Dobré zprávy se letos zatím vedení společnosti Smartwings obloukem vyhýbaly. Stejně jako ostatním aerolinkám i jí udělala pandemie tlustou čáru přes rozpočet a firmě se propadly příjmy o 90 procent. Události posledních dní a týdnů by však manažerům Smartwings alespoň dva drobné úsměvy na tváři vykouzlit mohly.

O ten první se tento týden zasloužili čeští poslanci, když schválili novelu, která u některých firem prodlužuje institut ochrany před věřiteli o další tři měsíce. Tedy až do konce února 2020. Nebýt toho, mohli by věřitelé u Smartwings „klepat na dveře“ už teď v listopadu.

S návrhem novely přitom nesouhlasili čeští senátoři a vetovali jej. Poslanci však na jejich výhrady nedali a nakonec jejich veto přehlasovali.

Vydání Forbesu Kill Vir

Aby z této legislativní změny mohla jakákoliv společnost profitovat, bylo zapotřebí, aby o takzvané moratorium požádala nejpozději do konce letošního srpna, což Smartwings i dceřiné ČSA splňují. Proto se ani v nadcházejících třech měsících nemusejí obávat, že by na ně byl z důvodu nedostatečné likvidity vyhlášen úpadek.

Majoritním vlastníkem Smartwings je několik českých subjektů včetně firmy Unimex Group miliardářů Jiřího ŠimáněhoJaromíra Šmejkala. Zbylých 49 procent akcií ve společnosti drží čínská státní firma CITIC.

Smartwings se nicméně stále nepodařilo s bankami dohodnout na poskytnutí kýženého úvěru se státní garancí, který by společnosti zajistil další fungování. Teď nicméně dostala tolik potřebný prostor na nalezení vhodného způsobu záchrany. Jen čas ukáže, jestli to bude na odvrácení hrozby bankrotu stačit.

Boeing vrací 200 milionů

Druhý úsměv zařídila na tváři manažerů Smartwings americká společnost Boeing. Podle serveru Zdopravy.cz totiž konstruktér letadel vrátil tuzemskému přepravci zálohu za jedno nedodané letadlo B737 MAX ve výši necelých 10 milionů dolarů (přes 200 milionů korun).

Stroj měl do flotily Smartwings přibýt nejpozději do konce září. Kvůli problémům s tímto konkrétním modelem, který je po dvou tragických nehodách již od loňského března plošně uzemněn, se tak ale nestalo a ani nestane.

Inkriminovaných MAXů, které by se snad už brzy mohly vrátit na nebe, má společnost ve svých řadách aktuálně sedm, dalších devět jich měla objednaných.

Kolik jich Smartwings nakonec doopravdy budou mít, je ovšem stále ve hvězdách. Vedení společnosti se již dříve nechalo slyšet, že kvůli odstavení už zakoupených strojů a nedodání dalších utrpěla firma jen do letošního března ztrátu asi dvě miliardy korun.

A protože ji Boeing za způsobené problémy dosud nijak neodškodnil, podala na něj společnost Smartwings žalobu.