Češi, zvykejte si. Tohle auto budeme od podzimu v Česku vídat nejspíš denně. Češi totiž Škodu Fabii milují. I proto se vyrábí už dvaadvacet let a z mladoboleslavských linek bude minimálně dalších šest sjíždět dál. Větší, chytřejší, lépe vybavená. A taky za víc peněz.

Pravidlo prodejců nových i ojetých aut mluví jasně –⁠⁠ zákazník chce vždycky o třídu větší auto, než na které má zrovna peníze. Škoda Auto na tom skvěle postavila svůj byznys hlavně s octavií a superbem. A teď do party přibírá fabii.

Fabie totiž dokonale ctí úzus, že nový model toho samého auta musí být větší. Ideálně ve všech směrech. Dosáhlo to takových rozměrů, že rozvor, což je údaj, který má zásadní vliv na to, kolik je uvnitř místa, je větší než u první Škody Octavia z roku 1996. 

Škodovácká novinka se vůbec poprvé na délku přehoupla přes čtyři metry. Oproti současné verzi je tak delší o jedenáct centimetrů, širší o pět. Adekvátně tomu se zvětšil i kufr, který s objemem 380 litrů ztrácí na o třídu větší Volkswagen Golf jen jediný litr.

Snaha nabourat se do skupiny větších a dražších aut tím ale u fabie nekončí. Kromě rozměrů do toho jde i prostřednictvím výbavy.

Ta nově zahrnuje například samostatné parkování, vyhřívané čelní sklo, digitální kokpit za volantem místo budíků s ručičkami, hlídání jízdy v pruhu, rozpoznávání dopravních značek či třeba adaptivní tempomat, který do rychlosti 210 kilometrů za hodinu automaticky upravuje rychlost jízdy podle vozidla jedoucího vpředu…

Nová Fabia Combi se na silnicích objeví nejspíš až za dva roky.

Výčet by mohl pokračovat ještě dlouho, ale je potřeba si přiznat, že oproti současnému modelu znamená bohatší výbava už v základní verzi také to, že cena té nejlevnější fabie narostla. V základu už se nedá dostat pod 329 900 korun. A to je o 50 tisíc víc než u současného, byť méně vybaveného modelu.

Co za tuhle cenu dostanete? Vedle osmdesátikoňového tříválce pod kapotou například přední LED světla, manuální klimatizaci, asistenta rozpoznání únavy, nastavitelný omezovač rychlosti, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka nebo elektricky ovládané výškové nastavení předních sedadel a jen předních oken. Na palubní desce pak posazený šestiapůlpalcový dotykový displej.

Z motorů budou na výběr jen ty benzinové –⁠ tři tříválcové, jeden čtyřválec. S naftou se nepočítá. Nejslabší tříválec 1.0 MPI dostal výkon 80 koní, dva jednolitry TSI pak 95 a 100 koní. 

Na vrcholu nabídky bude čtyřválec 1,5 TSI s výkonem 150 koní propojený se sedmistupňovou převodovkou. Škodovka slibuje, že s tříválcem a plnou příplatkovou padesátilitrovou (standardně je jen čtyřicetilitrová) nádrží se dá ujet až 900 kilometrů.

I do fabie naplno proniká internet, což je potřeba pro aktualizaci mapových podkladů online navigace. Infotainment se dá ovládat jak hlasem, tak i jen pohyby rukou ve vzduchu.

A protože všichni potřebujeme pořád něco dobíjet, ve fabii může být najednou až pět USB-C konektorů. V duchu škodováckého hesla Simply clever se jeden z nich dostal i do vnitřního zpětného zrcátka –⁠ typicky pro dobíjení palubní kamery.

Simply clever nápady jedou ve fabii vůbec ve velkém. Podle automobilky je drobných vychytávek, které mají život posádky zjednodušit, celkem třiačtyřicet.

Klasiku v podobě škrabky na led ve víčku nádrže nebo deštníku ve dveřích řidiče už známe. Nové je například sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, což se hodí pro přepravu dlouhých předmětů, dvě odkládací kapsy na mobily na zadní straně předních sedadel nebo držák karet a mincí ve víku schránky před spolujezdcem.

Fabia bude určitě chtít získat maximální počet pěti hvězdiček v nárazových testech Euro NCAP. Cesta k tomu vede i přes šest airbagů v základu a celkových devět za příplatek. Aby ale na jejich explozi vůbec nemuselo dojít, je tu ještě chytrá technika.

Konkrétně hlídač mrtvého úhlu, monitorující auta až do vzdálenosti sedmdesáti metrů, nebo už zmíněný asistenční systém pro jízdu v pruhu, který jemnými zásahy do řízení hlídá, aby fabia s posádkou nepřejela dělicí čáru nebo krajnici.

Nová fabia, o kterou je dlouhodobě největší zájem v Česku, Německu a Polsku, má před sebou ještě půl roku, než se dostane k prvním zákazníkům. Mnohem delší doba však uplyne, než se to samé podaří verzi kombi, u které dlouho zůstávalo nejisté, jestli se vůbec dostane do výroby.

Nakonec na to vedení koncernu Volkswagen kývlo. Kvůli váhání ale na silnice vyjede nejspíš až za dva roky. Do té doby v nabídce zůstane současný model.

Co na ni říkají

Ondřej Chamilla, magazín Faster

Zatímco odcházející třetí generace Škody Fabia patří mezi nejmenší auta ve své třídě, nová fabia výrazně naroste. Vzadu se pohodlně posadí i dva dospělí muži, velikost kufru je na úrovni vozů nižší střední třídy, a není tedy divu, že celé auto působí výrazně dospěleji.

Jestli se bude českému zákazníkovi líbit? Já jsem přesvědčen, že ano. Design vychází ze současného úspěšného směru značky Škoda a díky širší a o něco nižší stavbě karoserie působí na silnici pohlednějším dojmem.

Interiér má podstatně zajímavější palubní desku, kde můžete mít výrazný dekor a nepůsobí to tak levně jako odcházející model. Naštěstí se celkové ovládání nesoustředilo jen na dotykový displej, ale máte i klasický panel klimatizace. Ocenění si zaslouží i drobný detail v podobě vlastních výdechů klimatizace, což v této třídě nebývá zvykem.

Z hlediska jízdy je jasné zacílení na komfort. Auto se ovládá velmi snadno, zároveň je o dost tišší i s tříválcem bez zásadních vibrací od motoru. Opět se mi na jazyk dere slovo „dospělejší“. Hlavní výhrou fabie v konkurenčním boji ale bude dnes už zcela raritní varianta kombi, kterou kromě Škodovky nikdo nedělá.

Radek Laube, automobilový designér

Fabia dostala novou platformu, a díky tomu může mít proporce, které z ní dělají zas o něco živější a sebevědomější model. Řekl bych, že je to velice promyšleně navržená škodovka, přesně taková, jakou ji očekáváme. 

Tvarově moc neexperimentuje, nesnaží se šokovat a raději kontinuálně rozvíjí to, v čem je dobrá tak, aby byla moderní a současná zároveň. Asi nejlépe by to bylo vidět, když si představíme novou fabii stojící mezi předchozí generací a nejnovějším enyaqem.

Oproti minulé generaci je viditelný výrazný posun hlavně v proporcích, na druhou stranu ve srovnání s enyaqem je zas cítit jasná příslušnost ke značce a to, že máte před sebou novou škodovku, poznáte skoro z každého čtverečního centimetru karoserie.

Silná identita pak dovoluje hrát si s hezkými detaily, jako je například linka vycházející z masky, která pokračuje přes přední kola až do boků, kde vytváří motiv české vlajky. Důležitost podobných prvků tkví v tom, že v rámci rodiny Škoda vytváří originální charakter jednotlivých modelů.