Nárůst o 430 procent, obrat přes sto padesát milionů korun. Chrudimská firma CityZen, vyrábějící funkční trička, má za sebou rekordní rok. Na trhu je od roku 2019, kdy se její obrat pohyboval pod pěti miliony korun. Letos ho chce dostat na 350 milionů a v roce 2025 atakovat miliardu.

Za raketový nárůst vděčí jak zákazníkům, kteří se k tričkům opakovaně vracejí, tak vlastnostem pleteniny, ze které jsou vyrobená. Vnější strana je hydrofobní – můžete ji polít a tekutina na něm zůstane ve formě kapek a „odperlí“. Tričko zároveň silně saje a urychluje odpařování vlhkosti, takže pot neprosákne skrz a nehrozí tak nelichotivé mokré skvrny.

I sebelepší zboží však potřebuje k zákazníkovi postrčit, aby si ho všiml. CityZen vstoupil do světa reklamy nejdříve nízkorozpočtovými pokusy v podobě product placementu. První vyšel skvěle, druhý tragicky a třetí zase skvěle – firmu představili v jednom oblíbeném pořadu pro kutily v komerční televizi.

„Za šestatřicet hodin jsme měli tisíc objednávek a dva miliony tržeb, a to nás stál product placement sto deset tisíc korun,“ vypočítává jeden ze tří zakladatelů společnosti CityZen Pavel Hrstka. Navnaděni skvělými výsledky oslovili šest reklamních agentur, které pro ně sestavily nabídku.

„Je to svět sám pro sebe. Je neuvěřitelné, že ten samý pořad můžete koupit od šedesáti do dvě stě padesáti tisíc korun. Nejsložitější bylo najít odvahu a udělat ten správný televizní mix, protože každý vám radí něco jiného,“ popisuje.

Nakonec se do spotu podařilo dostat vše podstatné, a ještě než skončila první kampaň, která trvala čtyři týdny, v televizi stála 3,6 milionu korun a v onlinu přes milion, firmě se investice zaplatila. „To nám vlilo do žil jistotu, protože dávat miliony za reklamu, když za vámi nestojí žádný investor, z toho se vám trochu motá hlava,“ přiznává Hrstka.

Když viděli, že zabírá, reklamu ještě posílili. „Přifoukli jsme to zhruba dvojnásobně a nasadili na podzim ještě jednou. A jen za listopad jsme dosáhli tržeb ve výši 34 milionů korun,“ vypočítává.

Vydání Forbesu Ramba

Síla reklamy byla nejvíce změřitelná hlavně v návštěvnosti webu. Když se například objevil CityZen ve formě sponzoringu v seriálu Ulice, během třiceti vteřin se čísla na webu vyšplhala z šesti set na pět tisíc návštěvníků a za dalších pět minut začaly přicházet ve velkém objednávky.

Chrudimští se proto rozhodli, že přidají na tempu. Letos plánují rovnou pět velkých televizních kampaní a první spustí na jaře, kdy začíná tričková sezona.

Posouvat se ale chtějí i ve výrobě. Dosud se vyznačují především jednoduchými modely, pomalu se ale snaží přiblížit k módnějším kouskům.

V nabídce se proto objeví nové barvy, ale také produkty jako šaty, sukně, kalhoty a tílka – dohromady kolem stovky novinek. S návrhy často přicházejí samotní zákazníci, s nimiž je firma ve velmi úzkém kontaktu.

„Stále se jich na něco ptáme, pro nás je ta zpětná vazba moc důležitá, proto na každou objednávku voláme a děkujeme,“ podotýká zakladatel. A péče se vyplácí: v roce 2021 získal CityZen ocenění obchod roku, udělované portálem Heureka.cz.

CityZen chystají i rozšíření týmu. Dosud má firma třicet zaměstnanců, plánuje nabrat dalších pětadvacet. Zároveň se ale nevyhne zdražování: vzhledem k vyšším cenám energie i materiálu bude muset jít CityZen s cenami nahoru.

„V loňském roce se nám nepodařilo naplnit cíle související s expanzí a je to jedna z hlavních priorit pro letošní rok,“ konstatuje Pavel Hrstka. Proto se do budoucna nebrání smysluplnému spojení se silným investorem, který by je mohl za hranice státu poposunout.

„Jsme textilní gladiátoři, kteří dobývají Evropu. A já věřím, že jednou budeme největší,“ uzavírá.