Udržitelnost. Týká se dnes prakticky veškerého byznysu a tlak na produkci co nejnižší uhlíkové stopy bude dál růst. A platí to i pro obří hudební akce. Jednou z nich je i královéhradecký festival Rock for People s rozpočtem, který se letos přiblížil hranici dvě stě milionů korun.

„Děláme zábavu a kulturu pro desítky tisíc lidí, za kterou je schovaný i negativní dopad na životní prostředí. Proto bychom se měli snažit, aby byl co nejmenší,” říká Michal Thomes, který s přáteli festival založil v druhé polovině 90. let. Z jednodenní akce pro tisíc návštěvníků, kde hlavním tahákem byla kapela Tři sestry, je teď čtyřdenní hudební maraton s headlinery světové úrovně a areálem pro čtyřicet tisíc lidí. Jeho další ročník startuje už 8. června.

Ve festivalovém byznysu jste skoro třicet let. Jak se přístup pořadatelů k životnímu prostředí mění?

V posledních letech je tlak čím dál tím větší. Není ale od úřadů, ale spíš od návštěvníků i od nás samotných. Začali jsme se tím zabývat už při druhém ročníku festivalu, kdy jsme v roce 1996 začali jednorázové kelímky od návštěvníků vykupovat. Před deseti lety jsme pak byli jedním z prvních festivalů, který vsadil na omyvatelné znovupoužitelné kelímky. Vedle toho třídíme prakticky všechen odpad – hliníkové plechovky, sklo, textil, PET lahve, tetrapakové obaly, bioodpad… Celkem je to sedmnáct druhů odpadů.

Vratné kelímky a třídění odpadu už je dnes ale standard.

To máte pravdu. Proto se snažíme jít dál. Naším cílem je, abychom se do roku 2030 stali energeticky soběstačným areálem. Máme v plánu, že si v něm během roku budeme vyrábět a hlavně prostřednictvím vodíku ukládat energii, kterou následně využijeme během čtyř festivalových dnů.

Energii si bude vyrábět jak?

S využitím vodíku a fotovoltaiky. Aktuálně už třetí ročník budeme používat vodíkový generátor od jablonecké firmy Devinn. Prostřednictvím zeleného vodíku tak budeme pohánět nejen jednu stage, ale nabíjet i elektromobily a osvětlovat část areálu. K tomu nově letos přidáme bary, které budou využívat jen přenosné bateriové stanice na solární energii.

Novinkou bude i scéna s fotovoltaickou stěnou, kterou budu energií zásobovat konstrukce s fotovoltaickými panely s plochou velkou zhruba sto metrů čtverečních. Ta bude stát už před festivalem, budou se z ní nabíjet baterie a ty pak budou elektřinou živit veškerý program, který se na ní odehraje. Samozřejmě půjde o menší pódium, ale když to teď bude fungovat tady, v dalších letech to třeba půjde i na hlavních pódiích.

Kapela Green Day na hlavním pódiu v roce 2022.

Tam se tedy bez naftových generátorů zatím neobejdete…

U velkých pódií to bez naftových agregátů, které dokážou utáhnout obrovské zvukové i světelné aparatury, zatím nejde.

Letos díky partnerství s Toyotou budete používat elektrická a vodíková auta. Nestane se, že je budete nabíjet pomocí naftových agregátů?

Touhle cestou jít vážně nechceme. Část vozového parku se tak bude nabíjet z vodíkového agregátu. Část pak budeme dobíjet z mobilních dobíjecích stanic, které budeme mít připojené do pevného elektrického rozvodu. To se bude odehrávat přímo před očima návštěvníků.

Vodíková Toyota Mirai pro VIP hosty.

Kolik vás tahle řešení stojí?

Velká část je v rámci partnerských smluv, ale jinak platí, že dělat věci udržitelněji je v některých ohledech zatím dražší. Když se budeme bavit třeba o úklidu, tak pokud ho budeme řešit systémem „buldozer”, kdy se úklid během festivalu příliš neřeší a všechno se nakonec po festivalu shrne na jednu hromadu, je to určitě levnější řešení, než když důsledně třídíme. Takhle to ale dělat nechceme, protože to prostě není správné. Že nás opačný přístup stojí peníze navíc je něco, s čím prostě musíme počítat.

Takže o úspoře se tady mluvit nedá?

V tuto chvíli určitě ne. Nové technologie bereme jako zkoušku toho, jestli to vůbec může fungovat. Pokud jde ale o náklady, osobně věřím, že časem půjdou ceny fotovoltaických, bateriových i vodíkových řešení výrazně dolů a budou dávat smysl i ekonomicky. Vezměte si, kolik stál před deseti lety notebook a kolik stojí teď.

Pokud byste už dnes nebyli dostatečně „zelení”, uškodilo by vám to nějak?

U některých partnerů ano. U návštěvníků určitě a kdybychom to nedělali, určitě by nám to z pohledu image festivalu nepomohlo. Lidé chtějí vidět snahu přinejmenším ve třídění a recyklaci. To jsou věci, které hodnotí velmi pozitivně. Každým rokem také rostou i očekávání na větší zastoupení stánků s nabídkou bezmasých jídel. Neumím si představit, že by nějaký festival dnes mohl být trendy, kdyby jeho gastronomická část stála na klobásách a pivu.

Máte daný poměr nemasových stánků?

Nijak pevně to stanovené není, ale naše snaha je, aby jich bylo co nejvíc. Narážíme ale na to, že je těžké sehnat dostatečný počet prodejců, kteří vegetariánská nebo veganská jídla nabízí. Proto se paralelně snažíme ty, jež mají klasický sortiment, tlačit k tomu, aby nabídli i vegetariánskou variantu. Když k nám přijede pizzerie, která dělá čtyři druhy pizzy a všechny jsou s masem, vyžadujeme, aby přidali jednu vegetariánskou. 

Jsou hudební festivaly, které jdou v udržitelnosti ještě dál?

Myslím, že v rámci Česka jsme někde v čele pelotonu. V Evropě je hodně progresivní například portugalský Boom Festival, kde mě zaujaly jejich kompostovatelné toalety. Odpad z toalet pak zůstane v areálu jako hnojivo. To je něco, o čem v krátkodobém výhledu také uvažujeme. Stejně tak bychom rádi využívali vodu ze sprch na splachování záchodů.

Reagují na nový trend i kapely? 

Intenzita hovorů na téma udržitelného přístupu roste. Velcí průkopníci jsou například Coldplay. Je to ale samozřejmě těžké téma. Když taková kapela jede na tour, letí letadlem a veze si obrovskou produkci, což je něco, co nesmáznete tím, že vytřídíte pár tun odpadu.

Zároveň se ale objevují řešení, jak uhlíkovou stopu snížit. Víc se proto například používají lokální produkce, takže už se neděje to, že kapela letí z Ameriky a všechno vybavení si veze s sebou. Nebo v jednom městě na stadionu, kde je vybudované potřebné zázemí, odehraje víc koncertů, takže karavany trucků a autobusů nebrázdí svět.

Loňský ročník byl vyprodaný. Jak to vypadá letos?

Některé kategorie vstupenek jsou pryč, ale kompletně vyprodaní nejsme. Nicméně držíme se na očekávané křivce prodejů. Jsem proto lehký optimista v tom, že bychom se mohli vyprodanosti přiblížit. Jestli se to stane, bude to pár dnů před festivalem. Způsob, jak lidé nakupují vstupenky se zkrátka změnil. Mnohem víc to nechávají na poslední chvíli.

Náklady na produkci festivalu vzrostly až o čtyřicet procent.

Je ještě něco, co se v postcovidové éře změnilo?

I když jsme měli loni vyprodáno, nestalo se, že bychom vydělali nějaké obrovské peníze. Čelili jsme totiž brutálnímu zdražení všech dodavatelských služeb i lidské práce. Jednoduše řečeno dramaticky vzrostly náklady na produkci festivalu.

Jak odezněl covid, najednou všichni chtěli udělat akce, které dva roky posouvali. Do toho přibyly nové akce a výsledkem byla přeplněná sezona. Počet dodavatelů během covidu nenarostl a ti, kteří ho byznysově přežili, si najednou začali tvrdě určovat co budou a za kolik to budou dělat.

Jak moc vám náklady stouply?

Až o čtyřicet procent, což jsou desítky milionů korun.

Což se muselo projevit i na vstupném…

Projevit se to muselo. V roce 2019 jsme začínali prodávat celofestivalovou vstupenku za sedmnáct set devadesát korun, na letošní ročník to bylo za dva tisíce sedm set korun.

Jak porostou ceny za jídlo a pití v areálu festivalu?

Vnímáme, že vstupy stánkařů prakticky ve všem stouply, takže je jasné, že se to musí promítnout do koncových cen. Pořád ale máme možnost ceny lehce korigovat, aby se to nedostalo do takové úrovně, která už bude vrhat špatné světlo na festival.

Kolik bude stát pivo?

Od roku 2019 jdeme cestou bez exkluzivního pivního partnera a nabídli jsme prostor desítce pivovarů s pětadvaceti pivními značkami. Tehdy to asi působilo jako odvážný, možná až nesmyslný krok, protože jsme se zbavili příjmu a servisu jedné velké značky. Pohledem dneška to byla skvělá myšlenka, protože ochota pivovarů masivně investovat do takových akcí ochladla, což pak může být pro rozpočet festivalu zásadní problém.

My letos budeme mít necelých osmdesát druhů piv. Nikomu navíc neříkáme, za kolik má mít pivo. Plejáda piv je tak velká, že si každý najde to, co mu chutná, ale i to na co má peníze. Takže budeme mít craftová piva za víc než sto korun, ale zároveň budeme mít běžná piva prodávaná za cenu jako v pražských restauracích.

Headlineři Rock for People 2023

  • Čtvrtek – Slipknot
  • Pátek – Machine Gun Kelly
  • Sobota – The 1975
  • Neděle – Muse