První ročník Signal Festivalu začal Martin Pošta se svým týmem plánovat už v roce 2010, aby v roce 2013 poprvé rozzářil pražské ulice moderním světelným a digitálním uměním. Letos slaví Signal Festival jubileum – koná se totiž jeho desátý ročník.

Prahu akce rozsvítí od 13. do 16. října a nabídne návštěvníkům patnáct instalací na dvou festivalových trasách. Letos poprvé se díla kromě centra města objeví také ve Vršovicích.

Jedním z hlavních lákadel festivalu je dílo jednoho z nejznámějších českých designérů Maxima Velčovského. Ten vytvoří na Mariánském náměstí světelnou instalaci tvořenou z vyhořelých a rozstřílených aut dovezených z válečných oblastí Ukrajiny. „Signal Festival je platforma, která reflektuje aktuální trendy v umění, a bylo by dobré se v rámci něj dotknout i tématu války. Přenést kus té hrůzy do centra Prahy,“ vysvětluje Velčovský.

Automobily přiváží na pražské náměstí, aby symbolicky svítily jako lucerny na všechny okolní instituce. „Já se pravidelně virtuálně utkávám v bojích na sociálních sítích s popírači války na Ukrajině a utrpení, které působí. Proto jsem se rozhodl do Prahy rozstřílené automobily přivézt jako takový corpus delicti. Jako připomínku toho, co se děje kousek za kopcem,“ dodává Velčovský.

Další velké jméno, které se na letošním jubilejním ročníku představí, je jeden z nejžádanějších umělců současnosti Refik Anadol. Zaměřuje se na umělou inteligenci, machine learning a práci s daty. A pro Signal Festival vytvoří dílo doslova na míru ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje a Centrem architektury a městského plánování (CAMP).

„Refik je superstar, proto máme hroznou radost, že vytvoří dílo přímo na míru naší projekční stěně v CAMPu. Využije k tomu městská data, což je doména, kterou chceme popularizovat,“ říká Štěpán Bärtl, vedoucí CAMPu.

Městští plánovači předali umělci sedmnáct terabajtů městských dat, které Refik Anadol přetvoří v unikátní projekci, v níž lidé budou moci rozeznat části Prahy.

Jelikož jde o jubilejní desátý ročník, chtěli pořadatelé program pojmout částečně i jako oslavu historie festivalu. „Nechceme nějaké gejzíry oslav, ale hodláme si výročí připomenout spíš spoluprací a partnerstvím s dalšími institucemi. Například s Laternou Magikou, kulturním centrem Vzlet ve Vršovicích, ČVUT nebo Kunsthalle,“ říká ředitel festivalu Martin Pošta.

Poslední zmiňovaná galerie Kunsthalle, kterou letos v únoru otevřela nadace The Pudil Family Foundation manželů Petra a Pavlíny Pudilových, představí dílo jednoho z nejúspěšnějších současných českých umělců na NFT scéně Ondřeje Zunky, který pracoval mimo jiné pro značky jako Nike, Prada nebo MTV.

„Ondřej Zunka je silné jméno na poli digitálního a audiovizuálního umění. Pro nás připravil nádherný projekt Photosystem II, který nabídne divákovi unikátní příležitost nahlédnout do procesu fotosyntézy,“ popisuje kurátorka Kunsthalle Praha Iva Polanecká.

Půjde o interaktivní instalaci, v rámci níž bude divák tvořit hlavní složku světla a postupně se stane součástí procesu fotosyntézy.

Během předchozích devíti ročníků přilákal Signal Festival do pražských ulic asi tři miliony návštěvníků, kteří mohli obdivovat 150 unikátních uměleckých instalací. A celkem se na festivalu prostřídaly asi dvě stovky umělců a uměleckých skupin z celého světa. „Za celou dobu šlo na výrobu instalací a děl asi 56 milionů korun od našich partnerů a z různých podpůrných programů,“ doplňuje Pošta.