skip to main content
Český byznys

Rozešli se, ale podnikají spolu dál. Jak byznysová dvojice vybudovala největší síť služeb pro expaty

3 minuty čtení

Potkali se v neziskové organizaci ESN, která se starala o Erasmus studenty na Univerzitě Hradec Králové. Ona byla prezidentka, on viceprezident. Andrea Tkačuková a Vojtěch Stehno tvořili pár nejen ve vedení studentské organizace, ale také v osobním životě – a podobně fungovali i později, když společně založili firmu Foreigners poskytující služby pro expaty.

Ustáli i rozchod a rozhodli se podnikat společně dál. V poslední době pro ně ale byly největší výzvou zavřené hranice, kvůli nimž do Česka nemohla jezdit jejich zahraniční klientela.

„Začátky ve studentské organizaci nám daly strašně moc. Naučili jsme se tam fungovat jako manažeři a motivovat lidi, kteří pro ESN nepracovali za peníze, ale jako dobrovolníci,“ vypráví Andrea, která má ve firmě roli CEO.

„Nikde jinde by nám v tom věku nesvěřili vedení 30 lidí. Mockrát jsme si nabili pusu, ale bylo to skvělé cvičné pole pro budoucí podnikání. Ostatně nápad na náš byznys vznikl právě tam,“ vzpomíná.

S Vojtěchem se rozhodli nabízet zahraničním studentům i služby, které jim ESN poskytnout nemohla. Začali sháněním bydlení mimo koleje: oslovili majitele bytů, propojovali je se studenty a za první vydělané peníze si pronajali kancelář, kde zároveň bydleli.

Reklama

„Vepředu byla veřejná část se stolem pro jednání a vzadu schovaná postel a psací stůl. Vydělali jsme si akorát na nájem a dlouho si nevypláceli ani žádné mzdy,“ líčí punkové začátky Vojta, který je dnes finančním ředitelem společnosti.

Postupně přidávali i další služby pro cizince jako například pomoc s vyřizováním imigračních záležitostí, vyzvednutí z letiště nebo zajištění úklidu. S tím se zároveň rozšiřovala klientela a vedle studentů přibyli i zaměstnanci ze zahraničí.

„Snažili jsme se jim vyjít vstříc se vším, co u nás poptávali. Dělali jsme třeba i babysitting rybičce. Klienti odjeli na tři měsíce domů na prázdniny, a tak jsme od nich inkasovali tisícovku za měsíc za to, že jsme si dali akvárium k sobě do kanceláře,“ směje se Vojta.

Jak ale jejich společnost byznysově dozrávala, podobné drobné služby osekali a zaměřili se jen na to, co skutečně vydělává. Jádrem podnikání tak zůstaly realitní a imigrační služby. Vedle nich expatům v současnosti nabízejí například pomoc se založením firmy v Česku, vyřízení pojištění a řidičského průkazu nebo třeba jazykové služby.

Zásadní milník v historii Foreigners ale paradoxně přišel až s rozchodem Vojty a Andrey. Tehdy si poprvé začali vyplácet mzdy a skutečně podnikat. „Chodili jsme spolu pět let a podnikali čtyři roky. Navíc jsme byli zasnoubení, takže rozejít se nebylo vůbec lehké. Ale já jsem najednou cítila, že jako páru už nám to nefunguje,“ vypráví Andrea.

V podnikání jsme se pořád skvěle doplňovali.

Po rozchodu se ještě jednou zkusili dát znovu dohromady, ale ani na druhý pokus to nevyšlo. Nicméně vzdát se kvůli tomu společného podnikání se ani jednomu z nich nechtělo.

„Zvažovali jsme různé možnosti, že odejdu já, že odejde Vojta. Ale nic z toho jsme si nedovedli představit. Byť nám to přestalo klapat ve vztahu, v podnikání jsme se pořád skvěle doplňovali,“ popisuje Andrea.

Prošli si bouřlivým a náročným obdobím, ale díky tomu, že si vše dobře vykomunikovali, rozchod ustáli. „Bral jsem to, jako kdybychom byli rozvedení rodiče, kteří se i nadále musejí společně starat o své dítě. Dnes jsme spíš jako nejlepší kamarádi nebo brácha a ségra. A trávíme spolu s našimi rodinami spoustu času i mimo práci,“ říká Vojtěch, který s Andreou podniká už jedenáct let.

Reklama

Z Hradce Králové postupně rozšířili svůj byznys do Plzně, Olomouce, Brna a Prahy. Kromě hlavního města a jihomoravské metropole, kde oba mladí podnikatelé v současnosti žijí, provozují další pobočky formou franšíz.

„Co se týče našeho záběru a velikosti, tak v Česku nemáme konkurenci. Jsou tu velké nadnárodní relokační firmy, nicméně ty se zaměřují jen na mezinárodní korporace. Individuálním klientům se nikdo v takové míře nevěnuje,“ popisuje Vojtěch.

Foreigners mají zákazníky od studentů až po manažery velkých firem. Spolupracují například se společnostmi jako Lufthansa, Kiwi, AT&T, IBM či Manpower. Významným klientem je také firma Siemens, pro kterou se dlouhodobě starají o vrcholové manažery po celém Česku.

Vedle zprostředkování pronájmu a prodeje nemovitostí mají Foreigners také vlastní realitní projekty. V Brně například spravují bytový dům Domeq, který postavila developerská společnost CTP.

„Jde o komunitní bydlení se 159 malými jednotkami a velkým společným prostorem v přízemí, kde se odehrává veškerý život v domě. Pro cizince je to ideální způsob, jak si v nové zemi najít přátele. Pořádáme tam pro ně i různé kulturní akce třeba na Vánoce nebo Velikonoce,“ říká Andrea.

Aktuální vydání magazínu

Nedávno také firma rozprodala svůj vlastní developerský projekt Šmeralka, v rámci kterého zrekonstruovala činžovní dům v Brně. „To je hlavně můj projekt. Vždy mě bavily reality a do budoucna bych rád mimo Foreigners vybudoval i developerskou firmu,“ prozrazuje Vojtěch.

Právě Šmeralka zaměřená hlavně na Čechy letos firmě pomohla překonat pandemii koronaviru, která Foreigners tvrdě zasáhla – kvůli zavřeným hranicím do Česka nepřijížděli cizinci pracovat ani studovat. Firmě tak na jaře spadl obrat o 40 až 50 procent.

„Bylo to náročné období. Měla jsem krátce před porodem a místo chození na těhotenskou jógu a nakupování oblečků pro miminko jsem 16 hodin denně seděla na callech u počítače,“ líčí Andrea, která se krátce po porodu do práce opět vrátila.

Se zaměstnanci se majitelé Foreigners dohodli, že si na čas sníží mzdy. Zároveň se vzdali krásných, ale nákladných kanceláří v Brně a začali řešit, jak zefektivnit svůj byznys.

„Uvědomili jsme si, že nepotřebujeme mít zvlášť ředitele pro brněnskou a pražskou pobočku, ale že to může dělat jeden člověk. Automatizovali jsme také rozesílání e-mailů, což rovněž ušetřilo lidskou sílu. Pandemie nás nakopla i v oblasti digitalizace. Nově tak děláme třeba prohlídky bytů online pomocí videa,“ popisuje Vojtěch.

Firma se více zaměřila také na své PR a vylepšila vyhodnocování a cílení marketingových aktivit. Zjistila například, že cizinci nemají přesné informace o dění souvisejícím s pandemií v Česku – a tak jim začala každý den posílat newslettery a zásobovat je články na blogu.

I díky škrtům a transformaci očekávají Vojtěch s Andreou, že se letos dostanou na 80 až 90 procent loňského obratu ve výši 20,6 milionu korun. „Proměna byznysu nám přinese odhadem o 20 procent vyšší ziskovost,“ vypočítává Andrea.

„Asi jsme holt s Vojtou potřebovali nějaký kopanec, který nás donutil zase společně tvořit a posouvat náš byznys dál.“

Reklama
Reklama