Čtyřsetmetrový špunt minulý týden zacpal nejdůležitější obchodní tepnu spojující Asii s Evropou. Teď se však podle všeho v Suezu konečně blýská na lepší časy. Kontejnerovou loď Ever Given, která od úterý blokuje Suezský průplav, se podařilo částečně vyprostit.

Z východního břehu kanálu se podle satelitních snímků podařilo částečně vyprostit hruškovitou příď obřího plavidla. Záď lodi se tak posunula a už se nachází uprostřed vodní plochy, píše agentura AP.

„Plavidlo se podařilo částečně uvolnit pomocí tahacích a tlačících manévrů. Polohu plavidla se pak podařilo narovnat o 80 procent a záď se posunula od břehu kanálu o 102 metrů,“ uvedl Usáma Rabía, šéf správy průplavu.

Ever Given byla částečně uvolněna pomocí 10 remorkérů za přílivu. Konkrétní časový harmonogram pro úplné vyproštění lodi a uvolnění významné vodní cesty však stále není znám.

Až se dnes v 11:30 místního času vrátí příliv, záchranné posádky obnoví své pokusy zatáhnout loď doprostřed vodní cesty směrem k Velkému Hořkému jezeru, což je vodní plocha na půli cesty mezi severním a jižním koncem kanálu, uvedl Rabía. Dodal, že plánem je následně plavidlo podrobit technické kontrole.

Přes noc několik bagrů pracovalo na vysávání 27 tisíc metrů krychlových písku a bláta kolem lodi. Dnes se do prací zapojí další silný remorkér Carlo Magno.

Japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, která je vlastníkem plavidla Ever Given, uvedla, že loď bude po uvolnění moci pokračovat v cestě s tím, že její motory jsou funkční.

Vyprostit 400 metrů dlouhou kontejnerovou loď se týmy dosud snažily pomocí bagrů a remorkérů, přestože analytici upozorňovali, že to k uvolnění 220 tisíc tun vážícího kolosu nemusí stačit.

Jelikož se okno pro uvolnění plavidla tento týden zužuje a příliv ustupuje, vzrůstají obavy, že úřady budou nuceny loď zlehčit odstraněním 20 tisíc kontejnerů. Jedná se přitom o složitou operaci vyžadující speciální vybavení, které se v Egyptě nenachází, píše AP. Operace by se tak podle agentury mohla protáhnout na několik dnů až týdnů.

Každý den prodlevy přitom znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Na uvolnění vodní cesty podle agentury AP stále čeká nejméně 367 lodí.

Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující dobytek. Desítky plavidel pak zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží o zhruba dva týdny a může zpozdit dodávky.