Vezměte legendární vůz automobilové historie, vykuchejte ho a dejte do něj elektromotor a připojení na internet. Svatokrádež? Skvělý byznys? Oboje.

Co jste dostali jako svatební dar vy? Mixér, sadu povlečení nebo se snad rodiče rozšoupli a poslali vás deset dnů do egyptského hotelu s all inclusive? U Beckhamů na to šli jinak. Mladý Brooklyn a jeho manželka Nicola Peltz na nejsledovanější svatbě minimálně tohoto pololetí dostali od táty Davida Jaguar XK140.

Ale není to samozřejmě jen tak. Tohle auto se vyrábělo v 50. letech minulého století. Takže do nej musíte lít benzin, olej a smířit se s tím, že to, co vychází z výfuku je v současném světě fakt velký problém. Jo, a s ohledem na stáří takového auta se snadno může stát, že s ním nedojedete zrovna tam, kam jste plánovali.

Stejný problém řešil i David Lorenz, který v roce 2019 založil firmu Lunaz. Ta dostala název po jeho dceři Luně, kterou chtěl ještě jako miminko brát na výlety přes padesát let starým Mercedesem-Benz 190SL.

Jenže jeho manželka byla proti. Když se scéna, kdy bylo kvůli poruše potřeba volat o pomoc opakovala poněkolikáté, Lorenz dospěl k názoru, že s použitelností a udržitelností jeho i jiných veteránů je potřeba něco udělat.

Takže co? Takže vezmete to samé původní auto, vykucháte všechno, co by mohlo zavánět průšvihem a nahradíte to technologiemi, se kterými můžete nechat nastartováno i pod otevřenými okny mateřské školky.

Loni v létě desetiprocentní podíl v Lunaz koupil i … ano, David Beckham. Snímky mladého páru, jak po nedávné svatbě odjíždí vstříc šťastné budoucnosti právě v elektrickém jaguaru uzavřely kruh.

Lepší reklamu pro luxusní produkt za víc jak deset milionů korun byste v cílové skupině dolarových multimilionářů těžko sháněli. Kromě Brooklyna a Nicol si tuhle svatbu zcela jistě užijí i konta bývalého slavného fotbalisty a Davida Lorenze. Ale i dalších investorů.

David Beckham totiž nebyl zdaleka jediný, kdo potenciál veteránských elektromobilů ucítil. Ještě před ním totiž do Lunaz své peníze poslal třeba Jamie Reuben, syn britského miliardáře Davida Reubena, Alistair Barclay, syna Davida Barclaye, který byl polovinou britských miliardářských „dvojčat Barclayových“, a Alexander Dellal, což je pro změnu vnuk Jacka Dellala, který byl v době své smrti v roce 2012 jedním z nejbohatších mužů v Anglii. 

Peníze těchto lidí pak dovolily, aby se Lunaz přestěhoval do nových prostor o velikosti přes čtyřicet tisíc metrů čtverečních, které jsou proti těm původním pětkrát větší. O dvě stě procent se podle vyjádření společnosti zvýšil i počet zaměstnanců.

Na jaguaru Brooklyna Beckhama jich údajně pracovalo sto dvacet. A zabralo jim to tisíce hodin. Byznys se rozjel tak, že když si chcete objednat nějaké auto z nabídky, je potřeba počítat s tím, že auto dřív než za rok ve vaší garáži stát rozhodně nebude.

Co má Lunaz vlastně v nabídce? Jednu krásu vedle druhé, jednoduše řečeno. Aston Martin DB6, Range Rover, několik modelů automobilek Bentley, Jaguar a na vrcholu stojící Rolls-Royce Phantom. Když si zákazník z nabídky vybere, je na něm, jestli na přestavbu dodá své auto, nebo to nechá na lidech z Lunaz.

Jakmile pak technici dostanou veterána do rukou, přichází na řadu kontrola celého vozu. Následuje vyjmutí motoru a dalších dílů, které už nebudou potřeba, a kompletní rozebrání. Restaurátoři pak zrenovují karosérii a auto znovu poskládají. V tu chvíli už pohon obstarává elektromotor a i výbava zahrnuje například navigaci nebo možnost připojit auto na internet. 

Dojezd takto přestavěných vozů přesahuje 320 kilometrů a Lunaz jich hodlá zákazníkům dodávat víc než sto dvacet ročně. Výkon by měl odpovídat minimálně původním hodnotám, ale obvykle je vyšší.

Lunaz si za provedenou práci samozřejmě nechá dobře zaplatit. Cena za Jaguar XK140 už padla. Levnější je Range Rover, který začíná na zhruba osmi milionech korun. Na opačném konci je pak zmíněný Rolls-Royce Phantom za cenu od 14,5 milionů korun. A k tomu ještě připočtěte daň.

Přestavba veteránů je ale popravdě jen udička na ještě větší byznys, na kterém David Lorenz s investory pracuje. S auty je spojený taky, ale míří úplně někam jinam. Lunaz chce vydělávat hlavně na tom, že na elektrické bude přestavovat těžké užitkové vozy – popelářská nebo hasičské vozy nebo auta, která slouží na letištích.

„Klasické automobily nabízíme hlavně proto, že jsme potřebovali produkty, které by se daly prodávat po celém světě. Vyzdvihují to, co děláme, ale skutečnost je taková, že kdybychom projekt zahájili elektrickým popelářským vozem, nezískali bychom takový zájem,” řekl americké mutaci Forbesu David Lorenz.

Lunaz tak chce vsadit na upcyklaci. Ta se sice prosazuje v módním průmyslu, ale ve světě aut jde o poměrně revoluční nápad. „Na trhu s popelářskými vozy se 80 milionů vozidel vyhodí zhruba po 75 tisících ujetých kilometrech. To je neudržitelné. Výrobek musíte používat až do konce jeho životního cyklu,” vysvětluje Lorenz.

Použitý nákladní vůz tak neskončí jako vrak, ale projde celkovou renovací a výměnou motoru. Poté by měl být ve stavu nového auta, které bude mít na tachometru počet ujetých kilometrů nula. Podle Lunaz pak bude stát stejně jako stejné nové vozidlo se spalovacím motorem, ale zhruba o čtyřicet procent méně, než kolik by to samé auto stálo jako nový elektromobil.