skip to main content
Šéfové Česka

Tisíc hodinek ročně a dost, říká nová ředitelka Prim Elton hodinářská

Jak je na tom česká ekonomika? Jak jsou na tom nejdůležitější firmy země. A jak vidí přítomnost a budoucnost Česka ti, kdo stojí v čele těchto společností? Na to bude hledat odpovědi nejnovější série rozhovorů a článků, které najdete tady, na Forbes.cz.

„Letos máme v plánu vyrobit 700 mechanických hodinek,“ říká Renata Červenák Nývltová, nová generální ředitelka výrobce hodinek Prim Elton hodinářská. Příští rok by ale už pod rukama šikovných hodinářů v Novém Městě nad Metují mělo vzniknout o dalších sto hodinek víc, což by firmě přineslo zisk v řádu milionů korun. „A v roce 2023 chceme vyrábět tisícovku hodinek ročně,“ dodává ředitelka.

Na první poslech to zní, jako by tradiční výrobce hodinek hodlal pod novým vedením postupně šponovat prodej hodinek až do stratosféry. Jenže zmíněnou tisícovkou v roce 2023 to Renata Červenák Nývltová hodlá také zastavit.

„Nikdy nechceme být masoví,“ zdůrazňuje. „Tisíc hodinek ročně je limit. Chceme být výjimeční, a když vyjdeme s novou limitovanou edicí, chceme, aby po ní byl vždycky hlad.“

Elton hodinářská, která „primky“ vyrábí na stejném místě, kde jejich výroba kdysi začala, nehodlá konkurovat všelidovým levným hodinkám z Číny.

Foto ELTON hodinářská

S tím je spojené i to, že hodinky s mechanickými strojky dnes dává v Novém Městě nad Metují dohromady jen šedesátka zaměstnanců, což je velký rozdíl oproti dvěma tisícovkám, které na nich pracovaly dřív. Namísto tlaku na masovou výrobu za nízké ceny firma totiž tlačí na exkluzivní výrobu pro náročnější klientelu.

Reklama

Pod novým vedením

Renata Červenák Nývltová je energetická, rázná, sportovně založená žena, která v dětství po krátké krasobruslařské kariéře pokračovala k lehké atletice a sjezdovému lyžování, v němž se dostala až na krajskou úroveň, a dnes je v Novém Městě nad Metují předsedkyní lyžařského klubu.

Ve skupině Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, pod níž Elton hodinářská patří, pracuje čtvrtým rokem. V předchozích firmách byla vždy na pozici šéfa nákupu. A to už od počátku kariéry, když ve 24 letech nastoupila po studiu strojařiny jako šéfka nákupu do tehdejšího Stavostroje.

Tisíc hodinek ročně je limit. Chceme, aby byl po limitovaných edicích vždycky hlad.

Ne že by strojařina byla jejím dětským snem, komunisté ji ale kvůli rodině nenechali studovat atletiku na sportovním gymnáziu v Pardubicích a namísto toho ji bez debat poslali na střední průmyslovou školu strojnickou. Odtud se Renata Červenák Nývltová dostala na strojárnu do Liberce a pak už pokračovala v kariéře ve velkých průmyslových firmách.

„Vždycky jsem pracovala pro firmy s českým základem a českým majitelem,“ říká. „Ať to byla Škoda Transportation, Česká zbrojovka v Uherském Brodě, nebo dnes Czechoslovak Group.“

Jako rodačka z Nového Města nad Metují měla firmu Elton hodinářská vždycky na očích. V její budově měla nakonec i kancelář. A postupem doby pojala podezření, že by se firma dala vést i lépe, než se vedla doposud. „Říkala jsem si, že když už jsem tady z Nového Města, tak bych pro tu firmu také mohla něco udělat.“

Slovo dalo slovo a na konci minulého roku se domluvila s šéfem Czechoslovak Group Strnadem, že nejlépe to půjde udělat z pozice nejpovolanější, tedy z pozice nové generální ředitelky.

Jako hodinky

„Primárně jsem nastoupila s cílem zvýšit výrobu,“ říká stručně a jasně. „Vždy jsem se tu potkávala s tím, že obchod říkal, že by toho prodal víc, ale z výroby toho tolik nepřichází. A já ze svých dřívějších zkušeností vím, že výroba jde vždycky zefektivnit.“

Šla na to selským rozumem. Od začátku měla jasno v tom, že bude více šlapat do výroby, že se bude denně ptát, jaký je stav, a zaměstnanci budou denně reportovat, jak na tom s výrobou jsou.

Foto David Turecký

„Spočítali jsme si, že aby byla firma ekonomicky na nule, stěžejním programem musí být mechanické hodinky se strojkem vyráběným pod naší střechou a že jich potřebujeme alespoň sedm set. Pak firma může smysluplně přežít.“

Leden byl ještě vrtkavý. V únoru už ale začali dohánět ztrátu a dnes je Elton na číslech, která přeplňují plán výroby. „Za květen bychom se měli dostat do plusu o pět dní, v červnu chceme být v desetidenním předstihu a v září chceme být v předstihu o jeden celý měsíc před prodejním plánem.“

Základním předpokladem k takovému zvýšení obrátek je pro Renatu Červenák Nývltovou komunikace. Ve firmě zavedla interní sdělení ve formě newsletterů, téměř každý den chodí do výroby a hovoří se zaměstnanci, u píchaček u vchodu je nástěnka, kde jsou vyznačené měsíční milníky ke splnění plánu, a také byl zaveden motivační bonus pro zaměstnance.

Reklama

„Když zaměstnanci plní plán, dostávají bonus každý měsíc,“ říká ředitelka a dodává, že zpočátku vyplácela bonus, i když se kumulativní plán ještě neplnil. „To proto, že ti lidé už tehdy smazávali svou prací dluh z lednové produkce.“

Holka z maloměsta

„Nesnažím se hrát na nějakého velkého ředitele s nosem nahoru,“ říká ředitelka, která si s mnohými lidmi ve firmě tyká, protože s nimi žije celý život ve stejném městě.

A samozřejmě i na jejím předloktí najdete mechanické primky. Když však přijde domů a jde sportovat, vymění je za chytré hodinky. „Líbí se mi, jak člověka motivují k pohybu.“

Profesně prý ale firmu nikdy do chytrých hodinek tlačit nebude. „Náš hlavní směr je jasný – tradiční mechanické hodinky, které patří k určitému stylu, a proto mohou stát i sto tisíc korun,“ říká. Přesto jsou prý ale na stole myšlenky, jak hodinky udělat trochu chytřejšími. Víc však ředitelka prozradit nechtěla.

Pětadevadesát procent všech zákazníků Elton hodinářské dnes pochází z Česka, firma chce ale expandovat i do Polska a na Slovensko. Nadále se bude jednat o exkluzivnější záležitost – Elton má dnes v Česku tři prodejny a ke smluvním prodejcům brzy přibude také prestižní hodinářský salon Bechyně.

Pandemie do prodeje ani výroby „primek“ nijak radikálně nezasáhla. Horší období na začátku roku pomohla překonat limitovaná edice Prim Popular a lidé začali také více investovat. Proto se nyní prodává více hodinek z drahých kovů než kdykoli předtím. „Ve výrobní i tržební části máme oproti předchozímu roku růst o čtyřicet procent,“ říká ředitelka.

Firma jela bez přerušení dokonce i v době, kdy se lidé nemohli přijít na hodinky podívat do obchodu osobně. Elton na to šel totiž od lesa a ke svým váženějším zákazníkům vyrazil naopak s hodinkami až ke dveřím jejich domovů.

Nezaměnitelné

Renata Červenák Nývltová přebrala firmu i s dlouholetým soudním sporem o značku hodinek Prim s firmou MPM-Quality z Frýdku-Místku. Oba výrobci už dvě dekády usilují o to, aby značka Prim připadla výhradně jim a stali se jedinými prodejci těchto tradičních hodinek na českém trhu.

Foto David Turecký

„Spor je tu stále a vzhledem k tomu, že v listopadu se posledních patnáct šestnáct let jednání vrátilo takřka na začátek, ještě tu dlouho bude,“ komentuje generální ředitelka situaci.

Elton hodinářská dnes sestává z šedesátičlenného týmu. Mistři hodináři, kteří tu pracují, vycházejí buďto z učebního oboru v Jihlavě, jehož absolventy byste spočítali na prstech obou rukou, nebo jsou to přeučení zlatníci, jemní mechanici či lidé z jiných oborů, kteří musí být zruční a trpěliví. „Je to těžká práce, osm hodin denně u stolu s lupou na oku,“ říká generální ředitelka.

Foto David Turecký

Ve dvou patrech výroby najdete kromě šikovných řemeslníků i několik supermoderních strojů, ale většina se toho tady odehrává pečlivou ruční prací, jako v posledních padesáti letech.

„Nějací roboti to tady hned tak nepřevezmou,“ říká Renata Červenák Nývltová. „Všechno to leštění, montáž, osazení kameny… to zůstane ruční. Než na to pustit roboty, to to právě radši zastropujeme na tisícovce ručně vyráběných hodinek.“ K tomu firma ještě ročně vyrobí kolem patnácti set levnějších hodinek s vloženým švýcarským strojkem.

V takovém množství Elton může nadále hodinky upravit na míru každého zákazníka, který požaduje individualizaci. Lidé využívají možnost monogramů, popisků, věnování, změn barvy číselníku či luminiscence, materiálu pouzdra nebo tvaru ruček. „I proto u nás nikdy nenajdete žádný klasický e-shop,“ říká ředitelka. „To by byla degradace našeho zboží.“

Foto ELTON hodinářská

Pro druhé pololetí chystá Elton pod vedením nové ředitelky novinky z nového zajímavého materiálu. Prý to bude speciální, prozatím nedefinovaný kov. Na konci roku vyjde také nová limitovaná edice a zřejmě se po ní rychle zapráší. Limitky totiž nadále táhnou, například aktuální Orlík ve vojenském stylu byl vyprodaný za dva dny.

A už od února tu pracují na zbrusu novém strojku, který přispěje k tenčí, elegantnější formě hodinek budoucnosti. „Prototyp chceme mít hotový 24. prosince,“ říká ředitelka. „To budou solidní Vánoce.“

Reklama
Reklama