skip to main content
Daily Cover

Schizofrenie autoprůmyslu. Prodeje klesají, dodavatelé nestíhají vyrábět

5 minut čtení

Když se podíváte na oficiální statistiky, které v posledních týdnech přicházely z automobilového průmyslu, na první pohled získáte dojem, že se sektor stále potácí v krizi.

Evropa za únor ohlásila pětinový propad v prodejích osobních vozů, a v lednu dokonce čtvrtinový. Škoda Auto v minulém týdnu představila výsledky za loňský rok, ukazující více než poloviční propad zisku a mírný pokles tržeb.

Do toho ve vzduchu visí nejistota kolem pandemie a s ní souvisejících opatření. Na druhý pohled už to ale tak hrozné není – obzvlášť pokud se bavíme o České republice. 

„Výroba automobilů v Česku si za současných složitých podmínek stojí velmi dobře,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR. Pokles produkce českého automotive sektoru totiž v prvních dvou měsících tohoto roku činil meziročně 13,6 procenta, v Evropě ale zájem o nové vozy klesl o dvacet až třicet procent.

Srovnání prodejů osobních vozů v EU v jednotlivých letech a meziroční propady v procentech | Zdroj ACEA
Reklama

Srovnávat letošní čísla s loňskými je ošemetné, jelikož loňský rok byl kvůli pandemii velmi proměnlivý. Na jeho začátku jely výrobní linky naplno, a proto bylo letos v lednu i únoru těžké loňské výkony dorovnat.

Naopak v březnu i dubnu se dá očekávat meziroční růst ve výrobě, protože loni mnohé fabriky v jarních měsících nuceně stály. Pozornost odborné veřejnosti se tak ohledně meziročního srovnání bude upírat spíše k předcovidovému roku 2019.

Subdodavatelé nevědí, kam dřív skočit.

Současným statistikám se doslova diví a zároveň na ně hledají odpovědi čeští subdodavatelé oslovení Forbesem. Ti totiž poslední půlrok nevědí, kam dřív skočit.

„Jsme ve schizofrenní situaci. Všude čteme, že prodej aut klesl o dvacet až třicet procent, ale nám objednávky vůbec neklesají,“ říká k tomu majitel skupiny Isolit-Bravo a 99. nejbohatší Čech Kvido Štěpánek.

Majitel společnosti Isolit-Bravo Kvido Štěpánek | Foto David Turecký

Jeho firma dodává plastikářské výrobky například pro automotive dodavatele komponentů, jako jsou Grammer či Magna, nebo přímo pro Škodu Auto.

Ta mimo jiné nedávno omezila výrobu kvůli nedostatku čipů na trhu, což ale Štěpánek také nepociťuje. „Poptávka odpovídá době, která byla už před covidem,“ říká k tomu.

Štěpánkova slova potvrzují i jeho kolegové. „Výroba teď jede plnou parou, spíš nám chybí lidi, kteří jsou doma v karanténě nebo přímo s covidem,“ řekl Forbesu v nedávném podcastu Vlastislav Bříza, majitel skupiny Koh-i-noor, která kromě tužek a zdravotnických potřeb zajišťuje i strojírenskou nebo plastikářskou výrobu pro automobilky.

Osmapadesátý nejbohatší Čech zároveň přiznal, že je ze statistik ohledně propadu prodejů vozů také nervózní. 

Na pokles v objednávkách se kontinuálně připravuje i skupina Awec Group Kateřiny Beránkové, zajišťující dodávky komponentů, jako jsou silentbloky pro evropské výrobce vozů včetně luxusních značek typu Bentley nebo BMW.

Jenže propady od loňského léta ne a ne přijít. „Měli jsme extrémně silný první kvartál. Pořád vyrábíme na 120 procent,“ říká k tomu Beránková a vzápětí se dělí o svůj osobní průzkum trhu.

Reklama

„Komunikuji s lidmi z oboru, kteří provozují například autosalon, a ti říkají, že mají také dobré prodeje,“ snaží se navzdory statistikám přijít na kloub vysoké poptávce na celém trhu, kde nyní sleduje i růst cen materiálů, jako je ocel nebo hliník.

Statistiky výroby vozů v Česku | Zdroj Autosap.cz

„U dodavatelů je patrný nárůst produkce od druhé poloviny loňského roku a podle informací, které od našich členů máme, je objem nových zakázek na letošní rok příslibem pro další vývoj,“ dodává k tomu za členy Sdružení automobilového průmyslu jeho výkonný ředitel Zdeněk Petzl.

Oslovení dodavatelé ale na dotaz, kde vidí původ neutuchající poptávky, shodně odpovídají, že pravý důvod sami neznají. „Čím to je, přesně nevíme. A jak vše půjde dál, také ne, protože vidíme jen dva týdny dopředu, na které máme přesné objednávky od automobilek,“ říká k tomu Kvido Štěpánek.

„Nevíme, jestli automobilky nedoplňují sklady. Nejsme schopni to zjistit,“ přidává se Bříza z Koh-i-nooru. Kateřina Beránková si ale přesně tohle myslí: automobilky podle ní po loňských nucených odstávkách výroby stále doplňují materiál do skladů.

Majitelka Awec Group Kateřina Beránková | Foto Tomáš Škoda

Konkrétně u své firmy vidí důvod i v tom, že se v očekávání nástupu elektromobility zastavuje vývoj nových součástek, protože do nich už nemá smysl investovat – raději se používají ty starší.

„Některé součástky děláme už deset let, přitom když jsme s nimi začali, měly za dva roky skončit. Například Volkswagen teď oznámil konec výroby spalovacích motorů a i to může být důvodem, že bude některé díly používat napříč různými platformami, a tím si šetřit náklady na vývoj a výrobu něčeho nového, co brzy bude potřeba,“ vysvětluje Beránková.

Ostře sledovaný Suez

Čeští dodavatelé automotivu tak v současnosti řeší jiné problémy než nedostatek zakázek. To, co je po celý loňský rok trápilo a co trvá dodnes, jsou problémy se zpožďováním dodávek komponentů.

„Z vyšší moci chybí dodavatelé materiálu, s tím máme velké starosti,“ potvrzuje Bříza a přidává se k němu i Beránková. „Strašně nás pálí součástky z Asie, jsou totiž obecně velké problémy v námořní dopravě,“ říká majitelka Awec Group, která šla hned po hovoru s Forbesem zjišťovat situaci kolem nákladní lodi uvázlé v Suezském průplavu.

Ta v minulém týdnu doslova zašpuntovala výměnu zboží právě na tepně mezi Evropou a Asií. „Mám strach, že se transport ještě zhorší.“

Recesistický profil bagristy ze Suezu na Twitteru

Co je pro jedny jen vtipnou událostí a příležitostí k vytvoření „memes“ s využitím fotografie, kdy se jeden nebohý chlapík s malým bagrem snaží uvolnit obří loď uvázlou na mělčině, je pro druhé doutnajícím problémem – obzvlášť v segmentu automotivu.

„Automobilový průmysl je charakterem výroby velmi úzce propojeným ekosystémem. V převažujícím režimu výroby ‚just-in-time‘ a ‚just-in-frequence‘ jsou subdodávky prakticky ihned po doručení využity ve výrobě,“ vysvětluje Petzl ze Sdružení automobilového průmyslu.

Navzdory čerstvým dobrým zprávám ze Suezu to znamená, že zpoždění v logistickém řetězci může ochromit v podstatě celou výrobu. Proto se dodavatelé pohybují v tvrdém obchodním prostředí s hrozbou vysokých sankcí. 

„V automobilovém průmyslu nikdo nezohlední, že je nějaká pandemie, nějaká vyšší moc. Neexistuje, že byste něco nedodal,“ popisuje realitu majitel společnosti Isolit-Bravo Kvido Štěpánek.

„Pokuty za zpoždění jsou obrovské a nikoho nezajímá, že máte výpadek v lidech nebo v materiálu, což se nyní děje. Subdodavatel vám oznámí, že materiál dodá namísto za šest za devět týdnů, a vy musíte dělat, co umíte.“

Reklama
Reklama