skip to main content
Jak být lepší

Sedíte déle než půl hodiny? Zjistěte, proč byste měli okamžitě vstát

Přestože řada z nás většinu dne prosedí, jde o tělu nejméně přirozenou pozici, která nám ničí zdraví. Co je na sezení tak škodlivého a jak to vyřešit, aniž byste museli dát v práci výpověď?

Nejde o sezení jako takové – je ostatně od nepaměti považováno za odpočinkovou pozici. Nebezpečnější je setrvávat v sedu déle než půl hodiny.

„Po této době dochází v těle k nezvratným procesům poškozujícím zdraví. Lékaři zjistili poškození vnitřních orgánů, onemocnění srdce, slinivky, nedostatečné prokrvení těla i sníženou funkci mozku,“ popisuje pohybová terapeutka Tereza Náplavová.

„Nedostatek pohybu způsobuje vysoký krevní tlak, zvýšený cholesterol, cukrovku, degeneraci svalů, poškození pohybového systému. Během třicetiminutového sezení také dochází ke zpomalení metabolismu až o 94 procent,“ vyjmenovává.

Její slova potvrzuje i mnoho různých studií z uplynulých let. Například podle brazilského výzkumu z roku 2016, který zveřejnil American Journal of Preventive Medicine, zvyšuje delší než tříhodinové sezení denně riziko úmrtí o 3,8 procenta a zkracuje délku života o zhruba tři měsíce.

„Nezdravé je sezení v pozici, která je v Evropě nejčastější, tedy na klasické židli, kdy v kolenou i v kyčlích není větší úhel než devadesát stupňů. Nedochází při něm k rozhýbání těla, objeví se ztuhlost v kolenou, kyčlích a páteři,“ vysvětluje terapeutka. Průměrný Evropan přitom sedí každý den minimálně sedm hodin.

„Projděte si svůj běžný den. Než ráno vstanete, možná chvíli sedíte na posteli a kolena svírají pravý úhel. Poté si dojdete na záchod. V Evropě máme vysoké toalety, a tím pádem zase pravý úhel. Kyčle i kolena ho svírají během snídaně, pak při přesunu do práce, ať už jedete autem, vlakem, či autobusem,“ připomíná Náplavová, že sezení se netýká jen samotné práce.

„Pokračujete v práci, při obědě… Bohužel sezení je v naší společnosti běžná norma a málokoho znepokojuje,“ upozorňuje.

Jak správně sedět

Pokud chcete sedět co nejméně škodlivě, měli byste mít téměř natažené nohy, samozřejmě nepřekřížené, a v zádech být spíše zaklonění, samozřejmě s jejich kvalitní podporou. Jde o celkem pohodlnou pozici, kterou je však náročné v běžné kanceláři vytvořit. 

Jistě znáte i často opakované poučky, že páteř má být v jedné linii, hlava nepředsunutá. Monitor že by proto měl být ve výši očí, abychom hlavu nemuseli sklánět. Ramena nemáme krčit směrem k uším. 

Reklama

Židle problém neřeší

Než půjdete vyčinit nadřízeným, že vaši kancelář špatně zařídili, je dobré vědět, že ani ta nejlepší ergonomická židle problém se sezením nevyřeší. Je samozřejmě fajn mít na míru nejen židli, ale také stůl nebo třeba myš k počítači – co vyhovuje menším postavám bude jen těžko vyhovovat vyšším.

Ještě důležitější je jednoduše nesedět tak dlouho a také střídat pozice. „Pozice v sedu je pozice relaxační. Čím déle v ní jsme, tím víc relaxujeme. Tělo nám po čtyřiceti minutách doslova usne. Ale my neusneme, pracujeme, zatěžujeme mozek prací, přijímáme jídlo. A to nejde dohromady,“ vysvětuje Náplavová.

Pro opětovné nastartování metabolismu stačí devadesát sekund.

„Jestliže je tělo v relaxační fázi, ale mozek pracuje, soustředí se, k tomu přijímá jídlo, je to pro organismus obrovská zátěž. Jediná rada proto je: Co nejvíc narušovat pasivní sezení,“ říká.

Nejlepší způsob, jak udržet své tělo aktivní, je ideálně po třiceti minutách vstát a trochu se projít. Podle doktorky Joan Vernikos, vědecké pracovnice a bývalé ředitelky divize Life Sciences společnosti NASA, stačí pro opětovné nastartování metabolismu devadesát sekund.

Kompenzujte sezení chůzí

Chvíle, kdy nemusíte sedět, využijte k pohybu a posílení svalstva celého těla. Tělo pak bude méně trpět. Skvělým kompenzačním „sportem“ je obyčejná chůze. Je dokonce ještě lepší než běh – zvládne ji každý a není třeba znát žádnou speciální techniku.

Zkuste tedy chodit co nejvíce. Ideálně funkčně, během dne, ať toho nachodíte co nejvíce. Nechte doma auto, z tramvaje vystupte o něco dřív, choďte po schodech, zvykněte si na porady a schůzky za chůze. Choďte, zatímco telefonujete.

„Zařaďte do svého dne také dřep. Například si zkuste čistit zuby v dřepu. Sledovat večerní zprávy v televizi opět v dřepu. Inspirujte se dětmi, spolu s nimi si chvíli hrajte dole v dřepu nebo v sedu na patách,“ přidává další funkční tip Tereza Náplavová.