největší škola pro mě byla právě práce v Delvaux,“ vypráví dvaatřicetiletá podnikatelka.

Prvním velkým zářezem v její kariéře byla módní přehlídka v Pekingu, na kterou vytvářela kolekci kožichů a doplňků pro módní dům Saga Furs.

„K téhle práci jsem se dostala díky vítězství ve studentské soutěži. Vtipné na tom bylo, že jsem během studia v Paříži uměla opravdu mizerně francouzsky. Během vyhlašování jsem si tak ani nevšimla, že jsem vyhrála. Až mi kamarádka Američanka anglicky řekla: Gratuluju, jedeš do Pekingu,“ směje se Adolfová.

Vydání Forbesu Forbes Woman podzim 2023

Při navrhování pro pekingskou přehlídku se inspirovala Lídou Baarovou, pro světový kontext ale spojila téma své kolekce se jménem Grety Garbo. První republika se ostatně v její tvorbě odráží dodnes.

„Mám sbírku starožitných kabelek, a když potřebuji inspiraci, tak se jimi probírám. Naši předkové nad věcmi přemýšleli mnohem praktičtěji. Kabelky v sobě třeba v minulosti měly zakomponovaná zrcátka nebo poutka na rtěnku. A podobné prvky do svých výtvorů přenáším i já,“ líčí Adolfová, která dělala i výstavu historických kabelek.

Vytvářela také doplňky pro seriál První republika. Spolupracovala přitom s herečkou Veronikou Arichtevou, která je ambasadorkou její značky, a jejím manželem režisérem Biserem Arichtevem.

„Bisera jsem musela chvíli přesvědčovat, že i kabelka může hrát v seriálu důležitou roli. Ale podařilo se to. Dal mi volnou ruku a já si mohla tvořit dle libosti. Kabelky tak nebyly jen pouhé rekvizity, ale byly propracované i vevnitř, aby herečky měly pocit, že je to něco, co skutečně mohou používat,“ popisuje návrhářka.

Vedle Veroniky Arichtevy její kabelky nosí třeba i herečka Marta Issová nebo Meda Mládková. S mecenáškou a sběratelkou umění se Adolfová seznámila před pár lety a k jejím stým narozeninám jí společně s jednou ze svých věrných zákaznic symbolicky věnovala kabelku Circle B, kterou vytvořila ke stoletému jubileu republiky.

Kromě První republiky vychází tvorba Adolfové také z Bauhausu a funkcionalismu. Některé kousky jsou inspirované i umělci, například Pablem Picassem nebo Pietem Mondrianem. „Snažím se vytvářet kabelky, které jsou zároveň malá umělecká díla. Když je zrovna nenosíte, tak si je můžete vystavit i jako dekoraci,“ říká Adolfová.

Aby dokázala navrhnout nejen hezkou, ale i funkční kabelku, rozhodla se naučit celý proces její výroby.

„Není to úplně obvyklé. Běžně jeden člověk navrhuje, další dělá prototypy a jiný vyrábí finální produkty. Měla jsem i nabídku od jednoho čínského investora, že bych mohla jen navrhovat a oni by se postarali o všechno ostatní. Byla to jednoduchá a levná cesta, ale ne pro mě. Já chci kabelky sama vyrábět a dělat to v Evropě,“ říká Adolfová.

Během své praxe v bruselském módním domě Delvaux se naučila také zpracovávat různé druhy kůže. „Nejzajímavější materiál je pštrosí kůže. Nemůžete ji projet strojem, protože byste přišli o perličky na povrchu, takže ji musíte ručně ztenčit až na jeden milimetr. To je nesmírně náročný proces,“ líčí mladá návrhářka, která si ale dokáže poradit třeba i s krokodýlem.

Své produkty prodává v několika buticích. Vlajkový obchod má v pražském showroomu SmetanaQ, kde se zároveň nachází její ateliér.

„Mám ráda osobní kontakt se zákaznicemi. Společně hledáme třeba vhodnou barvu, která se hodí k jejich pleti. Nabízím jim i možnost personalizace od volby barvy podšívky přes výběr zipu až po drobnosti jako poutka nebo kapsy navíc. Dlouho jsem se proto bránila e-shopu, který mi přišel neosobní, ale v současné situaci se bez něj neobejdu,“ říká Adolfová.

Internetový obchod plánuje spustit na začátku příštího roku. Chce si také otevřít butik v Bruselu, kde žije a odkud dojíždí pracovně do Prahy. Do budoucna by se ráda dostala se svými produkty i do obchodů v dalších zemích. Aktuálně plánuje vstup na britský trh, pro který připravuje speciální novou kolekci.