Ryba na žaru, vůně opalovacího krému a prosolené vlasy. Léto a dovolená v Chorvatsku jsou pro tisíce Čechů zase o něco blíž. Asi nejvíc to platí pro dvacet tisíc nedočkavců, kteří už si koupili jízdenku do žlutých vlaků RegioJetu Radima Jančury ve směru k pobřeží Jadranu.
Chorvatsko nás potřebuje. A je to vidět. Chorvaté proto dělají maximum, aby se turisté včetně Čechů na jejich pláže zase vrátili. Za normální situace se letního exodu z Česka do Chorvatska (a po týdnu až dvou zase zpět) ročně zapojí zhruba 800 tisíc lidí. Covid-19 ale tuhle zálibu loni zpomalil.
Podle Dubravka Miholiće, ředitele pražského zastoupení Chorvatského turistického sdružení, přijelo v minulém roce do Chorvatska jen něco lehce přes půl milionu lidí s českým pasem. A Chorvaté věří, že letos se už přiblížíme k předcovidovým číslům.
V Chorvatsku se aktuálně počet nově nakažených koronavirem pohybuje o něco níž než u nás, což znamená zhruba dva tisíce pozitivně testovaných denně. Země ale zároveň masivně očkuje.
Od poloviny dubna navíc prioritně ty, kteří mají k turistům nejblíž, ať už jsou to zaměstnanci hotelů a restaurací, nebo sezonní pracovníci. A chorvatská vláda má v plánu přednostně očkovat i majitele soukromých apartmánů.
Ve výsledku by do startu letní sezony mělo vakcínu dostat zhruba 200 tisíc lidí, s nimiž jsou turisté nejčastěji v kontaktu. Chorvaté se zkrátka stejně jako loni rozhodli vstup do země v rámci možností maximálně usnadnit. V praxi to znamená hlavně vynechání několikadenní karantény po příjezdu.
Stejně jako loni tedy stačí vyplnit formulář, který je lepší mít při přejezdu hranic připravený, a mít po ruce především negativní PCR nebo antigenní test, který není starší než dva dny. Cestu budou mít volnou i ti, kdo prokážou, že jsou očkovaní nebo nemoc prodělali během uplynulého půl roku.
Bez roušek se to neobejde
Speciálně pro letošek pak Chorvatsko spustilo kampaň nazvanou Safe Stay in Croatia (Bezpečný pobyt v Chorvatsku), propojenou se stejnojmenným webem, který funguje i v českém jazyce.
„Jsou na něm veškeré aktuální informace o pravidlech vyžadovaných v restauracích, v ubytovacích zařízeních, ale i na lodích, které turisté často využívají,“ říká Dubravko Miholić. Součástí webu má být i projekt pojmenovaný „Chorvatské ostrovy – covid-free zóna“.
„Třetina komerčního ubytování se nachází na ostrovech, a proto je důležité, abychom poskytovali přesné informace o epidemické situaci na všech ostrovech, z nichž mnohé jsou zelené zóny,“ uvedla chorvatská ministryně cestovního ruchu a sportu Nikolina Brnjac. Zelené zóny představují bezpečná místa s žádným nebo velmi nízkým výskytem covidu-19.
Na zmíněném webu tak půjde jednoduše dohledat, jaká je situace na konkrétním ostrově. Kromě toho ale internetové stránky nabídnou i přehled všech testovacích míst pro turisty nebo údaje o lodních, pozemních a leteckých cestách mezi ostrovy a pevninou.
Značka Safe Stay in Croatia vedle toho bude plnit i jakousi funkci garanta. Podniky napojené na cestovní ruch splňující podmínky pro nešíření viru se do ní totiž budou moci přihlásit a turisté budou mít na webu šanci taková místa vyhledat a navštívit je s pocitem většího bezpečí.
Bez ohledu na to, jestli turisty čeká ubytování na pevnině, či na ostrově, je ale potřeba i během léta počítat s nošením roušek ve všech vnitřních prostorech a venku tam, kde není možné dodržet od ostatních lidí jedenapůlmetrový odstup. „Restaurace, bistra a bary mají v současné době uzavřené vnitřní prostory, ale vyžívat lze venkovní zahrádky,“ dodává Miholić.
Turisté pak mají možnost využívat i hotelové restaurace a bary tam, kde jsou ubytovaní. Je ale potřeba počítat s tím, že současné podmínky se do léta mohou ještě změnit. A to jak směrem k rozvolnění, tak i k jejich zpřísnění.
Vlaky se už začínají plnit
Češi jsou ale na takové podmínky zjevně ochotni přistoupit. Dopravce RegioJet Radima Jančury už od února prodal téměř dvacet tisíc jízdenek na vlak mezi Českem a Chorvatskem. Cestující za cestu v jednom směru zaplatí 590 korun nebo 790 korun, pokud si budou přát místo v lůžkovém kupé.
„Denně prodáváme stovky dalších jízdenek, což znamená, že některé spoje už jsou zcela vyprodány,“ říká Ivana Sachsová, ředitelka vlakové a autobusové dopravy RegioJetu s tím, že první vlak se na cestu vydá 28. května a poslední 27. září.
S ohledem na současný zájem, pokračující očkování a klesající čísla nakažených je tak možné, že se RegioJetu podaří navázat na loňský úspěch, kdy z devadesáti procent vyprodal kapacitu všech vlaků, které z Česka do Chorvatska mezi květnem a zářím vypravil. V sezoně silně postižené koronavirovou krizí to RegioJetu přineslo čtyřmilionový zisk. I proto letošní nabídku oproti loňsku rozšiřuje.
Kromě Rijeky jeho vlaky nově zajedou i jižněji do Splitu a také do metropole Záhřeb. Vedle toho pak od vlaků, které v červnu a září pojedou třikrát týdně, a během prázdnin dokonce denně, RegioJet nabízí i navazující autobusovou dopravu do desítek letovisek po celém pobřeží Chorvatska. A nově i do Černé Hory a Bosny a Hercegoviny.
RegioJet navíc začal spolupracovat i s cestovními kancelářemi, které místo autobusové dopravy klientům začaly nabízet právě jízdu vlakem. Podle Aleše Ondrůje, mluvčího Student Agency, tak existují spoje, kde z celkové kapacity, přesahující 600 pasažérů, mají cestovky už teď zarezervovány stovky míst.
Na vlně zájmu o Chorvatsko se z dopravců hodlají svézt také aerolinky Smartwings. Už v sobotu odstartuje první letadlo na lince do Splitu s týdenní frekvencí, která se od června změní na každodenní.
„Stejně často budeme od června létat i do Dubrovníku,“ uvedla mluvčí Smartwings Vlaďka Dufková. Cena základní zpáteční letenky během července do Dubrovníku nebo Splitu vyjde shodně na šest tisíc korun.
S ubytováním není třeba pospíchat
Turistům mířícím do Chorvatska letos nahrává i fakt, že nemusí nutně spěchat se sháněním ubytování. Dlouhodobým rezervacím totiž doba nepřeje. Například na Chorvatsko specializovaná cestovní kancelář Vítkovice Tours jich hlásí jen zhruba třetinu ve srovnání s covidem-19 nezasaženým rokem 2019.
Nejistota ze zpřísnění pravidel pro cestování navíc nutí cestovní kanceláře vycházet klientům víc vstříc.
„Nově umožňujeme koupit si zájezd s možností bezplatného odstoupení od smlouvy až do třiceti dnů před jeho začátkem. A problém není ani změna termínu nebo místa pobytu až do čtrnácti dnů před zahájením zájezdu,“ popisuje letošní novinku majitelka cestovky Vítkovice Tours Blanka Hrubá.
Stejně vstřícný přístup se stává běžným i pro další cestovní kanceláře. Velkou neznámou ale zůstává, jak Chorvaté na změny zareagují při tvorbě cen. Loni se i v Chorvatsku psalo o tom, jak se některé restaurace při pobřeží snaží propad počtu turistů dohnat rostoucími cenami. Je tak klidně možné, že se bude podobná situace opakovat.