Bez patnácti tisíc čtvrt milionu. Takovou masu lidí během pátku a víkendu přilákalo Le Mans Classic. Nic většího, barevnějšího a zábavnějšího ve světě aut nenajdete.

Je to víkend, kdy uvidíte tolik zajímavých aut jako nikdy předtím. Je to závod, kdy závodí ty nejlegendárnější vozy sportovní historie. Je to víkend, na který nezapomenete.

Podívejte se na naši fotoreportáž, díky které snad získáte dojem, o jak jedinečný zážitek tady jde.

Le Mans Classic

Klasický závod 24 hodin Le Mans měl letos sto let. Le Mans Classic je ale výrazně mladší podnik. Na stejném okruhu jako „ostré“ Le Mans se ve dvouletých intervalech jezdí teprve od roku 2002. Rytmus narušil jen covid-19, proto se nyní konaly dva ročníky po sobě. Další bude v roce 2025.

Přes osm stovek aut během tří dnů vyráží do několika denních a nočních závodů, které se odehrávají na stejné trati jako čtyřiadvacetihodinovka, což znamená, že z velké části zahrnují i veřejné silnice. Žádné jiné závody už se po stejné trati nejezdí. Jen 24 Le Mans a Le Mans Classic.

Ta je výjimečná i tím, že pořadatelé na start pustí jen auto, které slavnou 24 Le Mans v minulosti absolvovalo. Exkluzivnější skupinu byste těžko našli. I proto se hodnota většiny zdejších aut počítá v milionech eur.

Nejslavnější okruh

Není asi na světě věhlasnějšího okruhu, než toho v Le Mans. Okruh Circuit de la Sarthe. Slavný závod se tu jezdí od roku 1923 a na jeho základním profilu se toho zase tolik nezměnilo.

Trať je dlouhá přesně třináct kilometrů a 629 metrů. Je na ní jednadvacet zatáček, přičemž devět je levotočivých, dvanáct pravotočivých.

Svézt se po téhle trati je něco jako zahrát si fotbal na stadionu ve Wembley. Mně se to povedlo vedle instruktora v moderním „emkovém“ BMW. Zážitek? Rychlý, adrenalinový, návykový.

Zároveň ale dokazující, že kroužit po okruhu v ostrém závodě čtyři hodiny, což je maximální povolená doba pro jednoho závodníka, je z pohledu běžného člověka něco na úrovni komiksového superhrdiny.

„Česká“ kategorie

Českým posádkám se Le Mans Classic dlouho vyhýbalo. Sehnat, zaplatit a provozovat veterána, který má za sebou závod v Le Mans, je něco, co vás dostane mezi veteránskou smetánku. Povedlo se to až loni, když do Le Mans dorazily hned tři české týmy.

Letos už jich bylo pět a všechny v kategorii aut z roku 1949 až 1956. Dvakrát Aero Minor Sport, jednou Škoda Sport a dvakrát Talbot-Lago T26 GS. Závod po řidičské chybě a následné nehodě na trati nedokončila jen škodovka.

Little Big Mans

Tohle je asi to nejroztomilejší, co za celý víkend můžete na Le Mans Classic vidět. Závod Little Big Mans. Oficiálně to není závod, ale přehlídka, ale vysvětlete to dětem…

Letos se za obrovského aplausu tribun na trať vydala skoro stovka replik strojů se spalovacím nebo elektrickým motorem, které musí vypadat jako ty, které se uplynulých stech letech proháněly na trati v rámci skutečné čtyřiadvacetihodinovky Le Mans. Tady se rodí budoucí závodníci. 

Speciální kategorie

Automobilka Porsche letos slaví sto let modelu 911. I proto byla na letošním Le Mans Classic právě pro 911 vytvořena speciální kategorie. Porsche si to zaslouží. Tahle značka má totiž devatenáct vítězství v 24 Le Mans a součástí závodu je bez přestávky od roku 1951.

Mnohem déle, rovných sto let, je součástí Le Mans i Bentley. A to byl důvod, proč svoji vlastní kategorii letos dostala i britská značka.

Magická noc

Veterány na Le Mans Classic nekrouží celých dvacet čtyři hodin. Noční jízdy však u všech kategorií bez výjimky probíhají dál.

Na trati se tak prohánějí maličké stroje z padesátých let s výkonem padesát koní, ale i mnohasetkoňové nestvůry, z jejichž výfuků šlehá oheň a řev motorů má ambice trhat ušní bubínky.

Zábava všude kolem

Le Mans Classic je přinejmenším stejně jako závod i festival. Festival pro čtvrt milionu lidí. Festival aut, na který se sjíždějí majitelé zajímavých aut i autokluby z celé Evropy.

Máte třeba rádi Porsche 911? Tak teď si představte, že jdete podél řady zaparkovaných 911, kterých není deset, patnáct, ale víc než sto a cesta podél nich vám zabere zhruba pět minut.

Všemožná lamborghini, ferrari i výjimečné modely „běžných“ automobilek v téměř až absurdních počtech. Vše na jednom místě a s patřičným stylovým doprovodem.