Vyrábíme automobily, ale prodáváme také sny. Tak uvedl nejnovější model automobilky Aston Martin její šéf prodeje Marco Mattiaci. Stál přitom vedle brutálního supersportu V12 Vantage. Právě tímhle autem totiž končí patnáct let dlouhý příběh se jménem Vantage.

Automobilka jeho prostřednictvím uzavírá éru, po níž s největší pravděpodobností přijde nástupce s elektromotorem. Tohle loučení ale stojí za to. Užít si ho však bude moct jen 333 lidí na planetě, kteří byli dostatečně rychlí a movití, aby si alespoň jeden V12 Vantage z limitované edice mohli pořídit.

Motoristický sen se jim nicméně podařilo naplnit dokonale. Ještě během letoška totiž dostanou auto s dvakrát přeplňovaným dvanáctiválcem o objemu 5,2 litru s necelými 700 koňmi. Díky nim V12 Vantage zrychlí z nuly na stovku za 3,5 sekundy. Maximální rychlost je 322 kilometrů za hodinu.

Díky na zadní nápravu posílané síle tohoto velkolepého motoru a samozřejmě i díky použití materiálů snižujících hmotnost celého auta má V12 Vantage poměr výkonu a hmotnosti 390 kilogramů na tunu. To je o pětinu víc než u předchozího modelu Vantage V8.

Tuhle sílu je ale také potřeba nekompromisně zkrotit. Aston Martin k tomu má karbon-keramické brzdy s obrovitými kotouči. Vpředu o průměru 410, vzadu 360 milimetrů. Ve srovnání s ocelovými kotouči jsou tyhle brzdy o 23 kilogramů lehčí a automobilka slibuje, že jsou zkonstruovány tak, aby jejich brzdný výkon neklesl ani tehdy, když se zahřejí až na 800 stupňů Celsia.

Váha se samozřejmě srážela i jinde. Přední nárazník, kapota, přední blatníky a boční prahy jsou z karbonu. Z kompozitních materiálů je ale i zadní nárazník nebo víko kufru. Auto má i speciální odlehčenou baterii a nový výfukový systém z lehké nerezové oceli o šířce jednoho milimetru. Jen výfuk tak na váze oproti Vantage V8 ušetřil 7,2 kilogramu.

Ještě lepší řidičský zážitek má přinést také nastavení podvozku. Vantage V12 je proto vybavený adaptivními tlumiči a pružinami zavěšení kol, které jsou vpředu oproti předchůdci tužší o padesát procent, vzadu o čtyřicet procent.

Nekompromisní snaha o co největší výkon si vyžádala i úpravu karoserie, která se nově rozšířila o čtyři centimetry. Jinak by se do ní totiž podvozek s rozšířeným rozchodem kol ani nevešel. 

Na zádi auta pak designu kraluje křídlo, které vedle sportovního vzhledu pomáhá zajišťovat i maximální přítlak. Ten je při dosažení maximální rychlosti 204 kilogramů. Zajímavé je, že ten, kdo dá přednost větší nenápadnosti, křídlo může odmítnout. Automobilka ostatně uvádí, že jízdní vlastnosti budou díky úpravám na podvozku prakticky stejné. 

Aby byl dokonalý výsledek absolutní, nadbytečná kila se shazovala také v interiéru. Na přání tak jsou například sedadla Performance, která jsou jak jinak než z uhlíkových vláken. Ti, kdo si je objednali, oproti dvěma už tak sportovně střiženým standardním sedačkám, ušetřili na váze auta dalších 7,3 kilogramu. Se všemi úpravami se pak výsledná váha Aston Martinu dostala na 1795 kilogramů.

Jak už bylo řečeno, Aston Martin V12 Vantage už se koupit nedá. Jedinou možností je počkat na nabídku překupníků, kteří se u takto limitovaných edicí vždy zjeví. Cena už ale téměř jistě bude vyšší, než za jakou prodává automobilka. Ta prodejní cenu sice nezveřejnila, ale neoficiálně se mluví o startovací částce ve výši 200 tisíc liber, tedy nějakých šesti milionech korun.