Výroba škodovek v jednom ze dvou ruských závodů definitivně končí. Vedení koncernu Volkswagen se rozhodlo po devíti letech opustit fabriku GAZ v Nižním Novgorodu.

Čtyři sta tisíc aut, z nichž naprostá většina na sobě měla logo mladoboleslavské Škody Auto, dělníci a roboti sestavili od roku 2011 v závodu ruského koncernu GAZ zhruba 430 kilometrů severovýchodně od Moskvy. S tím je teď konec.

Naplnila se tak slova šéfa škodováckých odborů Jaroslava Povšíka. Ten možnost opuštění Nižného Novgorodu v rozhovoru pro ČTK zmínil už na konci května. „Určitě víme, že Rusko nedáme dohromady. Nižnij Novgorod odepíšeme,“ uvedl Povšík. 

Výroba v Nižním Novgorodu, ale i v dalším ruském závodě Volkswagenu v Kaluze se kvůli válce zastavila zkraje března a vedení koncernu od té doby řešilo, co s tamními podniky dál. Pokračování výroby brzdí hlavně nedostatek dílů vyrobených v zemích Evropské unie a na Ukrajině, které se kvůli sankcím nedají do Ruska dovézt. Roli hraje i to, že se nedá odhadnout, kdy a jestli vůbec se situace uklidní.

Pro Volkswagen a Škodu Auto, která je za ruský trh v rámci koncernu zodpovědná, aktuální krok představuje vyřešení pouze jednoho problému ze dvou. A to ještě toho menšího.

Závod v Nižním Novgorodu totiž Volkswagenu nepatří. Koncern jen od roku 2011 využíval volné kapacity v prostorách automobilky GAZ, v níž výrazný podíl drží evropskými sankcemi stíhaný Oleg Děripaska.

Koncern dá ruským zaměstnancům výplatu až do konce letošního roku.

Za tu dobu odtud vyjelo víc než 400 tisíc nových aut, která skončila buď přímo v Rusku, nebo v okolních postsovětských státech. A šlo přitom hlavně o škodovky. Vedle Modelů Kodiaq, Karoq a Octavia se pak na stejném místě montovalo ještě malé SUV od Volkswagenu pojmenované Taos.

Volkswagen zhruba dvěma stovkám zbývajících zaměstnanců nabídl výplatu a úhradu zdravotního pojištění až do konce letošního roku. Veškeré vybavení pak koncern přestěhuje do závodu VW v Kaluze, který přímo vlastní a v němž zaměstnává přes čtyři tisíce lidí. I tady ale výroba už od března stojí, zatímco zaměstnanci dostávají dvě třetiny původního platu.

Cash je king
Vydání Forbesu Cash je king

Opustit Kalugu však Volkswagen nechce, ačkoli ho to stojí spoustu peněz. Úplný odchod by byl ale z momentálního pohledu finančně ještě výrazně bolestivější. Koncern tak podle všeho vsadil na vyčkávací taktiku.

Že se ale situace nijak nevyvíjí, nedávno Forbesu potvrdil i Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto odpovědný za oblast prodeje a marketingu. „Pořád bohužel platí, že výroba stojí a zaměstnancům zatím pořád platíme to, co je dáno zákonem. Žádné další rozhodnutí nepadlo.“

Ke klidu šéfů v Německu i Mladé Boleslavi navíc nepřispívají ani vyjádření Vladimira Putina, který minulý měsíc prohlásil, že zahraniční společnosti, které opustily Rusko, budou svého rozhodnutí litovat.

„Budou toho litovat, ne proto, že bychom někomu něčím hrozili. Budou toho litovat, protože Rusko je země s velkým potenciálem,“ uvedl Putin na moskevském setkání s mladými podnikateli.

Problém po odchodu Volkswagenu má i skupina GAZ, které zůstal volný závod. Jeho uzavření ale podle ruské agentury Interfax není v plánu. Místo toho GAZ hledá možnosti, jak jej zaplnit jinými zakázkami.