skip to main content

Seriálové fenomény Mandalorian a WandaVision našly cestu proti Netflixu a bingewatchingu

Konkurovat rozjetému Netflixu ve válce streamingových společností je těžké. A i když se o to snaží leckdo, Disney+ má přece jen v něčem lepší pozici: disponuje dvěma vzácnými značkami Marvel a Star Wars.

A obě zatím dokáže výborně těžit.

Z prvního hraného Star Wars seriálu Mandalorian se stal hit, který ke konci loňského roku pomohl nalákat k Disney+ 95 milionů předplatitelů, a událostí prvních měsíců roku je zase WandaVision, první marvelovský seriál od této služby, který se stal podle studie společnosti Parrot Analytics nejžádanější televizní show současnosti.

Přesná čísla diváků k dispozici nejsou, ví se však, že pod zájmem uživatelů při startu sedmé epizody celé Disney+ spadlo a že sledovaností v lednu překonala i velepopulární Bridgertonovi od Netflixu.

Disney+ nemůže konkurovat Netflixu kvantitou, ale i s minimální produkcí dokáže takřka disneyovské zázraky. Vždyť za pouhých 15 měsíců fungování nasbíral skoro polovinu uživatelů, kolik má právě Netflix (203,7 milionu). A to zatím Disney+ na rozdíl od Netflixu není k dispozici celosvětově a bohužel ani v Česku.

WandaVision, který se točí okolo dvou hrdinů z marvelovského světa Scarlet Witch a Visiona, dokonale vystihuje disneyovský recept na úspěch. Odhlédněme nyní od toho, že marvelovky jsou fenomén samy o sobě a hraný seriál z tohoto světa by k sobě vždy logicky poutal pozornost.

Reklama

WandaVision však svým obsahem jde dokonale naproti formě vydávání jedné epizody týdně. Každý díl totiž obsahoval spoustu narážek na jiná popkulturní díla, záhad či easter eggů, čímž dokázal kolem seriálu neustále udržovat napětí a živou diskusi. Podle The Atlantic dokonce WandaVision stvořil nový druh televizní zábavy: „appointment TV“. Tedy seriál, který není nutný jen vidět, ale především ho s někým probrat. Ne náhodou se na něj skupiny přátel dívaly společně třeba na Zoomu.

Od premiéry, která byla 15. ledna, až do posledního devátého dílu vysílaného 5. března, tak seriál vzbuzoval zvědavost, a tím lákal stále další diváky. Disney+ tím dokázalo neustále vodit na svou stránku zájemce a držet je v napětí. Netflix razí dlouhodobě opačný přístup: vypouští seriály od začátku kompletní a svádí tak diváky k jejich zhlédnutí na jeden zátah. Disney+ nyní ukazuje, že to nemusí být nejlepší, či přinejmenším jediná funkční strategie.

„Když vyjde nějaký seriál celý, jako se to stává na Netflixu, vídáme ohromný zájem třeba během prvního týdne,“ prohlásil Wade Payson-Denney, analytik společnosti Parrot Analytics. „Kdežto když vycházejí epizody po týdnu, popularita postupně roste, obzvlášť u takových seriálů jako Mandalorian a WandaVision.“

Jednu nezpochybnitelnou výhodu to pro Disney+ má: dokáže tak k sobě po delší dobu lákat diváky a stačí jí k tomu jeden seriál, zatímco Netflix musí s binge metodou neustále chrlit nový obsah.

I díky tomu dosáhla tato relativně nová platforma na 95 milionů (přesněji 94,9 milionu) předplatitelů rychleji, než kdokoli včetně samotných lidí v Disney čekal. Původně totiž společnost mířila na číslo 60 až 90 milionů až v roce 2024! Teď už má pochopitelně vyšší cíle a ráda by tou dobou měla 230 až 260 milionů předplatitelů. Předpoklady má, jak se ukazuje, velmi dobré. Disponuje bohatou základnou z tvorby Disney i předloni koupeného studia 21st Century Fox a nyní se ukazuje, že se dokáže blýsknout i tím nejdůležitějším, původní tvorbou. 

A vzhledem k tomu, jak velkolepé plány má se značkami Star Wars a Marvel do budoucna, zdá se, že její raketový růst bude nadále pokračovat. Už 19. března bude mít premiéru další marvelovský seriál The Falcon and the Winter Soldier, který se mimochodem natáčel také v Česku.