Vystudovala oděvní návrhářství na UMPRUM, sbírala zkušenosti v Paříži a dlouho pracovala pro velké oděvní firmy, například pro už zaniklou velkou streetwearovou značku Kenvelo. Nakonec zakotvila na druhé straně spektra: ve vlastní malé módní značce našla to, co ji chybělo – kontakt s klienty a udržitelnou módu, která ji těší.

„Práce pro velké oděvní firmy pro mě byla škola života, hodně jsem lítala po světě po veletrzích, nakupovala jsem vzorky, cestovala hodně například do Číny kontrolovat výrobu a korigovat design. Sháněla jsem také po světě inspirace na vzory a typy oblečení,“ popisuje své pracovní začátky Lenka Mulabegovič.

Kromě Kenvela pracovala ještě pro francouzského výrobce džínů a prošla také značkou džínového oblečení Exe jeans nebo lyžařskou švýcarskou značkou MGG ski, kterou založil Thomas Archer Baťa.

Z velkého průmyslu prý nabrala hodně cenných zkušeností, zároveň však věděla, že chce dělat módu jinak a nechce se už podílet na masové produkci. „Chtěla jsem jít opačnou cestou a být v přímém kontaktu s klienty,“ popisuje první myšlenky na založení vlastní značky.

Zlom u ní nastal poté, co se jí narodily děti. Po mateřské dovolené v roce 2014 si založila vlastní módní značku Mi fashion label. Chtěla mít více volnosti a času na své dvě děti.

Složité začátky

V rámci své značky je sama svým pánem a vytváří kolekce se specifickým a rozpoznatelným rukopisem. O své módě mluví jako o vyšší módě s uměleckým podtextem. Ráda se v tvorbě inspiruje uměním, vytváří vlastní vzory látek a využívá český brokát. A postupně si vybudovala stálou klientelu.

Začátky jejího byznysu však nebyly jen zalité sluncem. „Značku jsem založila společně se dvěma přáteli a s původní vizí, že co nejdříve pořídíme obchod na Praze 1. Všichni jsme do toho šli s vlastními úsporami z předešlých prací pro velké firmy. Díky tomu jsme mohli začít podnikat bez jakékoli půjčky či dotace,“ vzpomíná návrhářka.

To se jim také povedlo a otevřeli první butik v Betlémské ulici v krásném prostoru po Bořkovi Šípkovi. Jenže shánět první zákazníky bylo složité a značce se moc dobře obchodně nedařilo.

„Sice bylo na první pohled vše dokonalé, až na to, že značka byla velmi mladá a nikdo nás neznal. Do toho jsme měli vysoké provozní náklady. Vydrželi jsme to takto asi dva roky. V zavádění módní značky se všeobecně říká, že prvních pět let trvá, než vstoupí do povědomí lidí a najde si vlastní klientelu. A těchto pět let se musíte obrnit trpělivostí a entuziasmem,“ říká Lenka Mulabegovič.

Původní obchod po dvou letech zavřela, přestěhovala se do nového showroomu a ateliéru na Vinohradech a značku převzala jen pod svá křídla jako samostatná podnikatelka.

 „Každý z dalších společníků pak šel svou cestou a já po přátelské dohodě pokračuji sama. To se ukázalo jako nejlepší řešení, nyní už devátým rokem značka rok od roku roste a vyzrává,“ dodává návrhářka, která se zaměřuje na přímý kontakt s klientkami a osobní přístup ke každé z nich. Zákaznic má několik desítek stálých, které si objednají vždy téměř celou kolekci.

„Hodně mě vyhledávají ženy ve středním věku, které už mají dobré pracovní postavení, ale i mladé dívky. Společně s jejich osobnostmi a přáními se rodí oděvní kolekce působící až graficky. Mám ráda výrazné vzory a kontrastní pruhy,“ dodává Lenka, které se zaměřuje v kolekcích především na ženy.

Obléká i známé osobnosti, například moderátorky, jako jsou Daniela Písařovicová nebo Jana Peroutková z České televize.

Inspirace uměním i Sicílií

Lenka chce, aby její oblečení bylo nositelné a aby si ho ženy mohly brát opakovaně. „Zároveň jsou mé modely rozpoznatelné a chci, aby v nich ženy zářily. Jsou to oděvy klasického střihu s uměleckým podtextem, ráda kombinuji vzory a barvy,“ dodává Lenka, která se ve své tvorbě inspiruje také uměním a spolupracuje i s českými výtvarníky. Má ráda například suprematismus, surrealismus, fauvismus, ale i současné autory.

„Dalším velkým zdrojem inspirace je pro mě cestování. Měla jsem kolekci Siciliana inspirovanou našimi cestami po Sicílii, v jedné z mých kolekcí hrály zase roli indiánské vzory. Při cestování ráda chodím ulicemi, fotím si vzory a překresluji si je a pak je přenáším na látky. Velmi úspěšná byla i má folklorní kolekce s tradičními českými vzory,“ doplňuje návrhářka, která podporuje české výrobce látek a využívá například pravé hedvábí.

„Největší radostí se pro mě stala spolupráce s českou značkou Hedva – český brokát z Rýmařova, kde vznikají doslova sběratelské kousky. Vytváří pro mě totiž vlastní luxusní brokáty pojaté v současném grafickém a obrazovém zpracování. Má předposlední kolekce SEN prezentovaná loni na Designbloku oslovila dokonce Uměleckoprůmyslové museum, které kolekci zařadilo do své stálé oděvní sbírky,“ popisuje své úspěchy Lenka, která většinou limitované kolekce o desítkách kusů prodává osobně ve svém ateliéru.

O zřízení e- shopu sice uvažovala, ale zatím to prý není potřeba. „Chci, aby mé oblečení bylo exkluzivní, nikoli masové kolekce,“ dodává návrhářka, která je obchodně v černých číslech. Obratově jde sice o rostoucí, ale stále skromný byznys. Loni činil její hrubý zisk EBITDA 650 tisíc korun, firma však roste a chce do budoucna uskutečnit i vyšší cíle. Ale to pro ni prý není to nejdůležitější.

Čísla a příjmy jsou podle Lenky Mulabegovič velmi důležitý aspekt pro podnikání. Po zkušenostech ve velkých společnostech prý ale vyhledává spíš přidanou hodnotu k práci a podnikání.

„Chci především tvořit svobodně, žít svobodně, být k dispozici ještě zatím stále malým dětem a nadále růst, zvyšovat kvalitu a tvořit solitérní kolekce, které budou i za několik desítek let mít svou hodnotu,“ komentuje obchodní stránku věci návrhářka, pro kterou je velmi důležitým aspektem také udržitelnost. Volají po ní ostatně i její klientky.

 „My, menší designéři v Čechách vyrábíme jen limitované kusy a naše oblečení vydrží dlouho, protože je z kvalitních materiálů, a navíc lokální produkce. Mám také servis pro zákaznice a ráda jim oblečení po čase opravím nebo dokonce přešiji. Cílem je, aby naše oblečení dlouho lidem sloužilo a dlouho jim vydrželo,“ popisuje.

Konkurence na českém trhu ji prý nijak netrápí. Se všemi současnými návrháři se navíc většinou zná už od školy a navzájem si prý drží palce. 

„Každý z českých návrhářů je osobitý, myslím, že se o klienty nepřetahujeme. Někdy se klienti prolínají, ale obecně má každý z nás své věrné zákaznice,“ dodává Mulabegovič, jejíž modely z poslední kolekce vyneslo i několik žen na letošním festivalu v Karlových Varech, například herečka Veronika Arichteva nebo skupina VESNA.

Už nyní se pomalu chystá na obchodně nejsilnější období, které je pro ni tradičně podzim a zima, kdy lidé kupují kabáty a společenské šaty. V říjnu se také těší na účast na Designbloku v Praze a také na designérském veletrhu Blickfang ve Vídni pod sekcí Czech trade.