Po čem budeme letos toužit, jakým způsobem pracovat i odpočívat? Jak se změní pracovní trh, náš šatník i jídelníček? Ať už přinese tento rok cokoli, nudit se v něm rozhodně nebudeme. Odborníci na trendy slibují, že zažijeme víc, budeme pečovat o své duševní zdraví a rozloučíme se s minimalistickou módou v tlumených odstínech.


Koření proti depresím a práce na pláži

Zdraví se stane středobodem, hodně uslyšíme třeba o biohackingu – optimalizaci sebe sama. Od zmrzliny pro lepší spaní, měřič glukózy pro lepší výkon po koření proti depresím. Debata o duševním zdraví přejde do mainstreamu a do popředí se taky dostane snaha napravit potrhané přátelské vazby.

Podnikatelé budou networkovat a získávat společné zakázky. Pracovní smlouvy se stravenkami poletí do koše a začneme podnikat a pracovat z pláže. Protože jako doteď už to dál nejde.

„Pracovní trh se mění tak rychle, že už se nedá počítat s jedním titulem z doby před dvaceti lety. A tak se výhodou stane T-shaped know-how. Univerzální lidé se specifickým niche, kteří jsou schopni rychle iterovat mezi kariérami,“ říká Pavlína Louženská, zakladatelka skupiny Holky z marketingu


Pryč s ginem, dejte mi tequilu

Trendy v gastronomii nejsou tak flexibilní jako třeba v módě. Šíří se pomaleji, nikdo je centrálně neplánuje a zároveň musí vždy respektovat a odrážet kulturu, zvyky i kontext. Přesto se přes nás vždy převalí určitá vlna zájmu o něco konkrétního a tím by letos mohly být destilátey z agáve.

„Už jsme si užili dost s obdivovateli whisky, rumů nebo v posledních letech ginů. Čím dál víc věřím na hmatatelné prožitky a reálné emoce, takže si letos pojďme k více suchým měsícům a koktejlům v metaverzu dát tequilu nebo mezcal. Z těchto překrásných destilátů lze totiž míchat drinky, které jsou pro letošní rok jako stvořené,“ myslí si Václav Vojíř z Bugsy’s Bar.


Nechci jen přespat, chci zážitek 

Cestování v posledních letech obohatil glamping, který je v Česku stále populárnější. Objevují se nové maringotky, domečky v korunách stromů nebo třeba zajímavé projekty typu spaní ve včelíně nebo na ostrově uprostřed pískovny.

„Vzniklo hodně penzionů a butikových hotelů s menší kapacitou a službami, které se vyrovnají světovému standardu. Pryč tak jsou doby turistických ubytoven, kde se dalo jen přespat. Letos budeme ještě víc toužit po zážitku a po něčem výjimečném, na co budeme rádi vzpomínat,“ komentuje Petr Kotík z Amazing Places


Luštěniny, zelenina a žádné plýtvání

Lokálnost a objevování regionálních kuchyní bude sílit, stejně jako exkluzivita obyčejných surovin, třeba obilovin a luštěnin. Boom okolo fermentace se ještě víc přenese z restaurací a fermentačních laboratoří do domácností a netýká se to jen kimchi a kombuchy. Slávu si užijou také exotické ingredience vyráběné z lokálních surovin, jako je třeba garum.

„Propojení ekologie a toho, co jíme, zesílí a kuchaři nás budou učit lépe zacházet se surovinami, méně plýtvat a šetřit životní prostředí i peněženky. S tím souvisí i více zeleniny na talíři a upcycling surovin a „odpadu“, který dostává druhou šanci v podobě atraktivních produktů,“ těší se Blanka Datinská z Ambiente.


Lepší vyhořet než vyhasnout, hlavně ale ve fialové

Uvidíme více značek, které podporují diverzitu a své produkty vyrábí na míru každému. Plus size oblečení, aplikace přístupné i pro nevidomé, nábytek pro tělesně postižené.

Po období do béžova sladěných minimal aesthetic instagramových účtů přijde excentričtější pohled na krásno, kde bude cool vypadat jako Courtney Love v době, kdy chodila s Kurtem.

„Černá tužka na oči, šperky na neobvyklých místech, mystika, piercing, lepší vyhořet než vyhasnout attitude, road trip, život jen v noci, pořezaná zápěstí a teen Twitter. Excentrická manikúra, výrazné šperky, dopamine dressing, úprava vlasů na čele a barevné obočí. A vše korunuje ten správný odstín fialové podle Pantone, “ uzavírá Pavlína Louženská.

Máme se na co těšit, takže vzhůru do 2022 s happy new you!