Škoda Octavia je dlouhodobá královna domácí automobilky. Roky jde o nejprodávanější model, který Škodovce přináší i největší tržby. I proto se každá jeho proměna bedlivě sleduje. A jedna právě přichází.
Model Octavia posunul celou automobilku do vyšší ligy. Když se v roce 1996 rozjížděla její výroba, s nůžkami nabroušenými k přestřihávání pásky u toho byli i Václav Havel, CEO koncernu Volkswagen Ferdinand Piëch a samozřejmě i šéf automobilky Ludvík Kalma, jemuž se právě octavia stala osudnou, když za jejím volantem při nehodě o měsíc a půl později zemřel.
Octavia se v následujících letech stala prodejním hitem v Česku, ale hlavně v Německu i dalších zemích. Ve čtyřech novodobých generacích se jí totiž prodalo 7,1 milionu kusů, což ji dostalo do desítky nejprodávanějších aut v Evropě.
Její poslední, čtvrtá generace se světu představila v listopadu roku 2019 a v současnosti je vedle Česka nejprodávanějším autem například v Rakousku, Maďarsku nebo na Slovensku. Ve verzi kombi pak vede třeba i v Itálii nebo ve Švýcarsku.
Nicméně pravidla automobilového byznysu přikazují pomalu odcházející model oživit před tím, než pravděpodobně za dva roky Škoda Auto představí jeho nástupce.
Oživení přišlo právě dnes a ve srovnání s faceliftem předchozí generace, který vzbudil velké kontroverze dvěma oddělenými předními světly, nebyly změny tak razantní.
Vpředu se změnila maska, nárazník a světla. Vzadu je to nárazník, světla a logo v podobě nápisu Škoda, který je v novém designovém pojetí představeném loni na konceptu Vision 7S. Interiér pak dostane větší – třináctipalcový – dotykový panel čnící ve středu palubní desky.
Vylepšení se dočkal v ní ukrytý software a majitelé octavie se vůbec poprvé seznámí s umělou inteligencí ChatGPT, která je integrovaná do hlasové asistence. Další technologickou novinkou je parkovací manévr, který octavia zvládne provést sama.
Zvenku je změna nejvíc patrná při pohledu na čelní část auta. Ze spodní části upraveného nárazníku odpadla mlhovka a v hlavním světle přibyl další segment, který její funkci nahrazuje.
„Chtěli jsme lépe propojit masku a opticky ji roztáhnout. Propojit světla a masku do jednolitějšího celku,“ vysvětluje Petr Nevřela, vedoucí týmu designérů světel ve Škodě Auto.
Světla jsou pro Škodu Auto zásadní téma. I nezávislí automobiloví designéři se shodují, že právě jejich design je něco, v čem je Škoda Auto silná. Ta přední v omlazené octavii obsahují dva LED moduly, navíc zvýrazněné modře zbarveným detailem, který vypadá jako barevné křišťálové sklo.
Technicky pak světla přinášejí vylepšení v zavedení svícení Matrix LED druhé generace s modulem, který má 36 jednotlivých světelných segmentů ve dvou řadách, což je o dvanáct víc než u odcházející verze. Vedle schopnosti automaticky takzvaně vystínovat protijedoucí auta nebo postavy, které pak nejsou oslněny, tak nabídnou silnější světelný výkon.
Co se měnit nebude, je nabídka motorů. Škoda Octavia tak zůstává k dispozici se čtyřmi benzinovými a dvěma naftovými motory s výkony od 115 koní. Na špičce stojí varianta RS s výkonem 265 koní, což je o dvacet koní víc než model, který se bude doprodávat.
Zlepšit se má i bezpečnostní systém modernizovaného auta, v němž je předchozí asistent rozpoznání únavy řidiče rozšířen o rozpoznání pozornosti řidiče.
Ten sleduje jeho chování a vyhodnocuje míru únavy z různých řídicích systémů auta, včetně udržování jízdního pruhu. Pokud zjistí, že je řidič unavený, aktivuje ve virtuálním kokpitu akustické a vizuální varování ve třech stupních.
Jak se omlazení Škody Octavia projeví na její ceně, automobilka zatím nesdělila. V současnosti se dá základní model pořídit za 619 tisíc korun ve verzi liftback a za 659 tisíc ve verzi kombi.